Gå till innehåll

Problem med nätverksanslutningar.


Goshawk

Recommended Posts

Hej.

Hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har ett ytterst konstigt fel i min dator.

Jag har två nätverkskort i min dator. Jag har en varsin nätverksanslutning till var och en av nätverkskorten. Jag har Telias Bredband via telefonjacket och en Thomson Gateway. Jag kan surfa med båda anslutningarna men problemet är att Internet med jämna mellanrum slutar fungera. Har ringt Telias support och vi har kommit fram till att DNS´n inte fungerar som den ska.

Så jag har kommit fram till att det är något som inte stämmer i Vista när det gäller hanteringen av mina anslutningar. Jag kan t.ex. inte gå in på egenskaper för TCP/IP för att se vad som är valt vad gäller DNS. Jag kan inte heller slänga mina nätverksanslutningar. Dessutom kan jag inte avinstallera mina nätverkskort för att sedan installera dom igen. Detta kan jag inte ens göra "felsäkert läge". Så ni förstår att det är något riktigt skumt här.

Är det någon som kan hjälpa mig?

Mvh, Jesper Lindholm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bifogat en bild på hur min ipconfig/all ser ut. Jag har den ena nätverksanslutningen avaktiverad som du ser.

Om jag försöker ta bort nätverkskortet som är till Telia-anslutningen (vilket är ett inbyggt nätverkskort i moderkortet) så får jag inget felmedelande, det är bara så att det försvinner inte från enhetshanteraren. Jag trycker på avinstallera enheten, det tuggar lite, sen så är det precis som att inget har hänt. Det andra näteverkskortet avinstallerar man men det dyker upp igen efter tre sekunder.

Det är riktigt skumt...

post-14069-0-60527300-1296825068_thumb.j

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har bara ett nätverkskort, det som heter Telia, för "Tunnelanslutning" är inget nätverkskort utan en "hjälp-funktion" till ditt nätverkskort som behövs när IP v6 är installerad (normalt i Vista). Inaktivera inte något av dem.

Brukar du få upp frågor från UAC (Användarkontroll) när du ska installera program och/eller hålla på med nätverksanslutningarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har bara ett nätverkskort, det som heter Telia, för "Tunnelanslutning" är inget nätverkskort utan en "hjälp-funktion" till ditt nätverkskort som behövs när IP v6 är installerad (normalt i Vista). Inaktivera inte något av dem.

Jaha, okej... Det visste inte jag... Men jag har ju två stycken nätverksutgångar baktill på datorn?

Brukar du få upp frågor från UAC (Användarkontroll) när du ska installera program och/eller hålla på med nätverksanslutningarna?

Nä, den är inaktiverad...

/Jeppe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i Enhetshanteraren (högerklick på Datorn - Hantera), särskilt när det gäller nätverkskort?

Det ser ut som bilden... Visst ser det väl ut som två nätverkskort?

post-14069-0-69542500-1296835033_thumb.j

Aktivera UAC så kan saker och ting börja fungera bättre.

Jag testade att aktivera UAC och startade om datorn... Men det hjälpte inte... Kunde fortfarande inte ändra inställningarna för TCP/IP...

Kan nätverkskortet ha gått sönder på något vis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen nätverksanslutning skapad för Realtek-kortet i alla fall.

Hur långt kommer du i följande flöde? Blir det något felmeddelande när det tar stopp?

Kontrollpanelen - Nätverks- och delningscenter - Hantera nätverksanslutningar

Högerklick på Telia - Konfigurera

Nu ska det bli en fråga från UAC som du besvarar med Fortsätt.

Markera Internet Protocol Version 4(TCP/IP v4).

Klicka på Egenskaper.

Välj "Erhåll adress till DNS-servern automatiskt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera Internet Protocol Version 4(TCP/IP v4).

Klicka på Egenskaper.

Välj "Erhåll adress till DNS-servern automatiskt".

Det är ju just detta jag inte kan göra... Knappen för "Egenskaper" är skuggad. Icke tryckbar alltså... Och så är det oavsett om jag har UAC aktiverat eller inte. Det är jättemysko... :(

/Jeppe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju just detta jag inte kan göra... Knappen för "Egenskaper" är skuggad. Icke tryckbar alltså... Och så är det oavsett om jag har UAC aktiverat eller inte. Det är jättemysko... :(

/Jeppe

Samma sak om du i stället markerar TCP/IP v6?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej :)

Vet inte om jag uppfattar läget korrekt men kanske kan bidra med något.

För de första så vill jag dra mej till minnes att i Windows inte är avsett att man ska kunna Avinstallera ett integrerat nätverkskort, däremot möjligt att Inaktivera.

Gäller det istället ett kort som man kan demontera och plocka bort fysiskt, så går dessa också att Avinstallera i Enhetshanteraren genom dem då inte längre finns åtkomliga via datorns hårdvara.

Dem vanligaste knepen som man kan använda gäller uppdatera drivrutiner & firmware i första läget. Kanske tillsammans med återställning av nätverkskort via körbara kommandon, samt installera-om framförallt ipv4 protokollet (adapters). Skulle de va som så att vissa funktioner, knappar som saknas eller flikar som inte visas ordentligt eller man märker att vissa inställningar i egenskaper saknas eller det fattas moduler som borde synas, ja då börjar de bli läge för ominstallation eller utföra en reparation av Windows.

Visst mycket hänger på inställningarna och speciellt i trådlösa kommunikationer.

Delvis så de ju meningen att både DNS & ip ska ställas in på Automatiskt upptäckas och erhållas men tyvärr så fungerar inte detta jämt så då kan fasta inställningar va en lösning.

Tittar man på frågan tillförlitligheten i leverans och störningar så hänger helt klart mycket

på hur man är ansluten och i vilket skick ledningar & förbindelser har.

Dem nyare lösningarna som fiber och mobila anslutningar kan ju då framstå bättre än t.ex äldre ledningsnät som fasta telenätet som ofta har några år på nacken och som i många fall heller inte är så prioriterat vad gäller underhåll då de ligger i tiden att satsa mer på den mobila utvecklingen framförallt i mindre tätort och landsbygd.

Detta du nämner att DNS'en kommer & går, det låter bekant som relaterat till yttre utrustning och eller kopplat till ledningsnätet eller leverantören :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajjamänsan... Kan inte klicka egenskaper där heller...

Pröva med tipsen på http://bartvdw.wordpress.com/2008/03/16/troubleshooting-tcpip/

Har du ändrat någon policy apropå http://serverfault.com/questions/108800/how-to-disable-tcp-ip-settings-in-windows-7-via-gpo ?

Kört registerstädningsprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...