Gå till innehåll

Död grafik på bärbar Asus


Recommended Posts

Hej!

Jag råkade idag ut för ett besvärligt problem på min bärbara dator Asus G1S. När jag startade den i morse från viloläge så började skärmen först att blinka och sedan kom ett meddelande i stil med att grafikkortsdrivrutinen har slutat svara och återställts. Därefter blev bilden normal i några sekunder igen för att sedan återigen börja blinka. Men denna gång slutade det med blåskärm istället. Det stora problemet uppenbarade sig efter omstart. När Windows laddas blir det ett rutnät med prickar över hela skärmen och när Windows laddat klart och inloggninsrutan borde visas blir hela skärmen istället grå. Därefter händer absolut inget mer utan det är bara att stänga av den på knappen igen!

Om jag startar i felsäkert läge får jag däremot en normal bild. Jag har provat att avinstallera och installera om grafikkortsdrivrutinen i felsäkert läge utan att det blir någon skillnad när jag startar upp i normalt läge igen. Det jag inte blir klok på är att det efter avinstallation av drivrutinen och påföljande omstart (till felsäkert läge) dyker upp ett meddelande nere till höger om att enhetsdrivrutinerna för 8600M har installerats. Så på något sätt verkar drivarna finnas kvar och hittas av Windows även fast jag avinstallerade dem och startade om. Jag har i alla fall provat att installera nya drivrutiner ovanpå de gamla i felsäkert läge utan att det hjälpt.

Jag har läst runt på forum och sett det finns utbredda hårdvaruproblem med dessa grafikkort, så jag misstänker att det är detta som drabbat mig nu:

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?SLanguage=en-us&id=20090713230940609&board_id=3&model=G1&page=5&count=45

Samtidigt är det lite konstigt att det blir bild i felsäkert läge. Därför känner jag mig inte helt säkert på att det är ett hårdvaruproblem. Är det rimligt att tro att det eventuella hårdvarufelet triggas när man startar i normalt läge men inte i felsäkert? Några förslag på tester jag kan göra förutom att installera om grafikkortsdrivrutinen som jag beskrev ovan?

Det skulle kännas ganska trist att kasta den för 3 år sedan väldigt dyra datorn i sopkorgen, även om 3 år inte är så kort tid i datorsammanhang. Att skicka in den för reparation skulle ju knappast vara lönsamt eftersom man får en likvärdig dator för en tredjedel av priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 år är en väldigt lång tid, då utvecklingen går fort framåt. I synnerhet för en bärbar dator, som utsätts mer för miljöer med mer smuts och damm än en stationär.

Det är ju allmänt känt att en bärbar dator som dels har sämre kylning, mindre komponeneter, ständigt bärs runt och hanteras ganska omilt har en förkortad livslängd.

Då skulle jag satsa på att köpa en ny för en tredjedel av priset!

Hittade lite fler länkar på probleme se om det kan hjälpa digt:

http://www.nvidiadef...blems-t112.html

Men jag är iallfall av den åsikten att eftersom priserna sjunkit, så bör man överväga att köpa nytt!

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Windows laddas blir det ett rutnät med prickar över hela skärmen och när Windows laddat klart och inloggninsrutan borde visas blir hela skärmen istället grå.
Kan kanske vara överhettning. Hur är det med damm i ventilationskanalerna?

I felsäkert läge används bara en enkel grafikdrivrutin vilket gör att grafikprocessorn inte används särskilt mycket och därmed inte blir lika varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Nu provade jag att köra Driver Sweeper i felsäkert läge och då lyckades jag starta upp i normalt läge. Jag lyckades även att installera Nvidias drivrutin med lyckat resultat och efter omstart fungerade plötsligt allting som förut igen. Men bara en stund, efter ca en halvtimme började skärmen återigen att blinka, det blev blåskärm och efter detta går datorn återigen inte att starta i normalt läge utan den fastnar med en grå skärm. I felsäkert läge fortfarande inga problem. Det verkar alltså som att något degraderas när datorn kört en stund och som sedan inte går till sig förrän jag rensar bort de gamla drivarna. Skrivs grafikkortsdrivrutinen sönder av någon anledning? Hårddisken har inte uppvisat några andra tecken på att vara dålig och CrystalDiskInfo visar att allt är ok, även om det kanske inte är någon garanti.

Det hela känns ju ganska skumt. Om det skulle bero på trasigt grafikkort/moderkort, varför blir det då bättre om jag rensar bort och ominstallerar drivrutinerna. Ett trasigt moderkort/moderkort kan väl ändå inte orsaka att drivarna skrivs sönder.

Edit: Glömde svara på din fråga om värme. Jag tror inte att det är värmerelaterat då jag regelbundet brukar ta bort höljet över kylflänsen och blåsa rent med tryckluft. Dessutom var det väldigt lite damm där senast jag gjorde det.

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte datorn på datorbutiken.com, men de har ju gått i konkurs och haft två nya ägare sedan dess. Jag läste på sajten som ByggareBob länkade till om följande procedur för att få ersättning:

http://www.nvidiadefect.com/what-steps-should-i-take-now-t11.html

Men det verkar ju minst sagt omständigt och dessutom känns det som att det är väldigt små utsikter att få datorbutikens nya ägare att göra något åt detta ärende.

Är det fel att vända sig till Asus direkt för att försöka få dem att gå med på en uppgörelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev ett mail till Asus support där jag beskrev problemet och länkade till källor på nätet som bekräftade detta urpsrungsproblem osv. Jag nämnde även Apple, som faktiskt har förlängt sin garanti till 4 år just för detta problem:

http://support.apple.com/kb/TS2377

Men som vanligt får man bara korta och negativa svar från Asus:

"Tyvärr eftersom din dator är mer än tre år gammal så kan vi inte ta in denna som ett reklamationsärende, då reklamationstiden också är slut.

Vi kan ta in denna som ett utanför garanti ärende men då kan tyvärr kostnaden bli ganska hög då vi inte längre tillverkar denna model längre."

En sak är säker och det är att det aldrig blir Asus igen. Funderar på att ta upp detta, och annat jag varit med om, i någon datortidning så Asus får den negativa publicitet de förtjänar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...