Gå till innehåll

Datorn fryser/blåskärmar


Gäst djejjar

Recommended Posts

Gäst djejjar

Hjälp!

Jag har precis köpt en Acer Emachines E727 med Windows 7. Problemet jag har är att datorn fryser helt eller blåskärmar när jag försöker ladda ned en fil från internet. Ett exempel är då jag skulle ladda ned OpenOffice. Nedladdningen hinner börja och i vissa fall fortlöpa ett tag innan datorn fryser helt eller blåskärmar. Blåskärmen säger något om att "dumpa cachen" och sedan startas datorn om.

Vad tror ni är problemet?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du beskriver det skulle jag tippa på att drivrutinerna till ditt nätverkskort är problemet. För att kunna hjälpa dig mer exakt bör du bifoga en logg på din blåskärm eller försöka hinna se vad det står när det kraschar. Du kan också försöka med ett besök på ACERs hemsida och se om där finns uppdateringar till din hårdvara. Alternativt köra Windows Update och se om det finns uppdateringar till din maskinvara där.

Annars är det lätt att hålla med Teodor... är den helt ny ska du inte behöva kasta dig in i en massa problemlösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förmodligen som vanligt med nya datorer... att bios behöver uppgraderas! För att kontrollera närmare, tala om vad datorn har för produktnamn. Hittas på datorns undersida, och bör vara något i stil med Aspire, Extensa eller Travelmate, följt av en sifferkombination. Några eMachines går inte att hitta på Acers supportsidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst djejjar

Tack för era snabba svar.

Tror ni att problemet ev kan försvinna om jag återställer datorn till fabriksinställningarna och "börjar om" med alla uppdateringar från Windows etc? Jag är inte helt säker, men jag tror nämligen att problemet inte uppstod förrän jag laddade ned alla uppdateringarna.

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske vore bra om man såg när datorn är installerad eller byggd, men det verkar ofta vara väldigt gamla burkar som säljs. Går förstås att se på Windowsmappen. Men behöver ju inte alltid stämma.

Precis som med nya bilar, har du otur och inte är noggrann, kan du få en 2 år gammal bil, särskilt viktigt att kolla idag, när årsmodellerna har försvunnit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst djejjar

@OlleBull. Jo, det är nog en "gammal" dator. Första ändringen i Windows-mappen gjordes juli 2009. Förklarar det mycket rimliga priset på datorn. Dock gör det mig inget så länge datorn fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...