NJR Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Någon som vet hur man hindrar att en mapp flyttas. Har stora mappar på jobbet och titt som tätt lyckas någon släpa in en mapp i en annan mapp av misstag. Kan man "låsa fast" mappen i sin befintliga position på något sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Finns nog inget annat sätt än att inaktivera "dra & släpp". Har för mig att det skall gå att göra i Lokala grupprinciper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NJR Posted February 8, 2011 Author Share Posted February 8, 2011 Låter som om det kan fungera. Är detta något som jag kan göra för t.ex. bara denna mappen, eller måste jag göra det för hela disken? Hur går jag till väga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 (edited) Det måste i så fall bli för hela användarkontot... alltså samtliga mappar och filer. Men jag kan faktiskt inte hitta funktionen... jag kan ju ha fel för mig, hemska tanke. Skall i alla fall leta lite till. Edited February 8, 2011 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Nope... det verkar inte finnas någon sådan funktion (undrar var jag fått det ifrån ) Kanske den här artikeln kan hjälpa till att styra upp problemet en aning i alla fall. https://blogs.msdn.com/b/oldnewthing/archive/2009/04/10/9541813.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NJR Posted February 8, 2011 Author Share Posted February 8, 2011 Låter som en lösning som kunde fungera, att minska känsligheten för drag and drop. Men, jag förstår inte hur, alla förkortningar är rena grekiskan för mig. Inget jag kan göra genom kontrollpanelen eller? Tack så mycket för hjälpen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Eftersom jag inte är någon hejare på kompilerad kod, får det bli ett registerhack! Ladda ner och packa upp SetMouseDragHeightWidth.zip. Dubbelklicka på "SetMouseDragHeightWidth80.reg", godkänn ändringen och starta om datorn. Nu krävs det ett 80 pixel långt "drag" för att flytta mappen/filen av misstag. Vill du ändra avståndet kan du öppna SetMouseDragHeightWidth80.reg med anteckningar och experimentera med avståndssiffrorna "80"... du måste starta om datorn varje gång du kör filen för att det skall få effekt. En återställare (ResetMouseDragHeightWidthDefault.reg) finns i zip-filen. SetMouseDragHeightWidth.zip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts