Gå till innehåll

Hur tillåter man VPN tjänst i Windows 7 brandvägg?


Raven_Crystal

Recommended Posts

Har suttit och ställt in Windows 7 brandvägg och följde detta avsnittet "Så ställer du in brandväggen" på: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.293718/sa-blir-du-helt-saker-med-windows-7

Den är inställd nu på att blockera allt som det inte finns någon regel till eller program som är tillagt.

Men när jag skulle ansluta med min VPN tjänst som andvänder sig av PPTP så går det inte att ansluta alls? Så frågan är hur man tillåter VPN att ansluta genom Windows brandväggen?

Redigerad av Rim_Frost
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reglerna som styr detta heter "Routning och fjärråtkomst".

Hur installeras detta? För det är ju uppenbarligen en tjänst som ska installeras... TechNet står nått om att tjänsten installeras med hjälp av guiden "Lägg till roller" ?

Eller finns det där Routing och Fjärråtkomst (RAS) i Windows 7? Om det finns vartisåfall hittar man det?

Redigerad av Rim_Frost
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routning och fjärråtkomst är något som ingår som en roll på Windows Server. Du behöver inte fundera över att installera något på din Windows 7-dator utan behöver bara säkerställa att du ser till att regler för Routning och fjärråtkomst finns och att trafik på via de protokollen tillåts i Windows-brandväggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routning och fjärråtkomst är något som ingår som en roll på Windows Server. Du behöver inte fundera över att installera något på din Windows 7-dator utan behöver bara säkerställa att du ser till att regler för Routning och fjärråtkomst finns och att trafik på via de protokollen tillåts i Windows-brandväggen.

Sådär nu kan jag ansluta med VPN igen.

Men jag fick lägga till en regel för "svchost" på utgående anslutningar för att komma åt Windows Update? Windowsbrandväggen >>> Avancerade inställnigar >>> Regler för utgående trafik och skapa en regel för "svchost".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag fick lägga till en regel för "svchost" på utgående anslutningar för att komma åt Windows Update? Windowsbrandväggen >>> Avancerade inställnigar >>> Regler för utgående trafik och skapa en regel för "svchost".

Kan du beskriva närmare hur du gick vidare då du skapade en regel för "svchost"?

Har du någon idé om hur jag ska tillåta nerladdning från TechNet, som i dag använder Akamai Download Manager i Windows-brandväggen med avancerad säkerhet? För att hämta Windows 7 SP1 är jag tvungen att ändra till "Tillåt" för utgående anslutningar. Annars blir det "Error" vid download status.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har du någon idé om hur jag ska tillåta nerladdning från TechNet, som i dag använder Akamai Download Manager i Windows-brandväggen med avancerad säkerhet? För att hämta Windows 7 SP1 är jag tvungen att ändra till "Tillåt" för utgående anslutningar. Annars blir det "Error" vid download status.

Efter att ha skapat en utgående regel med "Tillåt" för TransferMgr.exe, som hittas via C:\Windows\Downloaded Program Files, så fungerar nu nerladdning från TechNet med Windows-brandväggen med avancerad säkerhet.

Återstår nu bara att komma på hur tillåta Adobes Download Manager för både Flash och Reader i Windows-brandväggen med avancerad säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha skapat en utgående regel med "Tillåt" för TransferMgr.exe, som hittas via C:\Windows\Downloaded Program Files, så fungerar nu nerladdning från TechNet med Windows-brandväggen med avancerad säkerhet.

Återstår nu bara att komma på hur tillåta Adobes Download Manager för både Flash och Reader i Windows-brandväggen med avancerad säkerhet.

Om du får igång Adobe Download Manager i Windows Brandväggen med avancerad säkerhet så tala om hur du gjorde :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

La till Windows Gadget i Windows brandvägg med avancerad säkerhet men tv.nu-gadet kan tydligen inte ansluta?

Måste man lägga till själva gadget:en i brandväggen då eller?

Edit: Fick lägga till både x32 och x64 bits versionen av Windows Sidebar i brandväggen.

Redigerad av Rim_Frost
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...