Gå till innehåll

Integrera drivers på vistaskiva.


Marion

Recommended Posts

Mitt mål, min dröm:

Jag vill integrera in drivers på min vista-skiva, och ev ta bort onödiga språkpaket för att få plats med allt.

Kan jag göra detta manuellt, enklare kanske?

Jag har försökt med Vlite, för att köra detta har jag installerat WAIK, men klarar inte handskas med VIM,

så Vlite startar inte för mig. Jag har även läst guiden på sajten, men är uruselt trög på dosprompt.

Kan nån hjälpa en dum blondin :blink: med en okomplicerad obyråkratisk guide, please?

marion tackar på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vlite är den absolut enklaste lösningen om du bara vill skicka in några drivrutiner och vill undvika kommandon i en kommandoprompt. Annars kan du komma undan med ett fåtal kommandon, typ:

"imagex /mountrw ..." för att montera wim-filen som du hittar i soruceskatalogen på DVD:n

sedan

"peimg"-kommandot för att injicera drivrutiner.

Med senaste WAIK 2.0 för Windows kan du även köra dism-kommandot för att montera wim-filen, skjuta in alla drivrutiner och sedan stänga den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vlite är den absolut enklaste lösningen om du bara vill skicka in några drivrutiner och vill undvika kommandon i en kommandoprompt. Annars kan du komma undan med ett fåtal kommandon, typ:

"imagex /mountrw ..." för att montera wim-filen som du hittar i soruceskatalogen på DVD:n

sedan

"peimg"-kommandot för att injicera drivrutiner.

Med senaste WAIK 2.0 för Windows kan du även köra dism-kommandot för att montera wim-filen, skjuta in alla drivrutiner och sedan stänga den.

Snällt av dig att försöka hjälpa mig, men du får nog förklara som du skulle göra till en "idiot",

sourcekatalogen ser jag på skivan, därefter fick du dribblat bort mig :unsure:

Alltså jag har bara den där VIM kvar för att få igång Vlite

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyckeln är "install.wim", det är den fil som innehåller Windows och som i princip bara packas upp under installationen. Ange den i vLite så är du hemma gissar jag :)

filen "install.vim" la jag i vlite rotkat, den är inte körbar. (se dump)

filen wimgapi som vlite efterfrågar finns inte på CD'n (se dump)

när jag trycker på "installknappen" (se dump), kommer jag till en websida.

post-6485-0-98364400-1297193107_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då måste du ladda hem och installera WAIK för att komma vidare. Ladda hem filen från sidan du landar på!

Jag har redan installerat de båda gulmarkerade programen (se dump)

När jag försöker igen, säger det, "redan installerat".

obs: jag jobbar på en xp-dator sp3, spelar det nån roll? Jag har en win7-dator, kanske mer kompatibel?

post-6485-0-04126500-1297194033_thumb.jp

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, kör från Windows 7, det lär fungera bättre!

Det kan också vara så enkelt att det bara behövs en omstart för att det ska fungera med WIMGAGPI....

Klart, nu ligger vlite och WAIK installerat på win7-datorn, vad exakt skall jag göra med "install.vim" -filen nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej, jag har inte använt vLite. Förutsatt att WAIK är installerat borde vLite guida dig rätt och du bör slänga in drivrutinerna för att sedan integrera dessa och skapa en ny ISO-fil med allt inkluderat. Vart har du kört fast i programmet?

Såja, nu funkar det på båda maskinerna, snodde även wimgapi.dll från syst-katalogen, pasta i roten på vlite.

Men du, gå inte för långt ;) jag behöver säkert lite hjälp till i vlite, med att ta bort alla språkpaket

för att få in alla drivers. (skivan jag har är ganska full)

10000 tack så länge, Andreas.

edit, kan man ta bort språkpaket? vad händer om man kastar ut filerna bara? Blir säkvägarna fel då?

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för språkpaket du ska ta bort? Normalt sett finns det inga språkpaket i imagen...

Det är en fd. tekniker som anpassat en clon,kopia till våran avdelning, från våra köpta originalskivor

Då la han in fler språk, varför vet jag inte. Men jag ville ha bort dessa.

Om du tycker detta är olagligt, så får du kasta tråden!

Jag har iaf. adderat in alla drivers, men imagen blev inte större?! Komprimerar vLite hårdare eller nåt?

Vet du var driverpackarna lägger sig på den nya avbilden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då förstår jag vad det handlar om. Att lägga in massor med språkpaket i imagen är inte olagligt, bara lite mindre bra ;)

På TechNet hittar du mer info om hur du tar bort språkpaket, jag är mycket osäker på om vLite fixar det.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd799306(WS.10).aspx

Om du har lagt in alla drivers ska de finnas i c:\windows\system32\driverstore\filerepository. Lista efter datum på mapparna där så ser du om det har trillat in några drivrutiner där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mera frågor, om man skall lägga in egna drivers för slipstreaming,

måste man göra det i ett speciellt mönster? Denna dump nedan är hämtad på nätet,

kan jag bara fylla på i den, eller måste jag hålla mig till visa regler?

post-6485-0-56461400-1297286928_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igentligen är det väl rena drivrutiner typ exe filer som man kan lägga in via vlite.

För att lägga in driverpack krävs ett program : Applications programmet som finns på samma ställe

där du hämtade driverpacken. Ska du lägga in driverpack med hjälp av vlite så finns info här.

http://forum.driverpacks.net/viewtopic.php?id=3738

Enklast är nog att använda programmet som är till för driverpacks dvs Applications programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igentligen är det väl rena drivrutiner typ exe filer som man kan lägga in via vlite.

För att lägga in driverpack krävs ett program : Applications programmet som finns på samma ställe

där du hämtade driverpacken. Ska du lägga in driverpack med hjälp av vlite så finns info här.

http://forum.driverpacks.net/viewtopic.php?id=3738

Enklast är nog att använda programmet som är till för driverpacks dvs Applications programmet.

Hej igen Lasse, ;) men pratar vi om sak nu?

Jag har redan gjort en skiva med hjälp av Vlite, men jag vill adda in mina egna drivers.

Jag testa lägga in drivers från http://driverpacks.net/ men dessa bråka, dom var inte certifierade

och installen stanna upp då jag skulle bekräfta 200ggr om "icke certierade lita på tillverkarn, blaa bla"

Tex.

Jag har massa setupfiler från HP, dessa måste väl packas upp innan man integr dom i vlite?

Och hur skall jag lägga in dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på vlite s hemsida, help, Integration, Drivers.

Finns bilder som är enkla att kolla på.

Det är nog så att du måste packa upp drivrutinsfilerna först ja.

Med ex winrar eller 7-zip. Så var det nog ja. Man glömmer fort. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på vlite s hemsida, help, Integration, Drivers.

Finns bilder som är enkla att kolla på.

Det är nog så att du måste packa upp drivrutinsfilerna först ja.

Med ex winrar eller 7-zip. Så var det nog ja. Man glömmer fort. :rolleyes:

Jag var otydlig där. Jag vet hur man lägger in dom via vlite.

Men, kan jag bara stoppa drivisarna uppackade i mappar hur som helst? och be vlite skjuta in dessa?

Eller måste jag göra nån kronoligiskt träd som i dumpen jag posta ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...