EnRIz Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Hejsan! Har fått en Thomson TG789 VN från Telia idag. Då den fungerar som både router och modem och jag redan har en router som jag vill använda så undrar jag hur jag ska: 1. Kunna använda min egen router istället 2. Kunna nå admin-interfacet på Thomson-maskinen. Tacksam för svar. //Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 1. Det bör inte vara några problem ett sätta din egen router efter Telias... nyttan med det kan man förstås ifrågasätta. 2. Tela brukar låsa sin utrustning, så det kan nog bli svårt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gepe Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Jag har en TG784 och kommer åt den via http://192.168.1.254 och det är samma som ipadressen till standard-gatewayen. Kör kommandotolken och skriv ipconfig så ser du den. Borde funka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EnRIz Posted February 8, 2011 Author Share Posted February 8, 2011 Så ni säger alltså att jag bara ska koppla Thomson->Router->Burk? Det är inga problem att båda delar ut DHCP-adresser på 192.168.1.XXX? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 8, 2011 Share Posted February 8, 2011 Så ni säger alltså att jag bara ska koppla Thomson->Router->Burk? Det är inga problem att båda delar ut DHCP-adresser på 192.168.1.XXX? Nej det är inga problem, router nr 2 kommer per automatik att dela ut adresser på t.ex 192.168.24.XXX istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EnRIz Posted February 8, 2011 Author Share Posted February 8, 2011 Okej, ska dra igång DHCP igen och testa. Återkommer på fredag då uppkopplingen blir aktiv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted February 9, 2011 Share Posted February 9, 2011 (edited) Nej det är inga problem, router nr 2 kommer per automatik att dela ut adresser på t.ex 192.168.24.XXX istället. DHCP i min billiga D-Link router är låst till 192.168.0.0/24 nätet. Menar du att detta automatiskt skulle vara ändrat till något annat om den kännt att den redan hade det nätet på utsidan? Har aldrig testat men trodde inte den var så smart. Edited February 9, 2011 by Nicklas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 9, 2011 Share Posted February 9, 2011 (edited) DHCP i min billiga D-Link router är låst till 192.168.0.0/24 nätet. Menar du att detta automatiskt skulle vara ändrat till något annat om den kännt att den redan hade det nätet på utsidan? Har aldrig testat men trodde inte den var så smart. Har själv 2 st billiga D-link, Först ligger en där jag kör det trådlösa "hushållsnätet" på 192.168.0. Efter den har jag mitt privata trådbundna på 192.168.24. Detta fixade systemet helt utan min inblandning när jag kopplade in det. Har aldrig sett någon anledning att försöka ändra på det! Edited February 9, 2011 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted February 9, 2011 Share Posted February 9, 2011 Ok kanske kan vara bra att veta någon gång. Nej 2 hela C-nät bör ju räcka åt det mesta i ett hemnät så ingen mening att ändra. Egentligen har nog inte 99,99% ens någon användning av mer än ett nät hemma för den delen, annat än i lek/studie-syfte. Gillar för övrigt din nya signatur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 9, 2011 Share Posted February 9, 2011 Gillar för övrigt din nya signatur Lite nostalgi... hitta en gammal DC-log med en del ascii-art. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts