Jump to content

Få en Thompson Gateway (TG789 VN) att inte agera router.

Recommended Posts

Hejsan!

Har fått en Thomson TG789 VN från Telia idag.

Då den fungerar som både router och modem och jag redan har en router som jag vill använda så undrar jag hur jag ska:

1. Kunna använda min egen router istället

2. Kunna nå admin-interfacet på Thomson-maskinen.

Tacksam för svar.

//Erik

Så ni säger alltså att jag bara ska koppla Thomson->Router->Burk?

Det är inga problem att båda delar ut DHCP-adresser på 192.168.1.XXX?

Nej det är inga problem, router nr 2 kommer per automatik att dela ut adresser på t.ex 192.168.24.XXX istället.

Nej det är inga problem, router nr 2 kommer per automatik att dela ut adresser på t.ex 192.168.24.XXX istället.

DHCP i min billiga D-Link router är låst till 192.168.0.0/24 nätet. Menar du att detta automatiskt skulle vara ändrat till något annat om den kännt att den redan hade det nätet på utsidan? Har aldrig testat men trodde inte den var så smart. :)

Edited by Nicklas

DHCP i min billiga D-Link router är låst till 192.168.0.0/24 nätet. Menar du att detta automatiskt skulle vara ändrat till något annat om den kännt att den redan hade det nätet på utsidan? Har aldrig testat men trodde inte den var så smart. :)

Har själv 2 st billiga D-link, Först ligger en där jag kör det trådlösa "hushållsnätet" på 192.168.0. Efter den har jag mitt privata trådbundna på 192.168.24. Detta fixade systemet helt utan min inblandning när jag kopplade in det. Har aldrig sett någon anledning att försöka ändra på det!

Edited by e-son

Ok kanske kan vara bra att veta någon gång. :) Nej 2 hela C-nät bör ju räcka åt det mesta i ett hemnät så ingen mening att ändra. Egentligen har nog inte 99,99% ens någon användning av mer än ett nät hemma för den delen, annat än i lek/studie-syfte.

Gillar för övrigt din nya signatur :D