Gå till innehåll

Uppgraderingsskiva ?


maggan.s

Recommended Posts

Jag tänker uppgrader min dator från vista till windows 7. Ska köpa en uppgradering och undrar då hur det går till om jag i framtiden vill formatera om datorn. Måste jag då först installera Vist och sen uppgrdera igen till 7.an ??

Det blir ju mycket billigare att köpa en uppgradering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du kan ju kontrollera att din dator kan hantera Windows 7 genom att köra Windows 7 Upgrade Advisor först. Det ger en del svar på detta.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=1b544e90-7659-4bd9-9e51-2497c146af15&displaylang=en

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

denna länk beskriver stegen.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/help/upgrading-from-windows-vista-to-windows-7?T1=tab02

Om du ngn gång vill gå tillbaka till Vista, "undras mig", så gör systemåterställningsskivor, samt spara mappen, katalogen, Windows.old, som skapas om du väljer "uppgradering", vid installations tidpunkten.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker uppgrader min dator från vista till windows 7. Ska köpa en uppgradering och undrar då hur det går till om jag i framtiden vill formatera om datorn. Måste jag då först installera Vist och sen uppgrdera igen till 7.an ??

Det blir ju mycket billigare att köpa en uppgradering.

Skapa en systemavbildning via "Kontrollpanelen"/"Säkerhetskopiering och Återställning". Så har du sen skivor med ditt uppgraderade system om du behöver installera om nån dag. Skriv in "systemavbildning" i hjälpen så kan du läsa mer. För visst var det väl detta du undrade över?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tusen tack för hjälpen, det var som jag trodde då, först gamla op-systemet och sen uppgraderingen. Det ska nog funka då för de skivorna har jag.

Jag skulle föreslå "OPTION THREE" på LGdatas länk, så kan du installera W7 direkt och slipper gå omvägen via Vista vid en eventuell ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tusen tack för hjälpen, Ska läsa lite bättre sen, hur fungerar det med drivrutiner är det samma som till tidigare op-systemet (vista) eller hur fungerar det ???

Det mesta finns redan i Windows, eller hämtas från Windows update. Skulle du behöva uppdatera eller komplettera med någon drivrutin, bör det finnas på datorns hemsida. Tala om vad datorn heter (produktnamn finns på baksidan) om du vill ha hjälp att kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, nu har jag läst och min data kunskap är väl inte på högsta nivå. Frågan är om jag blir nöjd med en uppgradering, fattar inte vad som är skillnaden ?? Är det en sämre variant än "fullversionen". Det finns ju sk familjepack med tre licenser att köpa, priset där skulle ju passa fint. Vill gärna höra vad ni andra tycker. Vi använder datorerna här hemma mest till att surfa och göra lite skolarbete och fotohantering. Dottern har redan Windows 7 sin lilla och jag tycker att det ser både bättre och trevligare ut än Vista. Hon har dock fullversionen på sin och därför vill jag veta om uppgraderingen blir lika ?? Snälla ge mig lite råd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner mig lite tjatig nu ;) Försöker köra Windows 7 upgrade advisor, men när jag ska utföra kontrollen så händer ingenting. Har gjort om det flera gånger och även installerat om och tagit bort och hämtat filen flera gånger men det funkar inte ändå. Någon som har en ide ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

"fullversion" är alla Windows 7 versioner, Home Premium, Proffesional och Ultimate, förutom Windows 7 Starter.

Att köpa en familje licens, för 3 st. datorer i hemmet är en utmärkt ide, den version som det då är fråga om är Home Premium, passar utmärkt för det du beskriver.

Kontrollera dina datorer med Windows 7 Upgrade Advisor.

Att köpa en uppgraderings skiva innebär ej någon skillnad, men du får bara en licens, för en dator.

Du kommer att installera en "full version" av Windows 7 med den.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å tack för snabbt svar, har du någon ide om varför inte jag kan köra Windows 7 Upgrade Advisor ? det går bara inte. Hittade en annan länk att ladda ner ifrån nu men med samma resultat. Det startar inte när jag klickar på "kontrolleraknappen"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, nu har jag läst och min data kunskap är väl inte på högsta nivå. Frågan är om jag blir nöjd med en uppgradering, fattar inte vad som är skillnaden ?? Är det en sämre variant än "fullversionen". Det finns ju sk familjepack med tre licenser att köpa, priset där skulle ju passa fint. Vill gärna höra vad ni andra tycker. Vi använder datorerna här hemma mest till att surfa och göra lite skolarbete och fotohantering. Dottern har redan Windows 7 sin lilla och jag tycker att det ser både bättre och trevligare ut än Vista. Hon har dock fullversionen på sin och därför vill jag veta om uppgraderingen blir lika ?? Snälla ge mig lite råd...

Funktionsmässigt är det ingen skillnad alls mellan en uppgraderingsskiva och en fullversion. Skivorna är helt identiska. Det som skiljer är priset - då du redan har betalat för Windows XP/Vista så är du berättigad till att köpa den billigare uppgraderingsversionen.

Dessutom skiljer sig produktnyckeln. Då du startar installationsprogrammet för Windows 7 görs en kontroll av att det finns en Windows-version på hårddisken. Sedan kan du formatera och installera Windows 7 som vanligt. Efter att installationen är klar och du ska aktivera med en uppgraderingsnyckel så kommer Windows ihåg att det fanns en tidigare version på hårddisken när du påbörjade installationen till Windows 7 och därmed går det att aktivera med uppgraderingsnyckeln. Enda gången det kan uppstå problem med att aktivera med en uppgraderingsnyckel är om du först formaterar hårddisken med ett tredjepartsprogram och sedan försöker installera Windows 7 på en tom hårddisk. I så fall kan du behöva ringa aktiveringssupporten så löser de problemet enkelt. Eller följa de workarounds/guider som finns på nätet.

Om du vill installera om Windows 7 vid ett senare tillfälle installerar du bara Windows 7 med uppgraderingsskivan som vanligt. Du behöver inte krångla med att först installera Windows Vista eller Windows XP igen. Då du redan aktiverat din dator med en viss uppgraderingsnyckel så funkar det att aktivera igen med samma nyckel utan problem.

Om du har flera datorer som du vill uppgradera till Windows 7 så skulle jag rekommendera familjepaketet då det är ett tidsbegränsat erbjudande som ger dig ett extra bra pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å tack för snabbt svar, har du någon ide om varför inte jag kan köra Windows 7 Upgrade Advisor ? det går bara inte. Hittade en annan länk att ladda ner ifrån nu men med samma resultat. Det startar inte när jag klickar på "kontrolleraknappen"

Hej,

prova att högerklicka på ikonen och välj, kör som administratör.

Återkom om det inte fungerar.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

prova att högerklicka på ikonen och välj, kör som administratör.

Återkom om det inte fungerar.

Mvh

Mats H

Jodå har gjort det flera gånger. Men funkar inte det heller, får inte igån grabbens dator så jag kan kolla där. Måste formatera den först för den hänger sig vid uppstart hela tiden. ( en av anledningarna till att jag funderar på Windows 7 ) Tycker vista bara har krånglat..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

provat att starta datorn i felsäkert läge?

Tryck på F8 upprepade gånger under uppstart från avstängd dator.

Välj Felsäkert läge med nätverk, och se om du får igång den.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

provat att starta datorn i felsäkert läge?

Tryck på F8 upprepade gånger under uppstart från avstängd dator.

Välj Felsäkert läge med nätverk, och se om du får igång den.

Mvh

Mats H

Hjälpte inte det heller, så nu kör jag en formatering istället. Vet inte vad som hände sist vi gjorde det, men det blev aldrig bra. Nu gör jag om det och så ska jag kolla om Windows 7 funkar där.

Kan någon se om min dator håller måttet, kan ju inte köra Windows 7 Upgrade Advisor så jag tog en skärmdump av mitt system.

Vad jag kan läsa ut så borde det gå.

post-14102-0-70052200-1297338275_thumb.j

Redigerad av maggan.s
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 Upgrade Advisor kontrollerar om det finns några kända kompatibilitetsproblem mellan datorn och Windows 7, t ex om det finns drivrutiner för Windows 7 till all hårdvara i datorn. Detta går inte att få fram från en bild som visar vad det är för processor och hur mycket RAM-minne det är i datorn, tyvärr.

Måste formatera den först för den hänger sig vid uppstart hela tiden.
Sådant kan även bero på hårdvarufel och då hjälper ingen installation av Windows 7.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo nått är givetvis fel hoppas att det ska funka nu efter ominstallationen av Vista. Får jag det att fungera så ska jag köra Windows 7 Upgrade Advisor på den och se om det går. För det är på min som det inte går att köra Windows 7 Upgrade Advisor. Håller alltså på med två olika datorer nu ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till,

hjälp får du här på forumet!

Mvh

Mats H

Ja vilket fantastiskt forum jag hittat nu, tackar för all hjälp. Men det funkar inte att formatera datorn heller. Får upp felmeddelande om att skivan är trasig..:( Har ringt acers support och han ska ordna så jag får nýa skivor. I och för sig ska jag installera Windows 7 på den sen när jag får det (har beställt nu) men känns som jag vill ha Vista med...Kanske är dumt ??

har kollat upp om det funkar med Windows 7 på våra datorer och på den som ska formateras är det inga problem, däremot kan min bärbara dell var lite gammal, men det ska fungera ändå ev, får jag ha lite av vistas drivrutiner..Allt enligt deras hemsidor.

Just nu är jag mest bekymmrad över att Acer datorn har pajat på nått annat sätt...

Redigerad av maggan.s
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

hur gamla är dina datorer?

Har de rengjorts från damm och smuts nyligen?

Har det varit andra fel,som verkar "underliga"?

Filer som inte går att läsa, etc?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

hur gamla är dina datorer?

Har de rengjorts från damm och smuts nyligen?

Har det varit andra fel,som verkar "underliga"?

Filer som inte går att läsa, etc?

Mvh

Mats H

Jag ska villigt erkänna att jag aldrig gjort rent från damm och smuts.

Datorn som strular Acer aspire är inköpt i september -09. Vi formaterade för första gången för ett halv årsedan och sen dess har den inte varit riktigt ok. Före dess bara seg, det var därför vi formaterade, för att få den rensad...Har faktikst misstänkt att skivorna inte var ok. Man skulle bränna de själv när man startade upp först gången då den var nyköpt.Kommer man bara in idatorn så funkar allt som det ska, men oftast så hänger han sig redan vid uppstart och vi kommer inte längre.

Min bärbara är en dell inspiron 1525 och den går bra, fast det vore ju kul med windows 7 på den istället. Men enligt dells hemsida så ska jag kunna köra det på den, dock kan det behövas någon drivrutin slm hör till vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten varning dock.

Vill du gå tillbaka till Vista (vilket jag inte hoppas) så blir det lite extra jobb.

Kan dock lösas med att köra windows 7 skivan och där ta bort partitionen.

Starta sedan om datorn direkt, kör vista recovery, så är problemet löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...