Gå till innehåll

Win XP Pro SP3


hasse99910

Recommended Posts

Har ett konstigt problem.

När jag startar upp datorn för dagen, så är den väldigt seg.

Jag kan öppna Outlook och Internet Explorer, men de öppnas bara, får inte fram någon sida eller att den hämtar epost.

Testar jag att öppna utforskaren eller något annat prog. så går inte det, de öppnas inte.

Stänger jag ner datorn (håller nere Power-knappen, för omstart) för att starta upp den direkt, då fungerar allt som normalt. Även efter en normal omstart så hoppar den igång som vanligt.

Någon som har ett tips på vad det kan vara, vet att man kan ominstallera, men det har jag ingen lust med.

Om jag minns rätt så blev den så här efter Microsofts senaste utskick av uppdateringar här om dagen.

Kör Win XP Pro SP3, AMD X6-1055, 4 GB-DDR3, Gigabyte Mammabräda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera vad som startas automatiskt och stäng de som inte är nödvändigt.

Antagligen så har du mycket som startas och kanske även externa diskar etc som ska letas reda på, då tar det tid.

Naturligtvis kan det bero på andra saker också, men börja där så får vi se vad som händer.

Start -> Kör, skriv: msconfig

Välj autostart.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt så blev den så här efter Microsofts senaste utskick av uppdateringar här om dagen.
Du kan ju pröva med en systemåterställning till innan uppdateringarna och sedan installera en uppdatering i taget manuellt för att komma fram till vilken uppdatering det var som förstörde något.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade jag också tänkt på, men när jag öppnar systemåterställning så finns det bara systempunkter från den 9:e Feb-11 och framåt.

Vart de andra tagit vägen har jag ingen aning om.

Jag har inte rensat bort de.

Får väl kanske bita i det sura äpplet och göra en ominstallation, puhhhh...

Ska kolla i morgon när jag startar upp datorn om det är samma som förrut.

Tack för tipsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många återställningspunkter som sparas beror på hur mycket hårddiskutrymme man låter funktionen använda.

Det finns också möjlighet att avinstallera Windows-uppdateringar. I XP har jag för mig att man bockar i en ruta högst upp i Lägg till eller ta bort program för att se Windows-uppdateringar och då också när de installerades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min C:/-disk har jag 27 GB drygt avsatt till återställning.

Stämmer att det finns en ruta högst upp som man kan bocka i/av.

Men idag så fungerade datorn hyfsat när jag startade upp den, men den funkar inte optimalt och lika bra som den gjorde för en dryg vecka sedan.

Kan kanske vara något virus eller annat skit i den, får göra en sökning.

Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ställa in hur mycket av disken i % som återställningspunkterna ska uppta. Själv har jag 6% på en disk som är 160GB vilket knappt blir 10 GB och räcker väl till.

Det går i registret att ändra hur ofta återställningspunkterna tas bort, som standard gäller 90 dagar.

Genom att stänga av funktionen, raderas alla återställningspunkter.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Jag har nu testat alla möjliga knep och knåp.

Hade några reg.filer som CCleaner tagit bort, men de har jag återställt tillbaka med lite bättre resultat.

En sak jag upptäckt är, att när burken startar upp och är tjurig, då laddas inte RealTek Nverk och Ljud.

Det kommer inga ikoner i systray vid klockan.

Jag får upp 7 st. ikoner vid en felaktig start.

Om jag startar om burken så så kommer det 10 st. ikoner, då är ikonerna med för nverk och ljud (jag behöver alla dessa program i autostarten).

Har även om installerat drivisar för ljud och nätverkskortet, utan att det funkar ordentligt.

Är det bara ominstallation som gäller???

Eller kan nan få igång det om jag kör en reparation?

Hälsar Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har jag kört nu, "sfc /scannow".

Jag hade den i åtanke, men kom inte ihåg parametern, tack.

Burken fick vila ca 10-15 min (avstängd) efter att jag kört sfc /scannow, den startade upp ordentligt som den ska.

Jag ska testa i morgon bitti igen, då burken varit avstängd för natten och se om den är ok eller ej.

Återkommer i morgon eller på tisadg.

Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...