Gå till innehåll

uppgradera till W7 med dual boot


poan

Recommended Posts

Hej

Jag har en dator på vilken jag har dual boot XP och Vista (home premium). Jag vill nu uppgradera till XP/Windows 7 (home premium).

Jag tycker mig ha förstått att jag bör kunna starta uppgraderingen inifrån Vista, kunna behålla program och inställningar osv.

Men, det kritiska, kommer jag att kunna behålla min dual boot?

Jag är beroende av min XP-installation och vill inte "stöka till den". Jag har arbetsprogram som inte är körbara under W7.

Hur som helst kommer jag att göra en provinstallation på en clonad disk först.

Min dator rymmer bara en disk. Viken är partionerad. En partition per operativsystem, XP/Vista. Övriga operativsystem (linux och android-x86) körs vis SDHC.

P-O

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör dualboot mellan xp och w7 helt utan problem.

Jag skulle nog rekommendera dig att göra en ren installation av w7 istället för att uppgradera vista.

Programmen som är installerade får du naturligtvis installera om, men man vinner på den proceduren i längden pga risken för problem vid uppgraderingen av operativet.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Venoms, och tack för kommentarerna.

Jag börjar nog med att testa uppgradering på min clonade disk. Alltid får jag lära mig något.

Jag misstänker dock att du har rätt map ren installation, det är vad jag normalt föredrar.

Det blir väl till att backa upp på servern. Och göra en ny aktuell clone på den ordinarie disken.

Jag hittade info på nätet om att dual-boot inte bör vara något problem.

P-O

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det problem folk oftast får med dualboot är nog när de installerar OS'en i fel ordning. Dvs de installerar XP efter t.ex Vista eller Windows 7. XP skriver då över bootloadern med sin egen och tar bort de nyare OS'en så att de inte går att välja under uppstarten. Det finns lösningar på det men det enklaste är ju att man gör det i rätt ordning från början så slipper man problemet. I ditt fall bör alltså Windows 7 känna igen att du även har XP och låta det ligga kvar som ett alternativ. Det som möjligen kan ske istället är att den även låter din Vista ligga kvar som ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Nicklas.

Jo jag har något sånär kläm på i vilken ordning operativen skall installeras, även om det var ett tag sedan sista installationen när jag lyckades få dit en Vista-uppgradering som dual-boot vid sidan om XP. Jag var dock lite osäker på hur W7's installationsprogram hanterade dual-boot.

Så läget är under kontroll, återstår att få tid att fixa det.

Lite OT, jag ser att du kör android. Vill tipsa dig om android-x86. Jag har i dagarna installerat android på min Asus eee 702 (på ett sdhc-minne), det rullar på ganska bra. Tyvärr har jag gått bet på 2st HP-datorer.

P-O

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...