Gå till innehåll

Problem med att installera SP1


Artisten

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Har en lite mini-pc 10.1" med Windows 7 Starter.

Windows Update säger att det finns SP1 uppdateringar.

Men det går inte att ladda ner och uppdatera, den står å tuggar (laddar ner) lääänge

"hämtar 1 uppdatering (totalt 0 kB, 0 % slutfört)"

Hårdisken låter men mer händer inte.

Sen kommer det upp fel kod 0x8E5E0147.

Jag hämtade ner windows6.1-KB976932-X86.exe efter verifiering att jag hade äkta Windows 7.

Den filen startar och packas upp och börjar installera, när den kommer till ca 80% av installationen så *poff* ett fel har uppstått.

Har testat Clean Boot, fungerar inte heller.

Har testat http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/troubleshoot-problems-installing-service-pack också

Jag har inte läst hela tråden, jag har också låtit Win7 ladda hem SP1, det tog lång tid just som du antyder vilket berodde på att nedladdningen stoppade och hårddisken arbetade febrilt mellan varven, varför lyckades jag inte utröna, men det tog timmar.

Det vore acceptabelt ifall installationen sedan fungerade, men det gör den inte trots att denna lilla laptop är rätt ny och allt är absolut standard. Det som händer är att man uppmanas, helt väntat, starta om datorn när det hela ska installeras och då efter utloggning osv startar en konfiguration av SP1 som tar timmar och aldrig lyckas vilket märks då "Windows avslutas" i evigheter, efter några timmar då hårddisken uppenbart inte arbetade så stängde jag av manuellt, vid uppstart klagar Windows på felaktig avstängning. Sen börjar en verklig cirkus, nya konfigurationsförsök avlöses av att SP1 avinstalleras av sig självt och sen nya konfigurationsförsök, efter några timmar startar jag om det hela i felsäkert läge och då får jag beskedet att SP1 inte kan installeras och jag hänvisas till en "hjälpsida" där man kan klicka på "Lär dig installera SP1" vilket bara leder till "hjälp" hur man AV-installerar SP1.

Jag har förstått att man kan avaktivera sina virusskydd osv men varför då när konfigurationen av SP1 sker efter utloggning då skydden avaktiverats. Konfigurationen fungerar ju heller inte under uppstart då alla skydd är avaktiverade.

Jag menar att Mikrosoft får ta och skärpa sig, det här är oacceptabelt.

Maskinen är enkel, nästan ny och allt är standard. Jag har använt datorer i 30 år och har pluggat datorkonstruktion på universitet, jag använder inte Windows i mina burkar, det här är sonens.

Har inte använt m-softs prylar på ca 15 år, då var det DOS som gällde för mig och helst inget Windows alls, ett menyprogram ska inte dominera datorn totalt och orsaka ständiga problem.

Jag gjorde ett menyprogram själv på sådär 30 KILObyte.

Jag tryckte på t.ex. "7" och en ordbehandlare startade omgående.

Jag fann program som kunde köras direkt i DOS, även en browser och allt jag behövde.

Med tiden krävdes Windows för vissa program, jag gav upp iom win95 då jag såg hur det strulade.

Att folk orkar göra sig beroende av sånt här.

Det är ju en general-fälla, man kör inte längre program, man kör ett otroligt omfattande menysystem som ständigt ska uppdateras och krångla.

Bara SP1 låg visst på en halv GIGAbyte. För att få till en felsökning betr. installation av SP1 kan man ladda ner ett program på 100 MEGAbyte.

Sonen har 3 gigabyte per månad att hålla sig till (trådlöst "bredband") och sånt här vill han slippa.

OK, man kallar Windowsversionerna även "OP-system" men jag jämför med mina OP som inte krånglar och särskilt med det OP jag byggde själv i enbart hårdvara och firmware på 80-talet, påminnande om våra kära gamla ABC-datorers och andra.

Mycket snabbt och driftsäkert, kombinera med enkelt menyprogram och inrikta dig på dina nyttoprogram eller spel. Utan fel.

Jag skrev det på denna plats, men som ett utkast till dagspressen.

Det hela har urartat.

M-soft kan inte ens prestera hjälpsidor på grundskolenivå, i vissa fall, fatala missar.

Vad är det man blivit så stormrika på?

Redigerad av Izra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Postad (redigerade)

Jag försöker installera sp1 på min fars dator, o jag har lyckats få ner filen helt o hållet, jag har även bränt den på skiva.

Jag har kört cleanbot o en uppsjö med andra mysko program, men inget fungerar.

Min fars dator är en splitter ny Acus stationär dator med tillräckligt med minne o allting rätt på alla sätt o vis!

Det som är problemet här är att virusprogrammet skriker efter sp1, för att kunna fungera ordentligt.

Ok, så jag avinstallerar virusprogrammet som är avg_free, ett program som har fungerat klanderfritt i alla de år jag har använt det och som jag är mycket nöjd med. Och jag tänker inte byta ut det mot nåt annat, varken betald eller gratis!

Och jag försöker installera en äldre version av avg, men nånstans så finns det en inställning kvar, för programmet börjar igen skrika efter sp1.

O det som är det stora frågetecknet här, är att ett flertal gånger, så vill avg att jag skall regga programmet och därmed köpa en licens, antingen det eller installera sp1.

Och jag lyckas inte installera sp1, varken utifrån skiva eller windows update.

Så hur gör jag för att komma runt detta dilemma?

För just nu har jag inget virusprogram installerat i datorn...

O med tanke på hur klantig min far ibland kan vara, så....................... :blink:

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...