Gå till innehåll

uniblue speedupmypc


Recommended Posts

Hej ! Min vän som fick hjälp här nyligen har återigen fått ett oönskat program på skrivbordet,denna gång installerade det sej dock och utan hans hjälp, vet att uniblue speedupmypc dock inte är farligt så jag lät han avinstallera och starta om datorn,sen blir det comodo (kritiska områden)och malwarebytes.Har flera ggr funderat på att låta han skärpa säkerheten på datorn men hur göra det utan att begränsa hans rörlighet vid surfandet + att ingen insats krävs från hans sida ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan aldrig utesluta egen insats (kritiskt tänkande) när man surfar på internet. Struntar man i det så drabbas man alltid förr eller senare av oönskade saker i sin dator.

Ett bra antivirusprogram och malwarebytes med skyddsmodul är en del av skalskyddet som jag själv använder. Annat som inte kräver någon direkt egen insats, efter att man installerat det, är installera webb-tillägget Webb of trust (WOT) som känner av och ger rekommendationer om "dåliga" sidor på nätet.

Webb of trust

Om man använder webbläsaren Firefox kan jag även rekommendera tillägget VTzilla som man kan använda för att scanna en nedladdningslänk "innan" man laddar hem en fil. Då får man upplysningar om filen är ren eller inte.

Om VTzilla

Jag tycker inte någon av ovannämnda tilläggen inskränker friheten när jag surfar. De gör däremot nytta för att hjälpa mej välja vad jag ska undvika på nätet.

Redigerad av Gepe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du menar med att begränsa surfandet. Är det meningen att han ska kunna surfa till farliga webbplatser i alla fall?

Om man använder Internet Explorer finns SpywareBlaster samt kombinationen Zoned-Out och IE-SpyAd.

När det gäller Firefox finns tillägget NoScript, kräver dock en del kornfigurerande innan man har godkänt sina vanliga webbplatser.

MVPS Hosts-fil blockerar mängder med kända skadliga webbplatser.

Länkar till programmen har jag på min webbsida http://sites.google.com/site/ceblstockholm/

e-son skriver om Hosts-filen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar och jag skall kolla in främst Cecilia`s tips, han befinner sej på farliga ställen där det är lätt klicka fel tex humorsajten.com/zylom.com m.m och om man då är trött el druckit lite så är det lätt hänt att man slinter lite med musen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...