Gå till innehåll

Anpassa Windows 98 till en 4-åring


Magnus Ö

Recommended Posts

Jag använder en gammal dator som speldator åt min 4-åriga pojke. Jag har installerat Windows 98 på den och lagt ikoner för hans spel på skrivbordet. Problemet är att han hela tiden flyttar på ikonerna och sedan inte hittar sina spel. Hur låser jag ikonerna? Och hur tar jag bort Den här datorn, papperskorgen och Mitt Nätverk från skrivbordet?

Dessutom vill jag inte att han ska behöva logga in varje gång han startar datorn. Hur ordnar jag det?

Några spel kräver MAX 256 färger, kan jag ordna så att det automatiskt blir så när han starta spelet och sedan går tillbaka till max antal färger när han spelat färdigt?

Har ni några andra tips på hur jag gör hans datorupplevelse smärtfri?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det ett tag sedan jag använde Windows 98 så kommer inte ihåg men i senare OS kan man högerklicka på genvägen till programmet och välja Egenskaper. Under en av flikarna i rutan som poppar upp kan man kryssa i t.ex "256 färger".

Ikonerna på skrivbordet ska du nog kunna välja bort under någon av flikarna som dyker upp om du istället högerklickar på en tom yta på skrivbordet och väljer Egenskaper. Kanske måste du klicka på en knapp som heter Anpassa Skrivbord eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet :)

Windows 98 var ett tag sedan... men det ska nog ordna sig :P

Automatisk inloggning gör du såhär...

Skapa en registerfil med notepad och skriv in följande kod:

REDIT4


[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Winlogon]
"AutoAdminLogon"="1"
"DefaultPassword"="lösenord"
"DefaultUserName"="användarnamn"

Lösenord ändrar du till det lösenord som finns i datorn, är det blankt dvs utan lösen... radera "lösenord" men låt duttarna vara kvar.

Användarnamn ändrar du till vad du har installerat.

Nu laddar jag upp exemplet åt dig... som du kan ändra.

Det kan vara klokt att göra en backup på det fungerande systemets register...

Ladda hem och skapa en diskett här,

AutoLogonW98.reg

Edit: Det ville visst inte fungera med länken... adressen är www.itpoolen.se/down.html till registerbackuppen

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...