Gå till innehåll

Dela ut hårddiskar till Xtreamer i Windows 7?


R__30

Recommended Posts

Jag tror jag har lyckats att dela ut mina hårddiskar,men jag skulle vilja ha det bekräftat.

Anledningen är att jag skall koppla in en Xtreamer till min LCD,och behöver då hämta mina 2 externa hårddiskar från min laptop med Windows 7.

Det jag gjorde vara att högerklicka på en hårddisk,välja delning,avancerad delning och behörigheter.

Jag har gett den behörighet till alla,och det står även delad om man kollar i egenskaper under fliken delning.

Har jag gjort rätt?

Kommer min Xtreamer att kunna hitta mina 2 externa hårddiskar?

post-14177-0-39710300-1298325897_thumb.j

post-14177-0-79441700-1298326196_thumb.j

Redigerad av R__30
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den bara uppkopplad på samma nätverk verkar det rätt. Jag måste dock ställa mig lite förvånad i ett hörn... varför provar du inte? Det måste vara enklare än att fråga utomstående som inte har kontroll på hur du är kopplad via nätverk osv... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr lyckas inte min Xtreamer hitta mina 2 hårddiskar som jag delat ut.

Men Xtreamern hittar ip-adressen till mitt nätverk,och jag får igång Xtreamer Live.

Varför hittar inte Xtreamer mina delade hårddiskar?

Måste man ange något mer i Xtreamer´s inställningar?

Tacksam för svar.

Redigerad av R__30
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är diskarna kopplade? Via en router direkt eller inkopplade i en dator? Om de är kopplade i en dator så förutsätter jag att den är påslagen? :P

Beskriv lite mer i detalj hur du har ditt nätverk kopplat så blir det lättare att få en översikt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en laptop i ett rum där de 2 hårddiskarna är inkopplade till den via en usb-hub.

I hallen har jag min router,och i vardagsrummet har jag min Xtreamer kopplat till min LCD via HDMI.

Igår lyckades jag få min Xtreamer att hitta mitt nätverksnamn,och fick tillgång till Internet.

Man skrev in WPA2 nyckeln i Xtreamern´s settings och sedan fungerade det.

Det gick att kolla på film via något som heter Xtreamer Live.

Den verkar alltså ha hittat min router och man kan använda Internet med den.

Men när man går in i Xtreamerns gränssnitt och skall leta efter sina filmer och sin musik finns det inget där.

I Xtreamern kan man välja lite olika saker;USB,HDD,NET och UnPd tror jag det hette.

Men det spelar ingen roll vart man går in,för det är tomt överallt.

Jag kör även Vuze på min laptop,och den kommer upp i Xtreamern,men inte mina 2 externa hårddiskar.

Jag har varit inne och delat ut mina mappar,men vet inte om jag gjort allt rätt?

När man kollar på hårddiskarna så står det ju delad,men ändå går det ej att hitta i Xtreamern.

Vore jättesnällt om du kunde hjälpa mig;känns som man har köpt grisen i säcken nu för 1500 kr.

Vad kan vara fel?

Någon inställning i Windows 7 eller i Xtreamern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag kan känna som bortglömt är det faktum att alla datorer måste tillhöra samma Workgroup för att kunna komma åt filer på nätverket. Hur detta funkar på din Xtreamer har jag ingen aning om. Men kort så ska alla enheter tillhöra t ex "Min arbetsgrupp"... även din Xtreamer.

Kan vara ute och resa helt men det verkar vara det rimligaste efter hur du beskriver det.

Exempel:

SSID i routern: Mitt Nätverk

Arbetsgrupp i dator 1: Mitt Nätverk

Arbetsgrupp i dator 2: Mitt Nätverk

osv osv

Det kan också vara så att du behöver aktivera något som motsvarar Net BIOS over TCP/IP i din Xtreamer. Detta är något man gör i Windows XP...

// Manneman

Edit: Jag var inne på Xtreamers hemsida och kollade lite. Där finns en Firmware uppdatering till den... är den installerad? Det finns också ett fint forum för bl a support: http://forum.xtreamer.net/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...