Lasse B Posted February 22, 2011 Share Posted February 22, 2011 Skulle göra en diskrensning, då finns det bla en kolumb som inte är ibockad, står följande: Säkerhetskopior för servicepack 920 MB. Kan man rensa bort det, eller skall man låta det vara kvar ?? Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted February 22, 2011 Share Posted February 22, 2011 Vänta några dagar med att ta bort dom tills du ser att allt fungerar till 100%... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted February 27, 2011 Author Share Posted February 27, 2011 (edited) På första sidan på forumet står det följande ( Se nedan ), skrivet av Andreas Stenhall. Så här gör du SP1 permanent på din dator och spar plats. Blir resuktatet detsamma om man tar bort filerna via diskrensningen ?? När man gör en diskrensning så finns det ju en kolumb, som heter: Säkerhetskopior för servicepack 920 MB, gjorde detta via diskrensningen, och nu kan jag inte om jag skulle vilja avinstalera SP1. Min min konsiga fråga var ju om det var någon skillnad i rensning, om man gör som Andreas Stenhall skrivit om, eller via diskrensningen. Ha en bra dag Lasse B Edited February 27, 2011 by Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted March 1, 2011 Author Share Posted March 1, 2011 (edited) Fråga igen, så jag inte gör fel. Är det detta man skriver i vid rensning i cmd, kör som administratör ??, se nedan: %windir%\system32\dism.exe /Online /Cleanup-Image /spsuperseded Så jag inte gör fel ?? LB Edited March 1, 2011 by Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 (edited) Kommandot %windir%\system32\dism.exe /Online /Cleanup-Image /spsuperseded är ingen diskrensning i vanlig mening. Det är enbart till för att plocka bort avinstallationsfilerna efter SP1, och göra det permanent installerat. Edited March 1, 2011 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 %windir%\system32\dism.exe /Online /Cleanup-Image /spsuperseded Precis, det klistrar du in. Men jag väntar ett tag, tills det stabiliserat sig och egentligen så kan dessa filer ligga kvar, men det var ju samma sak med Vista och efter ett tag så tog man bort det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse B Posted March 1, 2011 Author Share Posted March 1, 2011 (edited) Tyvärr måste fråga för att uppdatera mig bara. Gjorde man följande. 1 Högerklicka på skrivbordet 2 Nytt 3 Genväg 4 Skriv in CMD >> Nästa >> Slutför. 5 Högerglicka på CMD, kör som administratör, och sedan klistra in, se nedan: %windir%\system32\dism.exe /Online /Cleanup-Image /spsuperseded Och sedan enter. Sista frågan på detta. Lasse B Edited March 1, 2011 by Lasse B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 Näää... i sökfönstret på startmenyn... skriv cmd och du får upp det direkt i sökresultatet... högerklicka på DEN och välj "kör som admin". Annars följer du din egen beskrivning. Möjligen får du skriva det manuellt i CMD. Själv kan jag inte klistra in text i ett kommandofönster men det är kanske bara hos mig // Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IT doktorn Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 Gör en backup om ni känner er osäker, sen är det bara att ta bort eländet, på köpet får ni en liten rappare dator och mer disk utrymme. Det räcker inte med att gå till diskrensning för att ta bort SP1 filerna, dom finns kvar efter nästa försök så ni måste välja kör, sen skriver ni cmd och klistrar in följande rad. %windir%\system32\dism.exe /Online /Cleanup-Image /spsuperseded Vänta sedan ett tag tills allt är klart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 Det räcker inte med att gå till diskrensning för att ta bort SP1 filerna, dom finns kvar efter nästa försök OM man tar bort det via Diskrensning så får man felmeddelande att det inte längre finns några filer att ta bort (om man kör det via cmd)... så det stämmer inte riktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IT doktorn Posted March 1, 2011 Share Posted March 1, 2011 Jag menar om man väljer att ta bort via diskrensning enbart, utan att gå via CMD. Tar man vägen med CMD så finns inget att ta bort via diskrensningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts