Nossrep Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 Bytade till ADSL-modem då Telia uppgraderat vår station och det gamla modemet från 2004 inte funkade längre. ADSL-modemet är D-Link DSL-320B och internet funkar när jag kabelansluter datorn direkt. Däremot när jag kopplar in routern så kommer jag inte ut på internet. Routern är en Linksys WRT54GL. Kan det vara nåt med s k MAC-låsning? Har förstått att jag då ska klona datorns MAC-adress till routern så att modemet tror att routern är datorn. En annan grej är att både modemet o routern har 192.168.1.1 by default. Kan det vara detta som är problemet, eller är det en kombination av båda? Ska man i så fall ändra nr i modemet eller routern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 Du måste stänga av modemet när du byter enhet, om inte så måste du vänta tills telia släpper låset på din adress. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nossrep Posted February 24, 2011 Author Share Posted February 24, 2011 Du måste stänga av modemet när du byter enhet, om inte så måste du vänta tills telia släpper låset på din adress. Ok, funkar inte att bara klona datorns MAC-adress till routern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Personen Posted February 24, 2011 Share Posted February 24, 2011 Själv vet jag inte allting men skulle tro att om man klonar routerns MAC-adress till datorn och modemet har ordern att ansluta till MAC:[mac-adressen] skulle ju den ansluta till både router och dator men inte till datorn via routern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts