Gå till innehåll

Windows 7 licens + SSD


Rory galloway

Recommended Posts

Tjenare folket.

Skaffade mig en ssd för att skapa lite liv i min dator.

Nu till frågorna.

Har ju windows 7 på min dator nu med istället för att ha det på min andra hårddisk vill jag ha det på min SSD, hur får jag över w7 till den andra på bästa sätt?

Elller måste jag köpa nytt för att få det till ssdn, har ju en licens på datorn, går den att använda igen om jag skulle behöva ominstallera windows.

Tackar mycket för svar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

Sök på forumet så hittar du flera beskrivningar hur du kan göra för att flytta över din systemdisk på nya SSD´n. Här finns lite info:

Din licens påverkas inte alls av hårddiskbyte oavsett om du flyttar över allt till en SSD eller om du installerar om allt från scratch. I värsta fall kan du få omaktivera den men oavsett om det är en OEM eller en Retail så kommer det gå aldeles utmärkt så länge du bara kör den på en dator.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För bästa prestanda bör du definitivt installera om Windows, istället för att klona nuvarande system, när du byter till SSD. Se också till att aktivera AHCI i bios, om det inte redan är gjort. På länken nedan finns några fler användbara grundtips.

http://www.idg.se/2.1085/1.349306/sa-optimerar-du-windows-7-for-din-ssd-disk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga att du skall aktivera AHIC i BIOS innan du installerar om W7. Då kommer nämligen W7 att själv läsa in de behövda drivrutinerna till det. Det kan eljest bli problem att göra det i efterhand när W 7 redan är installerat. Du kan kolla här!!

Sedan finns det mycket att läsa om SSD-diskar här också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare igen och tack för de mycket trevliga kommentarerna.

Jag har ju windows på min nuvarande hårddisk hur får jag bort ALLT som har med windows att göra? Vill ju ha kvar spel, program och så men ha bot windows, några tips på hur jag gör?

Har även haft lite problem med min SSD, min dator kan verkligen inte hitta den, provat alla sata portar och den vill ändå inte finnas där, tittat överallt, man vill ju liksom inte ha lagt ut 2000sek (sparad med en stolt 15-årings veckopeng) på en ska som inte fungerar.

Tacksam för all hjälp och tack för det trevliga bemötandet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

För att datorn ska hitta din SSD måste du, som det påpekats ovan flera gånger, aktivera AHIC i BIOS. Jag tror det är det du behöver...

Att plocka bort Windows från din nuvarande disk men samtidigt låta spelen ligga kvar känns orimligt. Dom är ju konfigurerade att köra under just den windowskonfigurationen på just den disken. "Klonar" du inte hela disken så kommer du inte kunna köra spelen så där utan vidare. Vad du däremot kan göra är att göra säkerhetskopieringar på de olika spelens sparade filer så att ni slipper spela om allt från början. Hur detta görs får du söka över nätet för respektive spel.

Hoppas jag har förstått dig rätt nu... ;)

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja först med att få datorn att hitta din SSD-disk!

Du skall ha SSD-diskens SATA-kabel kopplad till en av de första två SATA portarna på moderkortet, antingen SATA 0 eller SATA 1.

AHCI-läge som ändras I BIOS gör att W7 känner igen din nya disk som en SSD-disk och avläsningen av datan på hårdisken optimeras. Du får också automatiskt tillgång till TRIM med det läget.

Men om du redan har Windows installerat och vill växla över till AHCI läge så måste du först ändra ett värde i registret innan du byter från IDE. Eljest startar inte W7 och du måste byta tillbaka till IDE läge för att kunna starta igen. Kolla här!

Enklast byter du till AHCI-läge direkt innan du installerar om W7, så tar W7 själv fram de rätta drivrutinerna för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey tackar, ändrade om till achi och då hittade datorn det.

NU är det ju så att jag vill ha den som boot disk också, så har lite frågor.

Jag kommer dra ut sata kontakten till min boot disk (den gamla hårddisken) och sedan ta min ssd till bootdisk och installera windows, hade tänkt att köpa nytt windows för kan ej hitta mitt gamla, ska jag ta ultimate eller home premium? vad är det för skillnader? Och även hur avinstallerar jag windows 7 från min gamla hårddisk sen när jag har det på min ssd? har hört att dator går grymt segt när det är dubbla windows.

Tackar för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att koppla in disken i det nya systemet och formatera den, så har du en tom disk.

Innan du kopplar ur den gamla och börjar installera Windows på nya disken bör du dock kolla om du kanske kan uppgradera firmware på nya disken.

Firmware hittar du på diskens hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En sista fråga sedan kan du åter gå till att rädda världen!

Ultimate eller home w7? va där bäst :)? och va där det för skillnad?

Kan du något om JTPG? för när jag skulle koppla tillbaka mina kablar till start knappen etc så funkade dem inte :/ och undrar om du har någon guide på detta eller en länk så jag kopplar dem rätt :)

Redigerad av Rory galloway
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-738-0-87128000-1299082375_thumb.png

:P

Vad menar du med JTPG? Vad jag utläser av din beskrivning så menar du kablarna mellan chassit och moderkortet? Det är så olika från moderkortmodeller samt även olika på många chassin. Du måste nästan kolla igenom manualen till moderkortet eller rentav testa dig fram. Inte mycket kan gå fel... plötsligt funkar det bara :P

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte så lätt att förstå när man säger fel menar förstås JFP1 :rolleyes:

Skulle sätta in en noctua fälkt och tänkte dags att ta bort alla kablar så jag drog tills jag insåg..jag kommer aldrig få ihop detta igen, så jag satte i vart jag komihåg och allt utom min JFP1 funkade (detta är typ start kanpen och reset kanppen skulle jag tro från chasit till moderkortet och jag vet inte hur länge jag satt utan att lyckas det var därför jag fråga ;) Tittade i moderkortets manual och där stod int emycket hur dom skulle sitta direkt, alla sitter ju i men inget funkar :rolleyes:

Får kolla vidare på detta kommer aldrig att orka starta från moderkortet varje gång :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Been there - Done that....

Som jag skrev... flytta runt lite på kablarna och testa dig fram. Sitter någon fel så startar datorn bara inte. Med lite sunt förnuft och en massa tålamod så ska du se att du får igång det... Trial & Error

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...