Gå till innehåll

DCOM


Cacke

Recommended Posts

Hej igen.

Jag behöver hjälp att inaktivera DCOM (Jag hittade både svensk och engelsk guide men det kändes för avancerat för mig.)

Sen är det ett annat fel också som dyker upp ofta Service Control Manager

Jag försökte trimma den uppkoppling som jag har för jag ser filmer via streaming och det buffrade men nu gör de inte det, istället startar datorn om eller så låser den sig.

Finns det nå fix eller app för att göra det enkelt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är morgon nu och jag kollar min epost och jag gör inget annat med datorn.

Fast jag körde din fil så kommer detta upp:

DCOM 10010 XXXXXXXXXXX

DCOM 10016 NETWORK SERVICE

DCOM 10016 NETWORK SERVICE

DCOM 10016 NETWORK SERVICE

Gjorde inget speciellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara något program som försöker ansluta till DCOM-servern utan att ha den rätta behörigheten. Vi behöver först ta reda på vilket program det gäller, och sedan eventuellt tilldela behörighet... om det skall ha det.

För att ta reda på vilket program det gäller behöver du ta fram en logg från loggboken...

Gå till Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Loggboken...

Där letar du reda på "Händelse" 10010 och 10016... troligen under "System", annars får du kolla dom andra också, främst "Program" kanske.

När du har hittat rätt händelsenummer, dubbelklickar du på det och kopierar innehållet med kopieringsknappen (grön markering på bilden). Klistra in i ett vanligt .txt-dokument (Anteckningar) efter varje kopiering. Resultatet klistrar du sedan in i ditt nästa svar här på forumet. Det räcker med en kopia av varje händelsenummer (10010 och 10016).

post-1936-0-41708700-1298881644_thumb.pn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer dom.

Event Type: Error

Event Source: DCOM

Event Category: None

Event ID: 10010

Date: 2011-02-28

Time: 10:01:34

User: XXX\XXXXXXXXXXXXXX

Computer: XXX

Description:

The server {A1F4E726-8CF1-11D1-BF92-0060081ED811} did not register with DCOM within the required timeout.

**********************************************************************************************************************************

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Event Type: Error

Event Source: DCOM

Event Category: None

Event ID: 10016

Date: 2011-02-28

Time: 10:01:22

User: NT AUTHORITY\NETWORK SERVICE

Computer: XXX

Description:

The machine-default permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID

{73E709EA-5D93-4B2E-BBB0-99B7938DA9E4}

to the user NT AUTHORITY\NETWORK SERVICE SID (S-1-5-20). This security permission can be modified using the Component Services administrative tool.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här skulle kunna vara något virusliknande. Vad använder du för antivirusprogram och har du fått några varningar därifrån? Du bör nog börja med en malwareundersökning. Ladda ner Malwarebytes Anti-Malware gratisversionen, installera och kör en genomsökning med den till att börja med.

Sen skulle jag vilja veta om du kan hitta {73E709EA-5D93-4B2E-BBB0-99B7938DA9E4} i "Komponenttjänster"?

Gå till Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Komponenttjänster... där navigerar du till Komponenttjänster/Datorer/Den här datorn/DCOM-konfiguration (svara Ja på varningen som kommer upp), och letar efter {73E709EA-5D93-4B2E-BBB0-99B7938DA9E4} i den högra vyn.

Edit:

Fungerar Windows update?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Malwarebytes. Men jag gör det igen.

Windows update har ej fungerat då jag prövat, den laddar ner men den kan inte installera. Det blir error.

Kan inte köra microsofts egna ad aware och spyware scanner heller för då låser sig datorn.

Den stängs av hela tiden då jag försöker starta Component Services.

Senaste versionen av AVG som är gratis.

Redigerad av Cacke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... då är det högst troligt att det är just Windows update som försöker ansluta till DCOM och därmed orsakar felmeddelandet. Eftersom det är såpass mycket som inte fungerar, kan man ändå mer misstänka något virusliknande. Jag tycker du skall be om hjälp att göra en riktig undersökning innan vi ens försöker rätta till felen.

Jag föreslår att du kör DDS för en mer utförlig genomgång:

Ladda ner och spara DDS till Skrivbordet. Klicka igånga programmet. Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp. Starta en ny tråd i forumdelen för systemrensning. I den tråden klistrar du in loggen DSS.txt. Medan du bifogar Attach.txt som en fil.

Om inget skumt hittas eller om felen är kvar efter eventuell rensning kan vi försöka göra en mer övergripande reparation av XP.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har så mycket krångel med min dator den startar med svart skärm, så jag funderar på att köpa windows 7 oem som är den billigaste tror jag och först spara allt jag vill ha kvar på en usb hd men finns det program som listar upp alla filer som finns på min hd C: för jag har haft samma installation så länge att jag har privata filer här och där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte köpa Windows 7 om du inte är speciellt sugen på att uppgradera, du kan ju nöja dig med att installera om Windows XP, efter att du sparat undan dina filer! Är datorn gammal, kanske det inte är någon större vits med att uppgradera.

Något program som kan sortera ut dina privata filer från systemfilerna är jag ganska säker på att det INTE finns, men en enda lång lista på samtliga filer som finns på hårddisken går förstås att ordna.

Everything t.ex, är ett sökprogram som indexerar hela datorn och listar filerna i bokstavsordning, men då får du som sagt även med systemfilerna.

Har du lagt privata filer bland systemfilerna blir det nog till att söka manuellt, annars bör dina privata filer finnas på adressen "C:\Documents and Settings". Installerade program blir du tvungen att installera om, efter en ominstallation/byte av operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hmm, observera att det inte är tillåtet att installera en OEM-version i en dator som redan har eller haft haft Windows installerat. Det som gäller när man har en dator med Windows är en uppgraderingslicens.

http://www.webhallen.com/mjukvara/102210-microsoft_windows_7_home_premium_uppgradering_svensk

Observera också att det fortfarande inte är utredd om t ex Smyrya.exe, som finns i datorn enligt DDS-loggen, är skadlig eller inte. Där verkar även finnas olämpliga/skadliga "toolbars".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag fick veta det av Microsoft egna support att ett oem windows inte får installeras på fler än en dator men jag tänkte inte på det när jag köpte det.

Vad ska jag gör med Smyrya.exe och toolbarsen?

Har kört avg, spybot search and destroy, superantispyware, malwarebytes och tagit bort all skadliga filer dom hittade.

Jag vet inte om Smyrya.exe och toolbarsen finns kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...