Jump to content

Redigera startmenyn

CGD

Recommended Posts

Godkväll Gott folk :)

Ser ut som ni verkar va på rätt spår så har inte så mycket & tillägga.

Tänkte mest tipsa om möjligheten till byta ut Startmenyn till annat om man vill.

Har testat följande app själv under en tid som ett komplement till Windows egen.

Mer info hittas här

Är det någon som känner igen fler liknande varianter?

Säg gärna till isåfall

Edited by Opptokoppter

Tack Teodor du har lagt ner mycket arbete. Den här delen har jag kunnat men Windows 7 har ändrat och krånglat till mycket jämfört med XP. Jag har prövat föreslagen väg men det fungerade dåligt. Jag skulle vilja, så som man kunde i XP, ändra i alla användares samt gemensamma startmenyer. Program som nu alla kommer åt via sina egna startmenyer vill jag kunna ta bort och enbart ge vissa åtkomst. Jag vill också kunna flytta runt i startmenyn för att kunna samla likartade program under samma mapp. Samt lägga till genvägar för program som inte behöver installeras.

Men den föreslagna vägen gav mig stora problem. När jag då med adminkontot försökte ändra i min egna användares mapp slutade det med att alla program försvann ur min startmeny trotts att jag men adminkontot kunde se att de låg kvar i min startmeny.

Gjorde jag något som var galet?

Varför har Microsoft krånglat till det så?

Lite senare.

Förutom Windoes har jag installerat Office 2007 och Firefox.

Nu har jag gjort ett nytt försök. Jag kunde nu komma in och ändra i allas startmenyer. Men allting i datorn bler helt fel. Office vill inte vara med längre. Filer och tillstånd saknas så Office programmen vill inte köra som de skall. Komandot "Fäst på startmenyn" slutar att fungera. Programmet "Fästisar" slutar att funger!?

Jag tycker alltmer det ser ut som att de friheter man som Windowsanvöndare tidigare hade för att utforma sin miljö efter egna ideer har blivit mer begränsade till den frihet att utforma sin arbetsmilj som Microsoft själv skriver om.

Edited by CGD