Gå till innehåll

Grafik problem eller annat ?


2stroke

Recommended Posts

Hej...

Har egentligen 3 olika funderingar/problem kring min dator men som kanske hänger ihop...

1. * Datorn slår plötsligt av sig för att sedan direkt starta om.

2. * Något slags grafik fel då jag har en stor "SVART" yta på alla internet sidor.

3. * Vektygsfältet längst ner växlar utseende ibland mellan gångerna man slår av och på datorn.

1. Datorn slår utan minsta förvarning bara av sig ( ungefär som att strömmen bryts )

för att sedan direkt starta om och då fråga efter om mam vill komma tillbaka till senaste session.

Mycket mycket irriterade då massor med saker försvinner men vissa öppna fönster finns kvar !

2. Så här ser det "SVARTA" fältet ut på alla sidor jag har öppet :

atrasiggrafik.jpg

3. Verktygsfältet uppe & nere ändrar form och utseende...

Vissa ( Oftast ) gånger då jag slår på min dator så är verktygsfältet i en slags "GRÅ" tema/skala/utseende,

men i bland är verktygsfältet i ett slags "BLÅTT" tema som även gör att samma symboler som innan

får ett lite annorlunda utseende samt att de blir mindre ( tar helt enkelt mindre plats på skärmens yta )

Vad håller på att hända med min dator ?

Är det grafik kortet som spökar på olika sätt ?

:wacko::wacko::wacko::wacko: .

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du beskriver det så är det inte rena omstarter utan att datorn går i viloläge... eller missuppfattar jag det?

Omstarter kan mycket väl bero på att datorn blir för varm. Inte bara processorn utan också grafikkortet som då renderar den felaktiga grafiken. Detta är mest troligt om det är ett separat grafikkort med egen kylning. Nu framgår det inte vilken typ av dator det är, men en rejäl rengöring kan vara på plats. Bästa tipset är en burk med tryckluft som du blåser ur kylflänsar och fläktar med.

Om det INTE beror på värme så kan det vara på plats att uppdatera. Först via Windows Update! Därefter kan det vara bra att kolla på tillverkarens hemsida om det finns några viktiga uppdateringar. Till sist är en separat uppdatering från grafikkortstillverkaren alltid att rekommendera. Även om det kan finnas en signerad drivrutin på Windows Update betyder det inte att den är varken nyast eller bäst.

Börja med ovanstående och se om det hjälper.

Du kanske också ska fundera på om dina temafiler är skadade. Prova att applicera något av Windows andra teman (inbyggda) och se om det gör någon skillnad. Jag tippar nog ändå på att dina omstarter har något med grafiken att göra, enligt ovanstående förslag.

Mvh // Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Som du beskriver det så är det inte rena omstarter utan att datorn går i viloläge... eller missuppfattar jag det?

2. Omstarter kan mycket väl bero på att datorn blir för varm.

Inte bara processorn utan också grafikkortet som då renderar den felaktiga grafiken.

Detta är mest troligt om det är ett separat grafikkort med egen kylning.

Nu framgår det inte vilken typ av dator det är, men en rejäl rengöring kan vara på plats.

3. Om det INTE beror på värme så kan det vara på plats att uppdatera.

Först via Windows Update!

Därefter kan det vara bra att kolla på tillverkarens hemsida om det finns några viktiga uppdateringar.

Till sist är en separat uppdatering från grafikkortstillverkaren alltid att rekommendera.

Även om det kan finnas en signerad drivrutin på Windows Update betyder det inte att den är varken nyast eller bäst.

4. Du kanske också ska fundera på om dina temafiler är skadade.

Prova att applicera något av Windows andra teman (inbyggda) och se om det gör någon skillnad.

Jag tippar nog ändå på att dina omstarter har något med grafiken att göra, enligt ovanstående förslag.

Stationär Fujitsu/Siemens dator

1. Det yttrar sig på samma sätt som om någon bryter strömmen på brytaren på baksidan för att

sedan omedelbart slå på datorn igen.

Man hinner knappt reagera utabn datorn startar om direkt.

Det tycks inte spela någon roll hur många saker man har igång eller inte när detta händer.

2. Har nu rengjort hela datorn med tryckluft

Separat grafikkort med egen fläkt.

3. Windows update är gjord !

Följande fakta får jag fram om mitt grafikkort :

3z4.png

aagrafik.jpg

( Hoppas NI som kan något kan utläsa något utav ovanstående ! Själv fattar jag inget !! :blink::wacko::blink::wacko: )

Jag gick in på tillverkarens hemsida och tror att jag hittade grejer till mitt grafikkort :

aagrafik2.jpg

Men hur f**n skall jag veta vad jag har och vad jag skall ladda ner osv osv ??

4. Hur gör jag detta ??

// DATA nybörjaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar med att påpeka att BIOS ska du inte behöva göra något med i detta läget. Speciellt inte om detta bara "dykt upp" den sista tiden.

Vad jag kan utläsa så har du den senaste drivrutinen för ditt grafikkort. Om du tar en titt under Driver Version i CPU-Z så står det Catalyst 10.2 vilket är den nyaste drivern enligt skärmdumpen från sidan du bifogat. Jag kollade själv på sidan och det stämmer...

Har det hjälpt något att rengöra datorn? Märker du någon skillnad? Om inte... kan du komma ihåg hur detta börjat? Bara "så där" rak upp och ner eller har det funnits en längre tid? Om du kan komma ihåg ungefär när detta började kanske du kan prova att göra en systemåterställning?

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att omaktivera orginaltemat?

I många fall under windows xp när man använde olika teman och en fil som heter "UXTheme" blev det ungefär dehär problemen.

Mitt tips är att (om du har uxtheme patchen), avinstallera den och aktivera orginaltemat (Luna). Starta om datorn kolla om det funkar.

Om du inte har patchen.. stoppa i din winxp cd och en scanning av systemfilerna (sfc /scannow).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2stroke.

Exakt detta fel hade jag på på två datorer med ATI-kort.

Fast jag fick rosa fält där du fick svart.

Omstaren av din dator behöver inte vara värmeproblem, (vilket är vanligt)

utan ännu ett tecken på att du har "lite" fel drivers i. ATI-korten är lite bråkiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om du har fått något högkontrast tema installerat... det ser ut så.... har övriga datorn samma färger eller är det bara webbläsaren som är konstig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Börjar med att påpeka att BIOS ska du inte behöva göra något med i detta läget.

Speciellt inte om detta bara "dykt upp" den sista tiden.

2. Vad jag kan utläsa så har du den senaste drivrutinen för ditt grafikkort.

3. Har det hjälpt något att rengöra datorn ?

Märker du någon skillnad ?

Om inte... kan du komma ihåg hur detta börjat ?

Bara "så där" rak upp och ner eller har det funnits en längre tid ?

Om du kan komma ihåg ungefär när detta började kanske du kan prova att göra en systemåterställning ?

1. a./Detta problem med att den slår utav sig har under ca ½ år dykt upp lite då och då men på sista tiden flera gånger om dagen.

b./ Det här med det svarta fältet i webläsaren kommer sporadiskt vissa dagar så är det på detta viset hela tiden och ibland så är allt normat i flera dagar. Nu tex har jag haft det svarta fältet till å från i 1 veckas tid

c. / Det här med att det ser ut som om jag har olika teman kommer också och går lite som det vill...

Kanske var 10'e gång jag startar om datorn så har jag det hära mera färgglada temat som ser väldigt likt ut Windows-7

2. Låter ju bra.

3. Har blåst rent datorn idag med tryckluft och hittils ikväll har datorn inte slagit av sig,

men de övriga problemen finns kvar.

Har du provat att omaktivera orginaltemat?

I många fall under windows xp när man använde olika teman och en fil som heter "UXTheme" blev det ungefär dehär problemen.

Mitt tips är att (om du har uxtheme patchen), avinstallera den och aktivera orginaltemat (Luna).

Starta om datorn kolla om det funkar.

Om du inte har patchen.. stoppa i din winxp cd och en scanning av systemfilerna (sfc /scannow).

Hur omaktiverar man original temat ?

Beskriv gärna exakt hur jag går till väga.

2stroke.

Exakt detta fel hade jag på på två datorer med ATI-kort.

Fast jag fick rosa fält där du fick svart.

Omstaren av din dator behöver inte vara värmeproblem, (vilket är vanligt)

utan ännu ett tecken på att du har "lite" fel drivers i. ATI-korten är lite bråkiga.

Skönt att man inte är ensam.... Vad gjorde du åt dina problem ??

Det verkar som om du har fått något högkontrast tema installerat...

det ser ut så.... har övriga datorn samma färger eller är det bara webbläsaren som är konstig

Det hära med svarta fältet är bara på webläsaren.

Det andra problemet med verktygsfältet är ju även då man inte har öppet webläsaren.

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att man inte är ensam.... Vad gjorde du åt dina problem ??

Det hära med svarta fältet är bara på webläsaren.

Hade också bara på webläsaren, exakt så som du har, men rosa då.

Jag fick in fel drivers, av misstag som skrev över den rätta.

Jag kunde inte backa bort drivern, eller felet, utan fick installa om..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har du använt "UxTheme"? Avinstallera den... annars kan du ominstallera den för att kunna använda i stort sett alla visuella teman som finns till windows xp sp3.

http://www.softpedia.com/get/System/OS-Enhancements/UXTheme-MultiPatcher.shtml

Titta i C:/Windows/Resources/Themes/, om du har andra teman installerade. Om du inte har det, skulle jag rekommendera att du avinstallerar alla drivrutiner som har med Ati att göra med deras egna avinstallationsprogram. http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1275 Det tycker jag iof att du ska göra i alla fall.

Ladda hem den senaste Catalyst drivern.. http://downloads.guru3d.com/AMD-Catalyst-11.2-Windows-XP-x32-download-2675.html

11.2 är den senaste...

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta i C:/Windows/Resources/Themes/, om du har andra teman installerade.

Om du inte har det, skulle jag rekommendera att du avinstallerar alla drivrutiner som har med ATI att göra med deras egna avinstallationsprogram.

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1275

Det tycker jag iof att du ska göra i alla fall.

Vilka Teman skall ligga på datorn orginal så att säga ?

När jag går in på min dator under "Themes" så hittar jag en mapp som heter LUNA,

Är detta OK/Rätt eller skall det stå något annat ??

Vilken är den nyaste ATI drivrutinen till mitt grafikkort ?

Och skall jag hämta drivrutinen ifrån ATI's hemsida eller ifrån grafikkortets tillverkares hemsida ?

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka Teman skall ligga på datorn orginal så att säga ?

När jag går in på min dator under "Themes" så hittar jag en mapp som heter LUNA,

Är detta OK/Rätt eller skall det stå något annat ??

Det är rätt tema! Du har inte installerat andra teman? Du har bara originalteman? Luna, Olive och Silver tror jag det är. Testa alla tre och se om det gör skillnad.

Testa det som beskrevs som Venoms beskrev... plocka bort alla gamla drivisar från ATI och testa sedan med både 11.2 och funkar inte det så kör med 10.2 istället. Ta hem båda till skrivbordet så du har dem.

Jag sökte på ATi och där fick man ange vilket kort man använder samt OS... då är 10.2 den senaste för ditt kort. Hur det funkar med 11.2 vet jag inte men det är bara att testa. Är det fel drivare så säger nog installationsprogrammet ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt tema !

Du har inte installerat andra teman ?

Du har bara originalteman ? Luna, Olive och Silver tror jag det är.

Testa alla tre och se om det gör skillnad.

Så här ser det ut på min dator :

Themes :

aathemes.jpg

Luna :

aaluna.jpg

Shell :

aashell.jpg

Ser allting ovan ut som det skall ?

Jag vet inte hur eller var man byter teman !?!?

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte använt XP på länge... men leta efter "utseende" i Kontrollpanelen. Om du högerklickar på skrivbordet och väljer Egenskaper tror jag också du hittar rätt. Väl där så väljer du tema i en dropplist. Just nu använder du "klassisk" enligt dina skärmdumpar. Prova Luna eller t ex Silver...

// Manneman

Edit: Du kan också dubbelklicka på "luna.msstyle" enligt din 2:a bild. Då kommer rutan för teman upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...