Gå till innehåll

Dokumentutskick via mail [LÖST]


Karin Jalkelöv

Recommended Posts

Jag kan inte skicka dokument via min mail. Mottagaren kan inte öppna dem. Jag kan inte heller öppna alla dokument som skickas till mig, särskilt inte om det finns ett x med i dokument-namnet (t.ex docx). Jag har försökt ändra formaten genom att gå in i kontrollpanelen - Skapa en association - ange associationer, men inte lyckats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vilka felmeddelanden får du när du skickar eller tar emot bilagor? Får du felmeddelanden över huvudtaget eller är det först när du eller mottagaren försöker öppna dem?

*.docx öppnas med Office Word alternativt med Wordpad eller OpenOffice Writer (även om det kanske inte visas helt rätt om det inte är skapat i något av de programmen). Att ändra filassociationer gör nog bara saken värre...

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får svaret "Den här filen är inte koppplad till något program för att utföra åtgärden. Skapa en association på kontrollpanelen - Ange associationer". När jag försöker med det får jag upp ett oläsligt dokument. Pdf-filer är det inga problem med inte heller Acrobat Reader.

Jag förstår inte det här med att byta program till Word Pad. Dokumenten kommer med mailen och man ska väl kunna öppna dem utan problem då? Likadant när jag skickar dokument. Jag arbetar alltid med ordbehandlaren i Word eftersom jag tycker det är enklast och bäst. Måste jag arbeta i Wordpad när jag ska skicka dokument? Tycker inte om det programmet som ordbehandlingsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Office Word så ska du absolut kunna öppna dem där igenom. Det framgick inte i ditt ursprungliga inlägg hur du försökte öppna dem.

Jag misstänker att du öppnar dokumentet direkt i Outlook? Prova att spara ner det på hårddisken (typ skrivbordet) och öppna det där ifrån. Vilket Office använder du? *.docx började användas med Office 2007 och utan ett tillägg kan du inte öppna dem i tidigare versioner. Tillägget hittar du här: http://office.microsoft.com/en-us/word-help/open-a-word-2007-document-in-an-earlier-version-of-word-HA010044473.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

*.docx är ett nytt filformat som infördes med Office 2007 och inte kan öppnas av tidigare versioner av Office, utan att installera en konverterare:

http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?familyid=941b3470-3ae9-4aee-8f43-c6bb74cd1466&displaylang=en

/Gunnar

Edit: för långsam...

Redigerad av odenxt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte hur jag ska göra. Jag försöker öppna dokumenten i Windows mail, men det går inte. Hur gör man om om man ska öppna dokumenten i annat program? Mailen är i det program som var när jag köpte datan. Har laddat ner enligt era förslag, men det hjälper inte. Nu ger jag snart upp. Skulle helst strunta i alltihop, men jag har sådana åtaganden, att jag måste skicka ut material till en grupp människor. Slutet blir antagligen att jag måste skaffa ett helt nytt program. Jag har ingen som kan hjälpa mig och jag är ingen snitsare på data heller, men jag tycker tycker det är roligt med data och förstår inte varför inte detta ska kunna klaras upp. Jag har Windows Vista Home Edition och jag tycker namnet antyder att det är avsett för "hemmabruk".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har troligtvis inte något program som kan hantera *.docx. Ditt mailprogram kan i sig själv inte hantera dokument utan behöver något som kan öppna det.

Så här är det... för att kunna öppna, skriva och redigera ett dokument som heter "dokument.docx" så måste du ha Microsoft Office 2007 eller senare. Det som händer när du dubbelklickar på ett bifogat dokument är att det avsedda programmet öppnar bilagan/dokumentet. Detta händer inte inne i ditt mailprogram alls.

Har du inte Microsoft Office installerat i datorn så kan du ladda hem ett liknande program som heter Open Office. Det är gratis och likt Microsofts Office. I det stora hela kan du öppna, redigera och skriva dokument som sen kan öppnas och redigeras i Microsoft Office och vice versa

Du hittar programmet här: http://sv.openoffice.org/get/

För att enkelt visa hur det funkar så bifogar jag ett dokument här! På samma sätt funkar det i ett mailprogram. Du ser denna texten och sedan ett bifogat dokument. Klickar du på dokumentet behöver du ett program som öppnar det... har du t ex OpenOffice så hade dokumentet öppnats separat och inte i webbläsaren. Det kan också vara så att du behöver spara dokumentet på din hårddisk för att sedan kunna öppna det efteråt. Ska du då vidarebefodra dokumentet måste du själv bifoga det i ditt mail... det kan du göra genom att bara dra och släppa det rakt in i mailet du skrivit.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft har ett tilläggsverktyg(patch) som kan installeras i word 2003 och XP.

Efter installation av detta kan kan docx-filer öppnas med äldre wordverisioner.

Tillägget kan hämtas på http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?familyid=941b3470-3ae9-4aee-8f43-c6bb74cd1466&displaylang=en

Bifoga gärna länken i mailet där du skickar docx-dokumentet.

Tala sedan om för mottagaren att kan hämta och installera tillägget om docx-filen inte kan öppnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft har ett tilläggsverktyg(patch) som kan installeras i word 2003 och XP.

Efter installation av detta kan kan docx-filer öppnas med äldre wordverisioner.

Tillägget kan hämtas på http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?familyid=941b3470-3ae9-4aee-8f43-c6bb74cd1466&displaylang=en

Bifoga gärna länken i mailet där du skickar docx-dokumentet.

Tala sedan om för mottagaren att kan hämta och installera tillägget om docx-filen inte kan öppnas.

;) Se inläggen ovan... Det är redan länkat några gånger. Misstänker att inte office finns på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka så mycket för all hjälp, men nu känner jag mig riktigt besvärlig. Jag har laddat ner Open Office och jag förstår att nu kan jag skicka mina dokument pdf-format, men dom länkar ni rekommenderar kan jag inte öppna. Det kommer upp att den laddar ner, men sedan händer det inget mer, utan meddelandet försvinner bara. Tråkigt,för jag hade gärna velat se testdokumentet. Det är samma sak med länken för tilläggsverktyget. (Dessa länkar kan jag inte öppna: http://www.microsoft...displaylang=en, testdokument.docx.

Open Office nedladdningen är klar,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte besvärligt alls... detta är forumet till för!

Efter att du har laddat ner OpenOffice så måste du installera det först :) Filen du plockade hem ska du dubbleklicka på och följa instruktionerna. Efter det startar du om datorn för säkerhets skull. NU ska du ABSOLUT kunna öppna "testdokument.docx"... antingen genom direkt klick på den eller genom att först spara ner det på skrivbordet.

Länken som du själv nämner ska du INTE använda längre då du uppenbarligen inte har Microsoft Office Alltså fungerar det INTE med Open Office

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat ner HomeOffice och registrerat mig. Jag kan fortfarande inte öppna "testdokument.docx". Har försökt flera varianter. Jag har sparat dokumentet och öppnat det via skrivbordet. Jag får inget felmeddelande att dokumentet inte går att öppna, utan dokumentet öppnas, men den enda text som kommer upp är dokumentnamnet!

För övrigt tycker jag att Open Office verkar väldigt bra att arbeta med. Hälsningar Karin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev också jätteglad. Nu har jag försökt öppna gamla filer som jag inte kunnat öppna tidigare - OCH LYCKADES!!!!! - Tack så hemskt mycket för all snabb hjälp. Det är skönt att veta vart man kan vända sig med sina dataproblem. Återigen ett stort tack. Karin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...