Gå till innehåll

Dator hänger sig i boot-läge


Andreas76

Recommended Posts

Använder en Packard Bell Easynote MX65-003 Laptop och har precis installerat 32-bitars Windows 7 Ultimate "lånad" version som enligt en kompis fungerar felfritt på hans dator.

Installerade Windows 7 och allt var frid och fröjd tills jag försökte ändra partition på HDD. Skulle sedan uppdatera med Windows update och i samband med det startade datorn om och fastnar sedan på boot-skärmen. Kan ej komma åt någon meny. Har testat F1, F2, F4, F8, F11, F12, DEL och även CTRL+ALT+ESC under uppstart efter diverse tips på nätet. Allt utan något som helst resultat. Jag har heller ingen skiva utan installerade från en .iso-fil som jag mountat med Daemon Tools. Jag har provat att bränna av iso-filen till skiva men den läser inte den, vet inte om det beror på att den är bränd på en iMac eller om det bara är laptopen som inte kan läsa från DVD. Behöver alltså troligen installera om på en formaterad HDD men hur gör jag?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotnot:

"Lånad" version tar vi upp på flera ställen i forumet. Speciellt när en medlem har problem med återställning av Windows och orginalskivorna skadats eller rentav datorn inte ens har DVD/CD-spelare monterad och det rekommenderas att installera via ett bootbart USB-minne.

Dessa rekommendationer lämnas under förutsättning att originallicens används.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Manneman: Jo jag spenderade i alla fall 20 minuter på att söka i forumet innan jag startade tråden utan resultat. Det är på ett ungefär max vad man mäktar med som far till små tvillingar. :-) Så jag tar gärna emot en länk på de trådarna som behandlar samma ärende i så fall.

@ByggareBob: Tack för tipset. Jag har dock inte förstått vad jag ska göra med det programmet. Fungerar det som någon slags Recovery CD eller? Vad gör jag efter att jag kört igång programmet?

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska tillägga att jag inte alls kommer åt BIOS-inställningarna vare sig via F2 eller någon av de andra funktionsknapparna. Kan allstå inte ändra BIOS att boota från vare sig DVD eller USB. Finns det någon lösning på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter just nu och kollar Packard Bell´s hemsida. Hittar inte modellen där. Det närmaste jag kommer är MX52... där anges att man ska trycka F12 för bootoptions. För att nå Recovery (vilket du inte vill ännu misstänker jag) så är det Alt-F10.

Aha...hittade det!!!

Tab eller Esc för att komma åt BIOS Hoppas det stämmer på din också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alltså när jag trycker ESC Så får jag ett meddelande att "Boot selection Popup menu has been selected" sen händer inget mer. Om jag trycker på F2 Står det "Entering Setup..." men återigen händer ingenting. Väldigt skumt är det. Finns det någon annan lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag hade en trial-version av Windows 7 och den hade passerat giltighetsdatum. Problemet jag hade var att datorn ofrivilligt startade om av sig själv. Men jag tänker att det var en effekt av att Windowsutgåvan hade passerat giltighetsdatumet. Annars har jag inte haft några problem.

Redigerad av Andreas76
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...