Gå till innehåll

Slipstreama XP


Marion

Recommended Posts

Hej igen.

Skall slipstreama in IE8 i nlite, får upp en skylt som föreslår massa /växlar, sen misslyckas itegreringen. med en felskylt som följd.

Men IE7'an går bra och smärtfritt, nån som råkata ut för detta?

(man vill ju gärna ha 8'an)

mvh

marion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att slipstreama IE8 på vanligt sätt med nLite, eftersom IE8 kräver en viss interaktion.

Det finns en del andra sätt beskrivna om du söker på "How To Slipstream IE8 to Windows XP". Inget jag har testat dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att slipstreama IE8 på vanligt sätt med nLite, eftersom IE8 kräver en viss interaktion.

Okej, tack för tips, jag hitta detta inlägg? :)

Hämtat här: http://www.wincert.net/forum/index.php?/topic/5730-slipstream-internet-explorer-8/

yeah, you could unpack the IE8 Installer and then repack as winrar.sfx installer, and create in a svcpack addon.

I have been doing this with IE8 RC1 , and now with IE8 Final.

The switch to use in winrar.sfx installer is:-

update\iesetup.exe /quiet /update-no /no-default /norestart

vad jag förstår:

1. packa om ie-8 setupen som självextract, winrar.SFX, sen tappa jagbort mig :mellow:

********

Här är en annan guide, vet inte om den är lättare eller mer rätt:

1.First of all download the IE8 installer from MS DL Center.

2.After that create an IE8 silent installer.

3.Put the silent installer in a folder named as SVCPACK.

4.Create an entries.ini file

5.Move the entries.ini file and SVCPACK folder to a folder.

6.Make a cabinet file on the previous folder.

mvh

marion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte heller vilken guide som är mest rätt och lätt, men jag har förstått att det krävs en s.k. "obevakad installation" med en svarsfil för att det skall fungera.

Den här länken verkar trovärdig.

http://www.mydigitallife.info/2009/06/18/how-to-slipstream-internet-explorer-8-ie8-into-windows-server-xp-or-vista-installation-dvd/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte heller vilken guide som är mest rätt och lätt, men jag har förstått att det krävs en s.k. "obevakad installation" med en svarsfil för att det skall fungera.

Den här länken verkar trovärdig.

http://www.mydigitallife.info/2009/06/18/how-to-slipstream-internet-explorer-8-ie8-into-windows-server-xp-or-vista-installation-dvd/

Jo, jag såg den också, men den hoppa jag förbi snabbt när jag fick syn VIM, AIK och mounta mig hit å dit :blink:

Jag kommer ödsla massa tid och felbräningar med tester, så det går lättare att köra IE8 manuellt,

min önskan var om de enklare guiderna fungera.

Ger detta dig nån hint, så här säger nlite efter den är nästan klar med integreringen:

Så nåt av dom första tipsen torde fungera, då nlite har utvecklats

post-6485-0-89837600-1299410802_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Växeln /passive antyder ju att det på något sätt skall gå att få till i nLite i alla fall. nLite forum kanske kan vara till hjälp.

Jag hittade t.ex den här tråden om addons, där IE8 finns med på listan.

Okej, jag tog hem den.

Skall den läggas in utan hjälp av nlite, och den "ie8" som följer med addonpacken är på engelska.

Jag kan ju döpa om min sv-fil till samma namn, frågan är hur det skall bakas in?!

edit:

cab.filen jag tog hem gick att "slipa in", utan protest.

Testa nu och byta mot min svenska, det fungera såpass långt, men hur sparar jag den som "cab"? (den godtar inte rar)

Huu, jag eller "vi" är nära nu :)

post-6485-0-75028800-1299418807_thumb.jp

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

...men hur sparar jag den som "cab"? (den godtar inte rar):)

Du kan använda windowsverktyget makecab.exe, men måste då skapa en .DDF-fil först. Det är en vanlig textfil med ändelsen DDF. Innehållet bör vara något liknande nedanstående, men jag är osäker på hur man får in mappen "svcpack" då makecab.exe säger att det inte är en fil... och det är det ju inte heller!

.OPTION EXPLICIT
.Set CabinetNameTemplate=ProgramAddons Internet Explorer 8.0.cab
.Set CompressionType=MSZIP
.Set Cabinet=on
.Set Compress=on
.Set DiskDirectory1=.

svcpack
ENTRIES_IE8.ini

För enkelhetens skull kan du prova med winrar... men jag kan inte garantera att det fungerar.

När du har lagt in din svenska IE8.exe och modifierat ENTRIES_IE8.ini, markerar du både ENTRIES_IE8.ini och svcpack samt högerklickar o väljer "Lägg till arkiv".

Skriv rätt .cab-filnamn men ändra filändelsen zip/rar till .cab innan du trycker OK.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du kan använda windowsverktyget makecab.exe, men måste då skapa en .DDF-fil först. Det är en vanlig textfil med ändelsen DDF. Innehållet bör vara något liknande nedanstående, men jag är osäker på hur man får in mappen "svcpack" då makecab.exe säger att det inte är en fil... och det är det ju inte heller!

.OPTION EXPLICIT
.Set CabinetNameTemplate=ProgramAddons Internet Explorer 8.0.cab
.Set CompressionType=MSZIP
.Set Cabinet=on
.Set Compress=on
.Set DiskDirectory1=.

svcpack
ENTRIES_IE8.ini

För enkelhetens skull kan du prova med winrar... men jag kan inte garantera att det fungerar.

När du har lagt in din svenska IE8.exe och modifierat ENTRIES_IE8.ini, markerar du både ENTRIES_IE8.ini och svcpack samt högerklickar o väljer "Lägg till arkiv".

Skriv rätt .cab-filnamn men ändra filändelsen zip/rar till .cab innan du trycker OK.

Winrar fungerar inte.

Kommer detta fungera för mig tro?

Han jobbar med "cabe file maker"

http://www.youtube.com/watch?v=lpuZWfpQ62k

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan möjligen fungera.

Järnvägar säger jag,jag får nog ge upp IE8'an :mellow:

Vi som var så nära, när du länka till addonpacken och jag kunde skriva om den

men inte förpacka den igen, lite surt.. som på mållinjen, jaja.. det skall inte vara enkelt.

Tusen tack för hjälpen så länge.. men jag lär återkomma, mig slipper du inte *fniss*

mvh

marion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske någon som kan det här bättre än mig kan tala om exakt hur DDF-filen skall skrivas så att du kan använda makecab.exe.

Jag är nära nu, jag har gjort en nu, bara en liten sak.

Jag kan inte skapa en undermapp som heter svcpack, (där ie8.exe ligger som på originalet)

men om jag ändrar sökväg i ini-filen så spelar det väl ingen roll,

frågan är bara hur?! För jag ser ingen direkt sökväg.

Är du med, eller är jag suddig?

post-6485-0-43215300-1299440190_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är just mappen som inte jag heller förstår.

"Svcpack.inf" är ingen sökväg eller fil/extension till något i cab-filen,

det verkar vara en "sökväg" för "input" winnt.sif strukturen.

Nu är allt integr. Patchar, sp-packar, drivers, inställningar, ja rubbet.

Hade inte klarat detta utan dig som hitta de sista pusselbitarna, tack igen :)

Sedan när det gäller nlite, så är detta inte enkelt, det finns massa fallgropar, och det buggar lite.

Bara som en sak, man kan inte fortsätta på en skiva som ens har varit närheten av nlite innan.

Gamla inställningar sparas i regedit och förstör nästa "test-projekt". Men nu vet jag lite mer.

mvh

marion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...