PCGuiden Posted March 22, 2011 Share Posted March 22, 2011 hej Jag skall göra en vektorbaserad företagslogga (endast text), hur gör man då... vad skall man spara den som ..... Hjälp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted March 22, 2011 Share Posted March 22, 2011 pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted March 22, 2011 Share Posted March 22, 2011 Först och främst skulle jag rekommendera t.ex Illustrator istället som är gjort för att arbeta med vektorer, Photoshop har ett helt annat syfte. Men ska du tvunget använda Photoshop kan du göra "paths" av din text och sedan exportera den som t.ex .ai vilket är Illustrators filformat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted March 22, 2011 Author Share Posted March 22, 2011 (edited) Först och främst skulle jag rekommendera t.ex Illustrator istället som är gjort för att arbeta med vektorer, Photoshop har ett helt annat syfte. Men ska du tvunget använda Photoshop kan du göra "paths" av din text och sedan exportera den som t.ex .ai vilket är Illustrators filformat. Hur gör man i illustrator då ? Filen skall ju skickas till ett tryckeri Edited March 22, 2011 by PCGuiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted March 22, 2011 Share Posted March 22, 2011 Jag är tyvärr ingen kung på Illustrator och det var väldigt länge sedan jag använde det för trycksaker. Men jag har bestämt för mig att min tryckare ville att jag skulle ändra texten till "outlines", vilket man enkelt gör genom att högerklicka på den och välja "Create Outlines". Varför man skulle göra detta vet jag inte och jag vet inte heller om det är något alla tryckare föredrar. Jag tycker du ska ta ett snack med ditt tryckeri hur de vill ha det levererat, de kan säkert ge dig lite snabba tips också. När du vet VAD du ska göra så kanske jag kan hjälpa dig lista ut HUR. Ska det bara vara en enkel text så kanske de t.o.m kan fixa det åt dig om du bara talar om för dem vilket typsnitt det ska vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts