Jump to content

Kortkommando ctrl+alt+2 för @ i Word 2010

Recommended Posts

Som många har fått erfara har MS i nya releaser av Office stuvat om bland kortkommandon i t ex Word.

När t ex Office 2003 släpptes kunde man inte längre skriva ctrl+alt+2 för att infoga ett "snabel-a"/"at-tecken" (@).

Då fanns det en valid work-around (se andra forumtrådar) eftersom man hade default kopplat kommandot till Infoga Rubrik nivå 2.

Nu i Word 2010 kvarstår problemet för oss som är inkörda med att använda det här kortkommandot för att skriva @ (och för gamla för att lära om).

Verkar som om kortkommandot ej längre är kopplat till något alls.

Och work-around:en i 2003-versionen finns inte tillgänglig i 2010-versionen vad jag har kunnat hitta hittils.

Så jag hittade på en annan work-around. Håll till godo (och läxa gärna upp mig om det finns en enklare fix)!

1. I fliken Arkiv, Alternativ, Verktygsfältet Snabbåtkomst kryssa i att det ska visas och lägg till genväg till Autotext. Stäng och återgå till dokumentet.

2. Skriv ett @ med hjälp av Alt Gr+2 och markera

3. Klicka på ikonen/genvägen för Autotext i Snabbåtkomstfältet och välj i pop-up-fönstret Spara markering autotextgalleriet längst ned.

4. Klicka OK i inställningsfönstret utan att ändra något.

5. I fliken Arkiv, Alternativ, Anpassa menyfliksområdet, klicka på Kortkommandon: Anpassa.

6. I Kategorier, bläddra ned och välj Byggblock, I Byggblock till höger, välj @ som ska synas där nu.

7. I fältet Ange nytt kortkommando:, tryck ned Ctrl+Alt+2 och klicka sedan på Koppla och stäng alla fönster.

Nu är kortkommandot Ctrl+Alt+2 kopplat till det egendefinierade Byggblocket @ som infogas i all text. Hepp!

En gång hacker - alltid hacker!

Mmm, och jag kan på rak arm komma på ytterligare ett par tre till varianter att krysta fram @ ur MS Word 2010 - men poängen var just att jag som börjar närma mig mitten av livet (dvs fyller 45 i år) och har använt touch-metoden när jag skriver på tangentbord de senaste 25 av dessa inte vill bli tvingad att lära mig en ny knappkombination för @ än den som idag tar ca. 0,001 sekunder att trycka... Capiche?! ;-)

Nej, just det. "Så har vi alltid gjort", alternativt "Så har vi aldrig gjort" är ju en en väl känd inställning som verkligen för utvecklingen framåt... det vet ju alla. ;)

Själv har jag passerat "mitten" med god marginal, och söker fortfarande intensivt efter nya saker att lära! :D