PCGuiden Posted March 27, 2011 Share Posted March 27, 2011 När jag kopplar den med usb så vill den formatera den samt denna ruta kommer upp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted March 27, 2011 Share Posted March 27, 2011 (edited) Kör... chkdsk e: /x /r ...i kommandotolken med adminrättigheter... Edit: Sorry, skrev fel bokstav i första växeln... ska va X Edited March 27, 2011 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted March 27, 2011 Author Share Posted March 27, 2011 Det blev så här när jag körde detta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted March 27, 2011 Share Posted March 27, 2011 Ok... verkar som partitionstabellen har ballat ur också... Du kan ju prova en partitionsåterställning då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted March 27, 2011 Author Share Posted March 27, 2011 Kan jag använda detta komando: E:\> CONVERT E: /raw:ntfs detta är en extern disk glömde jag nog att säga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted March 27, 2011 Share Posted March 27, 2011 Kan jag använda detta komando: E:\> CONVERT E: /raw:ntfs detta är en extern disk glömde jag nog att säga Nej det går inte. Prova partitionsåterställning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted March 27, 2011 Author Share Posted March 27, 2011 Nej det går inte. Prova partitionsåterställning. Med programmet du länkade till då.... Ok det får stå på under natten för det verkade ta ett tag det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted March 27, 2011 Author Share Posted March 27, 2011 Det programmet stöder inte RAW formatet och det programmet stöder inte det enligt bild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted March 27, 2011 Share Posted March 27, 2011 (edited) Inga program "stöder" raw-formatet. Det är inget riktigt filformat, utan helt enkelt formatet för en oformaterad disk. I det här fallet är det dock bara partitionstabellen som är skadad, men om inte partitionstabellen är intakt så "ser" Windows en oformaterad disk. Om inte MiniTool Partition Recovery kan återställa partitionen så får du leta reda på ett annat liknande program att prova med. Det finns också en möjlighet att det kan fungera bättre med "data recovery" i det här fallet. Innebär att du med hjälp av ett program återställer filerna till en annan disk, och sedan formaterar om den krånglande disken. Hiren´s Boot CD innehåller en mängd "Recovery Tools". Edited March 27, 2011 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted March 27, 2011 Share Posted March 27, 2011 Ett annat program som kan fixa till skadade partitioner är TestDisk, som finns t ex på System Rescue CD http://www.sysresccd.org/ och Ultimate Boot CD http://www.ultimatebootcd.com/. Kräver dock en del datorvana. Om Windows fungerar kan man pröva MiniTool Partition Recovery Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marion Posted March 27, 2011 Share Posted March 27, 2011 (edited) Gör så här: Öppna CMD i som "admin" Type in DiskPart in command line. Type in list disk in command line to show all disks in this machine. Use select to set the focus to the specified partition. (For example select disk 1″.) Use clean command to remove Och helst, ta ur disken från caset, ifall det kränglar. Edited March 27, 2011 by mario Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 Ett litet förtydligande angående Hiren´s BootCD. Nästan alla program har GUI som kan nås via MiniXP, så har man väl lyckats boota på CD´n, är det inte svårare än vilket installerat windowsprogram som helst... exempel nedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opptokoppter Posted March 29, 2011 Share Posted March 29, 2011 När jag kopplar den med usb så vill den formatera den samt denna ruta kommer upp Hej Hur går de med USB'et?..Kanske problemet redan löst sej. Började fundera när jag fick syn på frågan..CRC fel & USB enhet? Mej veterligt så brukar CRC oftast höra samman med "iso mfl etc" relaterade läs & skriv processer mellan disk och t.ex DVD-brännare. Eller i vart fall så har de varit så från min egen erfarenhet. Kan detta hända även USB enheter? isåfall är de första gången jag själv hört talas om felmeddelandet. Det är inte så att enheten har använts som eller tillsammans med någon iso applikation nyligen, typ hjälpmedel för autostarta iso skivor i filformat eller liknande boothjälpmedel? Annars så verkar de ju som enheten har upptäckts av systemet eftersom en indikering på något finns där visats iform av meddelandet. Hade så inte varit fallet eller om enheten inte känts igen så skulle man kunna börja misstänka konflikt i hur många primära partitioner som används i systemet. 4 slots finns att tillgå som bekant och använder man inga avancerade tredjeparts starthanterare som laddar egna drivrutiner med extra referenser i registret så är detta vad man har & utgå ifrån. Kör man även med logiska diskar så minskas följdaktligen också även hur många primära slots som finns att använda. Normalt sett enbart 3, då 1 slot på så sätt blir en förlängd partition och behållare för dem logiska partitionerna. Förutom detta så kan ju även enhetsbokstäver komma i konflikt om USB och ordinarie diskar råkar ha samma bokstäver. Så tipset får bli, ta en check på området hur många primära volymer som redan finns och också en koll på enhetsbokstäver. Kontrolleras enkelt tillsammans med ansluta enheten till annan dator tillfälligt om så finns i närheten. Kolla Bios inställn. en annan ledtråd. Kan ibland hjälpa & stänga av strömtillförslen helt genom efter datorn stängts av också tömma kvarlämnad spänning i USB kontakterna med hjälp utav dra ut kontakten i väggen eller med strömbrytaren på baksidan om sådan finns. I vissa scenarion kan vissa orsaker bero på värme och störningar iform av inre damm. En ordentlig rengöring kan då vara på sin plats av kylflänsar, moderkortets detaljer men kanske ändå viktigare minneskorten och rengöring av dessa då dem allt som oftast blir den utlösande faktorn och orsaken till varför kommunikationen till minnesadresser inte vill fungera korrekt efter ett tag med vanlig uppkomst till felmeddelanden. Vid städning..plocka gärna ut korten dels för det blir lättare för närmare undersökning & rengöring men också för fräscha upp kontaktytorna där korten sitter anslutna pga alla elektriska kontaktytor åldras efterhand av temp. växlingar , luftfuktighet, smuts, hudfett-fingeravtryck, syre och annan påverkan. Korrosion & ärgbildning. Särskilt kapitlet el tillsammans med dessa störningar blir därtill så mycket känsligare, speciellt vid så låg spänning som finns i minneskort. Ungefär som ficklampor som alltid lyser starkt när dem är nya men efter hand så blir de till & banka och skaka för få dem till & lysa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted March 30, 2011 Author Share Posted March 30, 2011 detta är en extern hd.... och den drivs av usb ström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts