Gå till innehåll

Javainstallation


göte

Recommended Posts

Hej alla

När jag installerar 32-bitars Java 6 Update 24 på en Samsung Netbook med Windows7 Starter Edition & Internet Explorer 9 får jag ett felmeddelande som säger:

Kompileringsfel i Microsoft JScript

Syntaxfel

All gammal Java är avinstallerad med Revo och datorn är rensad med CCleaner innan installationen.

Någon som kan sprida lite ljus över detta. Vad innebär det & hur kommer jag till rätta med det?

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JScript och Java har nog inte något med varandra att göra.

Vilken webbsida inträffar felet på? För det verkar snarare ha att göra med att webbsidor är felskrivna än att det är fel i datorn med tanke på vad som kommer upp i Google, se t ex http://www.webforum.nu/showthread.php?t=13527 och http://www.webforum.nu/showthread.php?t=12735

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså om felmeddelandet kommer från installationsprogrammet via en dialogruta utan att webbläsaren körs så har ju java och jscript med varandra att göra :P

I så fall är det ju något fel på installationsfilen eller något i datorn (läs: Windows) som gör att installationen inte går igenom som den skall (att ett script anropat av installationsprogrammet felar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Alltså om felmeddelandet kommer från installationsprogrammet via en dialogruta utan att webbläsaren körs så har ju java och jscript med varandra att göra :P

I så fall är det ju något fel på installationsfilen eller något i datorn (läs: Windows) som gör att installationen inte går igenom som den skall (att ett script anropat av installationsprogrammet felar).

Det kom direkt i samband med installationen som inte ens var klar när rutan kom upp. Sedan kom det ibland då och då men när jag avinstallerat Java så dyker det inte upp.

Fick även problem när jag skulle installera SP1 varför jag nu kör System Update Readiness Tool for Windows7 - får se om det hjälper

Installationen misslyckades och syntaxrutan dök upp igen

Starter Edition är ju ingen höjdare och Samsung borde skämmas för att nedlåta sig till att installera sån smörja i en annars rätt hyfsad dator. :D

Göte

Redigerad av göte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle sätta mina pengar på att ie9 är boven i dramat då deras javascriptmotor är helt ny och kompilerar script på ett annat sätt än tidigare.

Men det är ju min teori...

Jag skulle prova att nedgradera till ie8 och göra ett installationsförsök till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle sätta mina pengar på att ie9 är boven i dramat då deras javascriptmotor är helt ny och kompilerar script på ett annat sätt än tidigare.

Men det är ju min teori...

Jag är nog böjd att hålla med. Antingen IE9 eller SP1. I ett tidigare inlägg ondgjorde jag mig över att kalendergadgeten inte fungerade och på den här Netbooken inträffade samma sak efter installation av IE9 och installationsförsök av SP1. kalendern funkade innan. Nog en bugg någonstans. På den andra datorn fungerade emellertid installationerna av IE9 och SP1 så vilken som strular kan man ju alltid fundera på. Nu får kunden klara sig utan SP1 tills han vill rensa datorn och skaffa sig Home Premium eller bättre

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har inga problem med sp1, men däremot med ie9... då och då.

Efter att ha kört System Update Readiness Tool for Windows7 gjorde jag ett nytt försök att installera SP1 men fick då felmeddealnde om att ett tredjepartsprogram hindrade installationen.

Netbokken är nerlusad med gratisprogram och spel från Samsung men dessa vill kunden ha kvar så nu är det upp till honom.

Bättre att Samsung satsat på en annan version av W7 istället för att skräpa ner datorn med sån smörja!

Göte

Redigerad av göte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig gissa - är det en NF-310 vi snackar om? I så fall måste man installera uppdateringarna från MS innan man installerar java (varför man nu vill ha det iofs). Jag har en NF-310 och hade själv problem med java eftersom jag behövde det (av oförklarlig anledning) till Samsungs program för att synka med mobilen (av samma märke - jag vet, besatt av satan). Efter x antal uppdateringar så gick det problemfritt att kasta in java...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig gissa - är det en NF-310 vi snackar om..

Japp och jag lär väl få den tillbaka så småningom så nu vet jag detta.

Den ska testas i sommar och sen blir det Home Edition och ominstallation enl.kunden

så tack för alla tips

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu Java behöver vara installerat, det är ju rätt sällan Java används på webbsidor.

Ok, är det så att man numera inte behöver installera Java. Tidigare var det ju ett "måste".

Kunde vara intressant att höra vad expertisen har för uppfattning om detta.

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...