Gå till innehåll

Hur förlänger man expiry-tiden för en cookie i IE 9?


Kakmonster

Recommended Posts

Som många vet är så kallade cookie-filer ofta försedda med en expiry-tid - ett "bäst-före-datum" som cookie-filen försvinner på. Många sajter sparar inloggningsdetaljer (namn och lösenord) i en cookiefil, vilket är väldigt praktiskt eftersom man slipper knappa in uppgifterna varje gång man öppnar sajten i Internet Explorer (Facebook och Gmail är två bra exempel på sådana sajter).

Eftersom sajterna själva bestämmer hur länge en cookie skall vara giltig innan man måste skriva in alla uppgifter igen kan man som användar normalt inte påverka när en cookie skall löpa ut. Jag är dock ganska säker på att det måste finnas program som gör att man kan redigera uppgifterna i Internet Explorer-cookies, och därmed förlänga deras expiry-tid.

Fråga:

Jag undrar om någon känner till ett program som uppfyller samtliga av dessa krav:

  1. Kan förlänga expiry-tiden för Internet Explorer 9-cookies
  2. Bygger på öppen källkod / open source

Alla tips mottages tacksamt så länge de uppfyller ovanstående önskemål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men internet explorer har ju en inbyggd funktion för att spara lösenord och användarnamn till hemsidor, varför inte använda denna istället för att hålla på med cookies?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men internet explorer har ju en inbyggd funktion för att spara lösenord och användarnamn till hemsidor, varför inte använda denna istället för att hålla på med cookies?

Hej si3rra. Det enkla svaret är att långt ifrån alla sajter stödjer denna funktion. Varför vet jag inte riktigt, men jag antar att det har att göra med hur HTML-koden ser ut? För de sajter som har ett val liknande "Håll mig inloggad" alternativt "Kom ihåg mig" så vill jag alltså kunna redigera de tillhörande cookie-filerna så expiry-datumet aldrig löper ut, om du förstår hur jag menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa att du söker något som det här: http://www.nirsoft.n...okies_view.html (där denna funktion finns, se bild: http://www.nirsoft.n...s/iecv_edit.gif )

Programmet är freeware, men dock inte öppen källkod.

Tack för svaret och länkarna, si3rra. Förmodligen är det något i den stilen som du tipsar om som jag söker, men problemet är att man ju inte kan lita på programmet. Är det inte öppen källkod har man ju ärligt talat ingen som helst aning om vad det egentligen gör förutom den utlovade funktionen... :/.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det låter lite extremt, men dem flesta seriösta program göra inte konstiga saker med din dator.

Men om du har problem att lita på program så kan du väl prova köra dem i en sandbox, som gör att dem inte kan ändra något i systemet.

Sandbox t.ex http://www.sandboxie.com/ (fast den är iofs inte öppen källkod)

Fast blir lite fundersam, du kör Windows? som inte är öppen källkod, och laddar du ner och går igenom källkoden till alla program du använder för att se exakt vad programmet gör?

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter lite extremt, men dem flesta seriösta program göra inte konstiga saker med din dator.

Men om du har problem att lita på program så kan du väl prova köra dem i en sandbox, som gör att dem inte kan ändra något i systemet.

Sandbox t.ex http://www.sandboxie.com/ (fast den är iofs inte öppen källkod)

Fast blir lite fundersam, du kör Windows? som inte är öppen källkod, och laddar du ner och går igenom källkoden till alla program du använder för att se exakt vad programmet gör?

Tack för ditt nya tips, si3rra :). Jag använder Windows XP-läget i Windows 7 om jag vill testa program, så det blir antagligen så jag gör även i det här fallet; sedan jag skrev svaret på ditt förra inlägg har jag kollat runt lite, och det verkar dessvärre inte som om det finns något annat program för att förlänga cookie-filernas utgångsdatum på.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att det låter "extremt", men min inställning är att jag endast kör program som bygger på sluten källkod som utvecklas av stora företag som jag anser vara pålitliga (och dit hör Microsoft, appropå din fråga om Windows). När det gäller alla "småprogram" med sluten källkod som kan laddas ned från Download.com, Tucows.com och allt vad det heter så avstår jag hellre. Av samma anledning är jag också väldigt försiktig med Android-program - ber ett sådant om rättigheter som inte är relevanta installerar jag det inte. Följden blir att man missar en del, men fördelarna är ändå fler, tycker jag. För det första får man ett väldigt "rent" Windows som är så snabbt det kan vara. För det andra tar man så små risker som möjligt när det gäller trojaner och liknande.

Till er som vill följa mitt exempel så rekommenderar jag alltså att leta program på SourceForge, CodePlex men även hos PortableApps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...

Gillar man öppen källkod så går det bra att använda Firefox istället för Internet Explorer.

Vad jag känner till så är dessutom Firefox betydligt säkrare än IE.

Jag använder helst Internet Explorer 9 eftersom det är en integrerad del av Windows 7. Om man har köpt Windows men sedan inte använder produkten fullt ut så har man ju givit ett överpris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...