Gå till innehåll

Drivrutin via Windows Update bra eller dåligt?


Recommended Posts

Har som texten lyder en drivrutin till mitt Grafikkort ligger i Windows Update och väntar. Dem drivrutin som ligger där heter ATI Radeon HD5670. Men det stämmer inte för det är ett Asus EAH5670. Men kan det vara samma som till originalkortet ATI Radeon HD5670? Hoppas på svar!

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är korrekt som Cecilia säger. När det gäller grafikkort skulle jag dock hellre ta drivrutinerna direkt från chiptillverkarens hemsida. I ditt fall ATI som numera ägs av AMD.

Om du har 32bit Windows

http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-32.aspx

Om du har 64bit Windows

http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Så då är det bara att installera den då såg att ATI Technologies Inc Display software update released in January 2011. Publicerad: 2011-02-27. Delvis att spel kommer att fungera bättre med denna drivrutin installerad, den jag har nu är nog gammal köpte kortet okt förra året. Återkommer om det fungerar som det ska. Jaha kanske bäst så som ni säger direkt ifrån Tillverkarens hemsida.

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har som texten lyder en drivrutin till mitt Grafikkort ligger i Windows Update och väntar.

Samma här fast jag har nVidia:

nVidia - Display, Other hardware - NVIDIA GeForce 8800 GTX

Uppdateringen kom på Windows Update 31 mars och är "released in February 2011".

Ingen närmare info om vilken version det är och länkarna leder bara till support-sidor som säger absolut ingenting.

Den senaste hos nVidia är 266.58 från 19 januari i år.

Någon fler som har nVidia och installerat uppdateringen och kan se vilken version det är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som "gamer" är det alltid en bra idé att plocka hem grafikkortsdrivrutiner direkt från tillverkarens hemsida (ATi eller nVidia). nVidia släpper drivrutiner oftare än vad de hinner ut på Windows Update, även om det är mer sällan nu än för något år sedan. Ofta kommer det uppgraderingar när det släppts stora speltitlar där drivrutinerna tweakats för bättre prestanda. Om det uppdateras lika ofta hos ATi vet jag inte men rådet är det samma... plocka dem hos ATi.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här fast jag har nVidia:

nVidia - Display, Other hardware - NVIDIA GeForce 8800 GTX

Uppdateringen kom på Windows Update 31 mars och är "released in February 2011".

Ingen närmare info om vilken version det är och länkarna leder bara till support-sidor som säger absolut ingenting.

Den senaste hos nVidia är 266.58 från 19 januari i år.

Någon fler som har nVidia och installerat uppdateringen och kan se vilken version det är?

Tydligen skall det vara version 267.24. Senaste betan på Nvidia är 267.91

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som "gamer" är det alltid en bra idé att plocka hem grafikkortsdrivrutiner direkt från tillverkarens hemsida (ATi eller nVidia). nVidia släpper drivrutiner oftare än vad de hinner ut på Windows Update, även om det är mer sällan nu än för något år sedan. Ofta kommer det uppgraderingar när det släppts stora speltitlar där drivrutinerna tweakats för bättre prestanda. Om det uppdateras lika ofta hos ATi vet jag inte men rådet är det samma... plocka dem hos ATi.

Jo även ATI (numera AMD) släpper uppdateringar ganska ofta (senaste är från 29 Mars) och vad jag vet är det oftast ganska stor eftersläpning både på Windows Update och korttilverkanas (t.ex ASUS) hemsidor. Så vill man ha det senaste är det AMD's och NVIDIA's hemsidor man ska ladda ner ifrån och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen skall det vara version 267.24.

Märkligt att Windows Update erbjuder en nyare version än vad som finns på nVidias sida.

Har mig veterligt aldrig tidigare inträffat.

Avvaktar med att installera uppdateringen tills versionen är bekräftad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Fråga på detta som jag är dålig på.

Har ett bildskärmskort NVIDIA 9200M GS.

Drivrutinens version: 8,16,11,8766, allt funkar bra, men finns det någon nyare version tro ??

Om bör jag då ladda ner den, och var hittar jag de i så fall ??, om allt funkar bra, vilket det gör är det då någon ide att ladda ner om det nu finns någon nyare.

Håller inte på med spel bla.

Ha en bra kväll alla.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Fick återställa till dem drivrutiner jag hade innan som medföljde vid köpet av grafikkortet, satt o spelade när det plötsligt hängde sig o då tänkte jag dem nya drivrutinerna jag laddade ned. Avinstallerade o startade om datorn, startade Driver Sweeper ett program som rensar bort kvarvarande filer efter grafikkortsdrivarna. Sen efter den omstarten så var allt normalt igen och installerade drivrutinerna som medföljde grafikkortet och efter den omstarten så funkar allt som det ska igen. Tänker inte röra nån mer drivare från nätet.

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Drivrutinens version: 8,16,11,8766, allt funkar bra, men finns det någon nyare version tro ??

http://www.nvidia.co.uk/Download/Find.aspx?lang=en-uk

8.17.12.7051 | Date: 26/03/2011 är visst den senaste.

Glöm inte att radera gamla installationer från

C:\NVIDIA\DisplayDriver

Kan bli en hel del MB som gömmer sig där. :(

Redigerad av Cynthia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Märkligt att Windows Update erbjuder en nyare version än vad som finns på nVidias sida.

Har mig veterligt aldrig tidigare inträffat.

Avvaktar med att installera uppdateringen tills versionen är bekräftad.

Är ju det som känns lite udda, att winupdate har version 267.24(som det nu verkar vara) tillgänglig när den enligt nvidia.com fortfarande är beta.

Sitter själv med ett nVidia(GTS 250) och som du nämde så kan inte heller jag minnas att det har hänt tidigare att winupdate har släppt en uppdatering före nVidia, är bara att avakta som sagt.

Och som nån annan nämde blir det ju ännu mer udda när det inte går att få nån info om uppdateringen, klickar man på "mer information" så hamnar man på http://winqual.microsoft.com/help/default.htm#winqual_requirements.htm och "supportinformation" http://support.microsoft.com/select/?target=hub så det känns ju som att nån inte riktigt gjort sitt jobb nånstans :P

Redigerad av lanceb
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur säkra är beta versionerna då? vet att jag vid ett tidigare tillfälle installerade en nyare version som va beta och det blev helt knas så fick gå tillbaka till den gamla jag hade, 270.51 är ju fortfarande beta så vitt jag kan se.

automatiskt sökning av uppdateringar verkar gött, slipper man ju gå till sidan hela tiden =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju det som känns lite udda, att winupdate har version 267.24(som det nu verkar vara) tillgänglig när den enligt nvidia.com fortfarande är beta.

Det är version 267.24, som är digitalt signerad av Microsoft Windows Hardware Compatibility Publisher. Inget skumt alltså. :)

Fungerar fint, men fick aldrig valet att göra en "custom" installation för att välja bort onödiga filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...