Gå till innehåll

Windows 7 låser sig [LÖST]


Nirvasher

Recommended Posts

Nu gäller detta inte min egna dator, utan min fars nya dator som han har precis börjat använda. Det är en stationär dator med Windows 7 64-bit installerat.

För exakta specs. tittar ni här: Asus-dator hos OnOff

Vid helt vanlig användning, som tex. att bara ha Firefox (med en flik, min far är ingen avancerad användare) igång kan allt frysa, det enda som går att göra är att flytta pekaren på skärmen som bara visar den snurrande symbolen. Det går inte att komma ur detta läge, inte ens med ctrl + alt + del. Lösningen är alltså bara att stänga av datorn manuellt, vilket jag helst vill undvika så långt det går.

Igår kväll hände samma sak, och eftersom jag vet att det är väldigt svårt för er att överhuvudtaget veta vad som är fel, så får jag börja med att fråga hur jag kollar vad som har gått fel, då jag vet Windows 7 loggar fel, men jag har aldrig riktigt lärt mig tyda det. Så, hur gör jag?

Service Pack 1 är inte installerat, å andra sidan är alla tillgängliga Windows 7 uppdateringar installerade. Det enda som är tillgängligt bland uppdateringarna som jag inte slängt in är en ny drivrutin för skärmen - något jag inte sett tidigare att det skulle behövas. Men kan det verkligen ha en sådan effekt?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att döma av datorns hemsida, bör du nog uppgradera bios. Förbättrad systemstabilitet utlovas!

Inga garantier för att det löser problemet, men det är en bra början. Service Pack 1 är också en bra åtgärd.

Även grafikdrivrutinen kan uppdateras... hämta direkt från nVidia. Grafikkortet heter nVidia GeForce GT 430.

Sammantaget gissar jag att det löser problemet.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att döma av datorns hemsida, bör du nog uppgradera bios. Förbättrad systemstabilitet utlovas!

Inga garantier för att det löser problemet, men det är en bra början. Service Pack 1 är också en bra åtgärd.

Även grafikdrivrutinen kan uppdateras... hämta direkt från nVidia. Grafikkortet heter nVidia GeForce GT 430.

Sammantaget gissar jag att det löser problemet.

Tack för ett otroligt snabbt svar!

Inte för att vara oartig, men jag ogillar att famla i mörkret och undrar fortfarande om det finns något praktiskt sätt att kunna spåra i Windows 7 om vad för något som kan ha gått fel. Googlade snabbt och hittade exempel där det fryst helt (dvs. även pekaren), den som svarade påstod då att det var ett typiskt exempel på hårdvaruproblem. Men eftersom muspekaren inte frös här, då går det kanske att utesluta hårdvarufel?

Uppgradera BIOS, usch, jag får alltid kalla kårar av att röra den delen av datorn. Men måste jag, så måste jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan naturligtvis leta i loggboken efter felhändelser för dom tidpunkter som är aktuella när datorn "fryser", men som du själv säger så är det otroligt svårt att pricka rätt när det gäller så diffusa fel. Jag hade i alla fall börjat titta under "Windows-loggar/System" och "Windows-loggar/Program" i loggboken.

Vad gäller bios-uppgradering, så skall du enligt manualen ha ett verktyg (program) som heter ASUS Al Suite 2 som hjälper dig med uppgraderingen. Detta under förutsättning att oem-installationen är intakt. Vidare instruktioner återfinns i manualen som kan laddas ner i pdf-format från hemsidan.

Eftersom datormodellen är så ny, får du nog räkna med att det kan krävas ganska täta uppdateringar av både drivrutiner och bios ett tag framöver. Asus är dessvärre inget undantag när det gäller principen att kränga ny hårdvara utan att testa och färdigställa bios.

Edit:

MyEventViewer kanske kan underlätta letandet i loggboken. Svensk språkfil finns!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt nog så skulle jag ge mig på att kolla loggfilerna precis och startade datorn, den frös direkt denna gång, hann precis klicka på startmenyn. Så jag fick stänga av den, igen. Och när jag satte igång den igen, kom jag inte längre in i Windows, utan stod bara något i stil med "Select boot-device..."

Det är bara att slänga in den på lagning, fantastiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son!

Så du menar att Asus ska man passa sig för?

Annars är det väl inte normalt, att man måste uppdatera Bios, det första man gör, när en dator krånglar. Uppdateringarna till Windows 7, är ju nog så viktiga förstås. På mina datorer. En compaq 2001.a med XP Pro och likaså en Dell Dimension 5000 2005:a med XP Pro och den senaste en laptop från Toshiba modell Satellit 300 inköpt 2008 med Windows Vista Buisness på, vilken som jag installerat Windows 7 Ultimate för snart ett år sedan. Ingen av dessa har jag uppdaterat Bios på. Alla 3 datorerna fungerar som när dom var nya, om inte bättre.

Nirvasher, är datorn ny, så tycker jag du ser till att den kommer till butiken och försöker få till ett byte, mot en ny som fungerar. Är en dator ny, så ska den för sjutton fungera.

Att stänga med strömbrytaren, gör bara saken värre, när den nu inte funkar som den ska. Detta kan behövas göras med alla datorer, men den här, har ju strulat från allra första början.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att Asus ska man passa sig för?

Det är inget specifikt för Asus. I dag är det mer regel än undantag att det i snabb takt släpps ett förhållandevis stort antal bios-uppgraderingar till datorerna/moderkorten, direkt efter att hårdvaran släppts. Förr var det nästan bara stöd för nya processorer eller annan hårdvara som var orsak till ny bios, men numera är det allt oftare rena buggfixar.

Själv går jag igenom "changelog" för bios det första jag gör när jag kommer i kontakt med ett för mig nytt moderkort, och det resulterar allt oftare i uppgradering på grund av felaktig ursprungs-bios. Ju nyare kort desto värre verkar det som. Man kan naturligtvis ha tur också... det finns undantag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

e-son!

Så du menar att Asus ska man passa sig för?

Annars är det väl inte normalt, att man måste uppdatera Bios, det första man gör, när en dator krånglar. Uppdateringarna till Windows 7, är ju nog så viktiga förstås. På mina datorer. En compaq 2001.a med XP Pro och likaså en Dell Dimension 5000 2005:a med XP Pro och den senaste en laptop från Toshiba modell Satellit 300 inköpt 2008 med Windows Vista Buisness på, vilken som jag installerat Windows 7 Ultimate för snart ett år sedan. Ingen av dessa har jag uppdaterat Bios på. Alla 3 datorerna fungerar som när dom var nya, om inte bättre.

Nirvasher, är datorn ny, så tycker jag du ser till att den kommer till butiken och försöker få till ett byte, mot en ny som fungerar. Är en dator ny, så ska den för sjutton fungera.

Att stänga med strömbrytaren, gör bara saken värre, när den nu inte funkar som den ska. Detta kan behövas göras med alla datorer, men den här, har ju strulat från allra första början.

Ang. att man ska passa sig för Asus är väl lite till och från. Jag skulle nog allt rekommendera datorer från dem, trots allt, för överlag är det riktigt bra datorer... när de fungerar. Har en bärbar sedan tidigare (2010 års modell), vars hårddisk slutade att fungera helt, skickade iväg den på lagning (efter en veckas användning) och fick tillbaka den, sedan dess har den tuffat på och jag är väldigt nöjd med den. Dock ser det ut som det är exakt samma problem här, dålig hårddisk, eftersom BIOS säger att ingen disk finns närvarande vid uppstart av datorn. Vilket jag tycker är mycket märkligt, då ingen av datorerna har varit billiga samt att bra hårddiskar idag inte är något dyrt.

Ett byte av datorn tror jag inte sker, de kommer försöka laga den först, trots att det känns ganska fel att skicka iväg en vecka gammal dator på reparation. Tur att vi sparade den gamla datorn, annars hade min far suttit i sjön, hade varit sådär för någon som faktiskt köpt en dator för ett de inte hade någon tidigare.

Redigerad av Nirvasher
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu kanske detta låter som reklam, men kan man tänka sig, vart väldigt inställd på att de skulle skicka iväg den på lagning, men killen på OnOff gick bara iväg och hämtade en helt ny dator till oss och behöll den gamla!

Får hoppas på att denna datorn fungerar bättre!

Tack alla för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...