Gå till innehåll

virusar och trojanska eländen


Recommended Posts

Händer aldrig mej, hände i söndags. Blinkande virusvarningnar så jag nästan fick svårt att se skärmen.

Helt plötsligt dök ett program upp som jag anmodades klicka på för hjälp med borttagandet av elakheterna som drabbat min "baby".

DOCK tänkte jag till 2 gånger och insåg att det här programmet inte fanns i min dator. Jag valde att INTE klicka för att sätta igång programmet.

Stängde ner och hängde på låstet i går morse hos grannen som har pc-serivce. Jag beskrev problemet och lämnade butiken

Vid 18-tiden hade ett 150-tal infekterade filer raderats och datorn omstartats. Dom lade in "Malwarebytes", som nu blockerar det mesta

-även www.alltomwindows.se Jag tiilhör inte den skara som jag upplever surfar farligt,

så jag begriper inte hur /varför jag drabbades av detta ?? inklusuve ett utlägg på tusenlappen ???

Malwarebytes har jag nu tvingats avinstallera - kommer ingenstans med det i datorn.

Bara som bakgrund till frågan, Vad satsar jag nu bäst på. Jag har sen tidigare avast, men det hjälpte tydligen inte

Måste man ha flera program ? ett för virus, annat för bakterier och annat för spioner och så dessa eländiga trojaner...

Vad välja ?? Har ingen lust att drbbas enandra gång.

Dom som fixar till dessa eländen, VAD är deras vinning egentligen - tillfreds att dom har förmågan/kunskapen att djävlas med folk ??

ser fram emot ett enkelt svar - så jag inte behöver välja B)

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många av dessa falska program sprids genom utnyttjande av diverse säkerhetshål i datorn, förutom Windows gäller det även t ex Flash, Adobe Reader, Java. Låt Secunias Software Inspector kolla upp datorn och fixa de problem som den rapporterar. PSI-programmet är mer noggrant.

Antivirusprogram är generellt dåliga när det gäller dessa falska program, utan det är så kallade antimalware program som gäller, t ex Malwarebytes Anti-Malware, SUPERAntiSpyware, Ad-Aware (obs innehåller även antivirus), men även de programmen har svårt att hinna med när det kommer ut nya typer varje dag. Om programmen ska skydda bra så behövs realtidsskydd vilket inte ingår i gratisvarianterna av Malwarebytes Anti-Malware och SUPERAntiSpyware.

Bakgrunden till 99% av alla skadliga program är pengar, liksom i all annan brottslig verksamhet. Det är alltid några som går på att de behöver köpa dessa falska program för att åtgärda de falska påståendena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kära medsyster, vad föreslår du att jag installerar/köper eller annat...

Jag vet ju att det nog är en djungel där ute, därför underlättar för mej (som glad amatör) om du säger konkret

vad DU tycker jag ska göra, detta var en otrevlig upplevelse och har så vitt jag kan komma ihåg aldrig hänt mej

under dom ca 20 år jag suttit framför datorn

tackar allrs ödmjukast på förhand B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag blir att du behåller Avast och köper MalwareBytes Anti-Malware, vilket får anses vara billigt eftersom det kostar ca 200 kronor för hela programmets livstid. Om du får problem med att komma till vissa webbsidor så går det att ändra inställningar i programmet.

http://www.malwarebytes.org/mbam.php

Sedan kan du läsa mina "råd för en säkrare dator" och se om du tycker att du kan komplettera med något mer program eller ändra några inställningar: http://sites.google.com/site/ceblstockholm/home

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia - varför inte tipsa om Microsoft Security Essentials som jag testat, visserligen köpte jag en ny licens nyligen på NOD32 Antivirus, men jag har provat Microsoft Security Essentials och det verkar faktiskt lovande mot speciellt trojaner. Sedan har vi också SpywareBlaster som också motar en del skräp, utan att göra väsen av sig.

"Microsoft Security Essentials" eller "avast" om det ska vara gratis, skulle jag välja.

http://www.microsoft...32-33d813687a7f

http://www.javacools...areblaster.html

Och NOD32 Antivirus som jag använt sedan 2001 på mina datorer.

http://www.esetnod32.se/

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara som bakgrund till frågan, Vad satsar jag nu bäst på. Jag har sen tidigare avast, men det hjälpte tydligen inte

Måste man ha flera program ? ett för virus, annat för bakterier och annat för spioner och så dessa eländiga trojaner...

Vad välja ?? Har ingen lust att drbbas enandra gång.

Dom som fixar till dessa eländen, VAD är deras vinning egentligen - tillfreds att dom har förmågan/kunskapen att djävlas med folk ??

ser fram emot ett enkelt svar - så jag inte behöver välja B)

tack på förhand

Hej, även om en klen tröst men beklagar vad som inträffat.

Som oftast med mycket annat i tillvaron & vad som händer bland människor och resten av samhället & världen.

Olika viljor - olika motiv - olika målsättningar.

Oavsett om det är iscensatt av en enskild person eller organiserat eller i företagsform så behöver inte alltid allting vara förenligt med vad man själv vill. Alltså har vi inget annat & ta till än nästa gång tänka ett steg längre för kunna vara förberedda när något liknande dyker upp i vår väg.

Utan att späda på och göra saken värre men anser ändå att det finns inget som kan rengöra ett system bättre än använda antingen en klonad tidigare gjord reservbackup eller återställa systemet genom installera om allting på nytt.

För hur mycket tillit vi än ger prisbelönta "rensnings" program eller sk. självutnämda experter ("kvacksalvare" "förstår sej påare"). Så finns det inom denna kategorin inget som kan försäkra och garrantera ett infekterat system en fullkomlig återställning tillbaka till ett rent stadie. Det kan uppnås till en viss procent men aldrig så användaren kan lita på detta till 100%.

Den tryggheten kan bara med ett rent samvete fås genom återinstallera tillbaka till ett tidigare rent tillstånd.

Dem som har ett antal år av normal datorvana vet att detta stämmer och är det enda rätta.

Övriga som ej vill instämma förespråkar enbart provisoriska lösningar som i längden brukar sluta med att dem inte är hållbara och slutar med ominstallation för eller senare i vilket fall som helst om infektionen är allvarlig.

Beror lite på hur systemet är uppbyggt i ditt fall men jag hade nog hellre lagt tusenlappen på skaffa fram en likadan identisk hårddisk istället, för använda som extra reserv till framtida clonade systembackupper.

Som läget ser ut just nu så bör datorn i vilket fall som helst inte användas tillsammans med internet eftersom det innebär en risk ifall där fortfarande finns något som vill "kontakta hem och läcka uppgifter".

Resten får dem lärde diskutera och fundera kring.

Ha en bra dag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Olle!

Jag kan inte se att det är någon större vinst att om man är van vid och tycker om Avast byta det mot Microsoft Security Essentials. Avast brukar få minst lika bra resultat i detekteringstester som MSE, samt att Avast, särskilt nya version 6, är mer heltäckande än MSE eftersom det innehåller t ex webbskydd och sandlåda, vilket jag inte har sett att MSE gör.

http://www.avast.com/free-antivirus-download

http://www.virusbtn.com/vb100/rap-index.xml

SpywareBlaster är med i listan på min webbsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt, hur många kan jag ha/installera utan att dom stör varandra - som jag har hört att dom kan göra

Du ska bara ha ett antivirusprogram och ett antimalware-program installerat för att inte riskera konflikter och problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ska kunna ge dig mer specifika råd behöver jag veta vilken/vilka webbläsare du använder samt vilket Windows det är. Om man har ett riskfyllt beteende behöver man mer skydd än om man är mer försiktig vid datorn.

Jag kan inte inse på vilket sätt som inloggning med lösenord skulle ha någon betydelse när det gäller risken att datorn blir infekterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder bara Explorer och har Windows7.

Ska ta bort lösenordet då, en sak mindre att komma ihåg.

Jag kan inte se mej som en vårdslös surfare, men jag har du drabbats, så nåt har ju gått snett:-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat med Secunias Software Inspector om det finns något program med känt säkerhetshål i datorn?

Installera Malwarebytes' Anti-Malware, Spyware Blaster och WOT.

Gör Internet Explorer säkrare genom att följa anvisningarna på http://www.csoonline.com/article/486086/10-ie-browser-settings-for-safer-surfing- och en bit ner i inlägget http://www.lavasoftsupport.com/index.php?showtopic=30610&st=0&p=124337entry124337 Säg till om det är något med engelskan du inte förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen, kollar om nån fortsatt läser denna tråd. Jag har ju gjort allt jag borde nu, inkllusive köpt ny dator...

MEN när jag då körde secunia så fick jag 92%. En önskan om högre % så gjorde jag uppdateringar och fixade. Resultat 85% !!!!

bifogar en bild på hur det negativa såg ut. Ska jag delita eller vad ??? Jag vill ju gärna se till att få 100% :-)

post-10030-0-58281800-1303644963_thumb.p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag delita eller vad ???

Det enda som skall "deletas" är Secunias Software Inspector... värre skräp, när det gäller att göra windowsanvändare förvirrade, finns nog inte. Möjligen kan det få en viss konkurrens av kategorien "drivrutinsuppdaterare". :angry:

Kort sagt... avinstallera Secunias Software Inspector, och glöm bort skiten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, kollar om nån fortsatt läser denna tråd. Jag har ju gjort allt jag borde nu, inkllusive köpt ny dator...

MEN när jag då körde secunia så fick jag 92%. En önskan om högre % så gjorde jag uppdateringar och fixade. Resultat 85% !!!!

bifogar en bild på hur det negativa såg ut. Ska jag delita eller vad ??? Jag vill ju gärna se till att få 100% :-)

Om du trycker på +tecknen före programmen så ser du mer detaljer.

Adobe Reader kom med en uppdatering för bara några dagar sedan så se efter att du verkligen har den senaste versionen och att det inte finns någon gammal version kvar som kan avinstalleras i Kontrollpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att det var ord och inga visor som det heter, ett program som Cecilia rekommenderar så varmt... :rolleyes:

Jag har ju faktiskt försökt uppdatera dessa länkar flera än en gång - och tillslut blir man ju less.

Speciellt som det ju faktiskt blir LÄGRE % OK - ju mera man uppdaterar, så det är nog trots allt så att nog är det förvirrande.

Nåt bra förslag på vad man ska ha i stället ?? Om man behöver nåt ??

Kul i allafall att gamla struliga datorn håller sej med 100%, men inte den nya B)

Hade velat ha era synpunkter på router till 3´s mobila bredband, OM det skulle fungera nu när vi har 2 datorer mitt emot varandra- ska leta vart det kan passa in :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt bra förslag på vad man ska ha i stället ?? Om man behöver nåt ??

Den här sortens program har enligt min mening inget som helst berättigande. Normalanvändaren blir som sagt bara förvirrad, och risken för misstag och felbeslut är överhängande. Mer initierade användare har helt enkelt inget behov av dom här funktionerna.

Microsofts produkter uppdateras med fördel automatiskt via Microsoft Update, och övriga eventuella säkerhetsmässigt kritiska program har också funktioner för automatisk uppdatering. Resten är inte nödvändigt att alltid ha senaste version installerad, utan man kan i dom flesta fall använda den programspecifika uppdateringsfunktionen, som oftast finns i menyerna, när man känner för att göra en kontroll. Gammal, utdaterad eller onödig programvara tar man bort via kontrollpanelens "Program och funktioner".

Håller man sig till ovanstående, behöver man inte lägga timmar/dagar på att försöka klura ut hur man skall hantera diverse obskyra program och felaktiga analysresultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur många loggar med ouppdaterade Adobe Reader, Java och Flash jag ser så är deras automatiska uppdateringar inget som fungerar i praktiken. Samtliga tre program är mycket vanliga vägar in för skadliga program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Secunia Software Inspector verkar vara ett väldigt vettigt program, jag läste några recensioner och programmet får bra betyg.

Smidigt med ett och endast ett program som kollar igenom datorn efter program som ska uppdateras!

Och det verkar självklart att uppdatera sina program som innehåller sårbarheter än att lita blint på sitt antivirusprogram.

Visst bör man ha ett antivirusprogram, och en personlig brandvägg där man själv tillåter vilka program som ska få tillgång till internet.

Redigerad av Rune.K
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, kära nån vad jag beundrar er som kan..... alla dessa "rödingar" som jag FÖRSÖKT uppdatera,

men uppenbarligen misslyckats med eftersom min % bara blir lägre....

Ingen kan i allafall säga att jag inte försökt.

Får se hur det blir med avinstallation eller inte.....

stort tack alla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
  • 1 månad senare...

Händer aldrig mej, hände i söndags. Blinkande virusvarningnar så jag nästan fick svårt att se skärmen.

Helt plötsligt dök ett program upp som jag anmodades klicka på för hjälp med borttagandet av elakheterna som drabbat min "baby".

DOCK tänkte jag till 2 gånger och insåg att det här programmet inte fanns i min dator. Jag valde att INTE klicka för att sätta igång programmet.

Stängde ner och hängde på låstet i går morse hos grannen som har pc-serivce. Jag beskrev problemet och lämnade butiken

Vid 18-tiden hade ett 150-tal infekterade filer raderats och datorn omstartats. Dom lade in "Malwarebytes", som nu blockerar det mesta

-även www.alltomwindows.se Jag tiilhör inte den skara som jag upplever surfar farligt,

så jag begriper inte hur /varför jag drabbades av detta ?? inklusuve ett utlägg på tusenlappen ???

Malwarebytes har jag nu tvingats avinstallera - kommer ingenstans med det i datorn.

Bara som bakgrund till frågan, Vad satsar jag nu bäst på. Jag har sen tidigare avast, men det hjälpte tydligen inte

Måste man ha flera program ? ett för virus, annat för bakterier och annat för spioner och så dessa eländiga trojaner...

Vad välja ?? Har ingen lust att drbbas enandra gång.

Dom som fixar till dessa eländen, VAD är deras vinning egentligen - tillfreds att dom har förmågan/kunskapen att djävlas med folk ??

ser fram emot ett enkelt svar - så jag inte behöver välja cool.gif

tack på förhand

Jag har några förslag på antivirus förslagen är AVG Internet Security eller Norton Internet Security men om du inte vill ha dom två programmen som kostar rekommenderar jag AVG Antivirus Free Edition 2012 som skyddar dej mot rootkits spionprogram och virus och denna antivirus som är gratis skyddar dej ochså när du betalar räkningar på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...