Gå till innehåll

Dropbox raderar filer.


Marion

Recommended Posts

Vet inte om det är nån mer som märkt detta.

Men dropbox raderade filer för mig två ggr nu, så jag är säker.

Dessa nedan är jag säker på:

mbam (malwarebytes)

Hijackthis

Speedup

combofix

processhacker

driverscanner

disk-defrag-setup

ccsetup301

diskdefrag

qsetup

rkill

Fler filer verkar vara borta, och här finns fler som råkat ut för samma:

"Today dropbox delete some of my files and folders: WinSCP.exe, OpenOffice folder, miranda folder."

källa: http://forums.dropbox.com/topic.php?id=32683

Har även säkrat mig om att det är inte virusprogram som äter upp dem.

utom ämnet:

Synd att en sådan bra tjänst börjar äga mig. Finns ingen integritet kvar snart.

PRQ verkar vara den sista, vilket Wikileaks bad Sverige värna om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag installerade senaste versionen och synkade mina filer och det funkade alldeles utmärkt !!

(sen kan jag inte förstå varför man ska ha ha diverse kända programfiler i sin dropbox ??, finns ju bättre ställen att ladda ner dessa ! )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag installerade senaste versionen och synkade mina filer och det funkade alldeles utmärkt !!

(sen kan jag inte förstå varför man ska ha ha diverse kända programfiler i sin dropbox ??, finns ju bättre ställen att ladda ner dessa ! )

Jag lägger mina verktyg på dropbox, alla samlade, för att ladda ner dessa på vilken plats och dator jag än befinner mig.

Men du har nog rätt, det är kanske lättare att surfa runt på 7-8 olika sajter varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen annan som fått tillgång till din box och jäklas med dig? :)

Finns en microskopisk risk, men isf. hade dom kastat andra "roligare" filer... om man säger så.

Det finns program som har tillgång till boxen, har två datorer som synkar mot dropbox,

på den ena finns kaspersky, den andra essentilas sucurity, men jag har kollat karantänloggarna,

och där finns ingen notis om dessa program, det enda jag hitta i loggen var "open.candy".

Kan det vara som så att Dropbox inte få tillhandahålla andras program med upphovsrättsskydd?

I USA stämmer man ju varandra till höger och vänster. Jag vet inte.. bara spekulerade lite i perifirin nu ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lägger mina verktyg på dropbox, alla samlade, för att ladda ner dessa på vilken plats och dator jag än befinner mig.

Men du har nog rätt, det är kanske lättare att surfa runt på 7-8 olika sajter varje gång.

Njau jag har min verktygslåda i ett USB-minne runt halsen ihop med mitt passerkort för jobbet, så då är det alltid med.

Jag kan tänka mig att man rensar filer som ger upphov till en större mängd trafik.

Någon kanske länkar till sin Dropbox i någon populär blog eller forum och det ger en massa trafik. Jag skulle då om jag var Dropbox-ansvarig stoppa den trafiken eftersom det ju drabbar alla andra användare, rena sabotaget egentligen !!

Ska kolla lite i Dropbox forum:

http://forums.dropbox.com/

EDIT om hur vissa missuppfattar vad Dropbox är för något

https://www.dropbox.com/help/45

Närliggande tråd

http://forums.dropbox.com/topic.php?id=25575

Kan vara något åt det hållet som hänt men som jag förstår det så ska man få ett meddelande ??

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lagt MBAM, Process Hacker, CCleaner (Slim), Defraggler och senaste Dropbox i min Dropbox. Än så länge har inga filer försvunnit.

Bra.

För mig är det .exe-filerna som försvinner, .ddl .txt och alla andra filer ligger kvar.

Jag ladda upp mina filer igen, skall vi se hur lång tid det tar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau jag har min verktygslåda i ett USB-minne runt halsen ihop med mitt passerkort för jobbet, så då är det alltid med.

Men plun?

Nu handlar det inte om huruvida jag skall lägga allting på ett USB-minne - som jag ofta glömmer.

Utan OM dropbox "censurerar" vissa program/filer, det måste ju vara intressant för alla att veta?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men plun?

Nu handlar det inte om huruvida jag skall lägga allting på ett USB-minne - som jag ofta glömmer.

Utan OM dropbox "censurerar" vissa program/filer, det måste ju vara intressant för alla att veta?!

Jo nu har du då inte besvarat frågan i vilken mapp du lägger filerna.

Sen köper jag hela resonemanget som man gör hos Dropbox angående vad det är för tjänst samt rätten för Dropbox att ta bort filer som skapar för stor trafik, se FAQ länk.

Man gör ju inte det för att jävlas med någon utan för att den stora breda majoriteten som använder tjänsten som tänkt ska ha en så bra tjänst som möjligt !!

Är väl viktigt att veta varför filer försvinner och skälen till detta !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo nu har du då inte besvarat frågan i vilken mapp du lägger filerna.

Sen köper jag hela resonemanget som man gör hos Dropbox angående vad det är för tjänst samt rätten för Dropbox att ta bort filer som skapar för stor trafik, se FAQ länk.

Okej, missa den frågan, men jag delar inte ut nånting, inget är publict på något sätt.

Jag ladda ut ett nyt test, så ser det ut:

post-6485-0-72323700-1302945207_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, missa den frågan, men jag delar inte ut nånting, inget är publict på något sätt.

Jag ladda ut ett nyt test, så ser det ut:

Jo är nåt fel ??

Jag kan inte hitta något liknande trubbel som du beskriver i Dropbox forum.

Sen måste det vara en massa jobb om du nu inte har filerna i en publik mapp eftersom du då

måste installera Dropbox på varje dator du besöker inkl att lämna ditt lösen.

Dropbox är alltså en privat tjänst som några ytterst sjyssta snubbar fixat till och är man missnöjd så skriver man då i Dropboxs forum annars så finns det ju andra "molntjönster" !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen måste det vara en massa jobb om du nu inte har filerna i en publik mapp eftersom du då

måste installera Dropbox på varje dator du besöker inkl att lämna ditt lösen.

Nu vet jag inte exakt vad ditt mål var, men det går ju utmärkt att logga in på dropbox och nå sina filer från vilken webbläsare som helst utan att installera någon klient.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo är nåt fel ??

Jag kan inte hitta något liknande trubbel som du beskriver i Dropbox forum.

Sen måste det vara en massa jobb om du nu inte har filerna i en publik mapp eftersom du då

måste installera Dropbox på varje dator du besöker inkl att lämna ditt lösen.

Dropbox är alltså en privat tjänst som några ytterst sjyssta snubbar fixat till och är man missnöjd så skriver man då i Dropboxs forum annars så finns det ju andra "molntjönster" !

Jag vet inte heller vad ditt mål är, men du tvivlar ju inte på dropbox, utan användarna.

1. Du vill be folk sluta använda dropbox, och köra på usb-sticka som du.

2. Dropbox har ingen snokande "spindel" som letar på deras server, utan det är "schyssta snubbar" driver det

och ingenting kan bli fel. Ändå rek. mig att använda molntjänster.

3. Jag har fortf. inte mina filer publikt.

4. Jag installerar inte dropbox.setup på någon dator, utan loggar in via webläsaren som Niklas skrev.

För säkerhets skull nämner jag: via inprivate lösenordet sparas ej.

5. Det finns tydlgien fler som fått sina filer deletade, enligt den länk jag posta, eller ljuger dessa också.

Slut summa, dropbox är 100 procentigt samtidigt som du re. folk andra vägar/tjänster.

Som Jowa skrev, han skall testa detta själv, så även jag igen, för att få fram en mer bredare avhandling.

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

plun med din inställning borde man kanske ta bort alla avdelningar utom möjligen de som har med Windows att göra från detta forumet. De flesta har ju någon form av eget forum där vi borde diskutera dem istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sannolikt att det har varit virussmittade filer du laddade upp till dropbox,annars finns det ju ingen anledning att radera dom.

Kan ju även ha varit en serverkrasch förstås, försvann alla dina filer?

plun's metod med ett USB-minne verkar betydligt vettigare, speciellt om du ska fixa virussmittade datorer.

Det första man gör med en virussmittad dator är att dra ut nätverkssladden eller motsvarande för det trådlösa nätverkskortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DropBox i all ära, men vad säger att det är säkrare där, än på eget media. Exempelvis en extern disk. Jag använder externa USB-diskar till backupper, samt DVD. Hittills har ingen extern disk fallerat för mig, bara man gör rätt, så fungerar det och det ska vara mycket till, för att två externa media, pajar på en gång. Förresrten, så litar jag bara på mig själv, när det gäller hur jag gör och var jag sparar mina dokument, filmer och andra filer mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu hände det igen, himla skumt, så här står det i min dropboxlogg:

You deleted NProcessHacker64.dll and 19 more files. Yesterday 9:04 AM

Detta är den enda mapp jag har ett mellanslag i mappnamnet. Lite långsökt men ändå.

Jag fråga inne i dropboxforum, dom deletar inte nånting, inget olagligt heller.

post-6485-0-42437100-1303198960_thumb.jp

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hände det igen, himla skumt, så här står det i min dropboxlogg:

You deleted NProcessHacker64.dll and 19 more files. Yesterday 9:04 AM

Detta är den enda mapp jag har ett mellanslag i mappnamnet. Lite långsökt men ändå.

Jag fråga inne i dropboxforum, dom deletar inte nånting, inget olagligt heller.

Det är helt uppenbart att någon har dina inloggningsuppgifter till din dropbox, och bara jäklas med dej.

Det intressanta är hur du lyckats bli av med dina uppgifter, har du själv någon aning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt uppenbart att någon har dina inloggningsuppgifter till din dropbox, och bara jäklas med dej.

Det intressanta är hur du lyckats bli av med dina uppgifter, har du själv någon aning?

Jag börjar ana att det handlar om intrång, precis som Rune.K föreslår... när denna tråden skapades så har jag själv lagt upp lite filer i min DropBox bara för att testa. Det är allt från några dll-filer till bilder och några *.exe-filer. Sen en knapp vecka tillbaka ligger de lika säkert som när jag la dem där. Jag får tillgång till dem från både mobiltelefoner och andra datorer. Nu hör det till saken att jag normalt bara har filer i min mapp under kortare perioder och aldrig annat än bilder. Jag har bara lagt upp dessa filer i testsyfte och för mig ligger allt säkert.

Jag föreslår att du skapar ett nytt konto på Dropbox och återskapar de filer du har i din "drabbade" mapp. Se om du råkar ut för samma problem... kan aldrig skada.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så att det skulle vara nån som kapat mitt konto,

någon som sitter och raderar ENDAST freeawareprogram med extension .exe, som ligger spridda i 13-15 mappar,

och lämnar kvar alla andra filer som .txt .jpg .mht.

Att det finns mycket stollar online, men detta blir lite för mycket stolligt :lol:

Det tar ganska exakt sju dgr. sen är dom borta, nu har jag gjort om det med ett nytt mappnamn.

På nåt skall skall jag väl finna svaret. Detta får bli min doktorsavhandling ala examen B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så att det skulle vara nån som kapat mitt konto,

någon som sitter och raderar ENDAST freeawareprogram med extension .exe, som ligger spridda i 13-15 mappar,

och lämnar kvar alla andra filer som .txt .jpg .mht.

Att det finns mycket stollar online, men detta blir lite för mycket stolligt :lol:

Det tar ganska exakt sju dgr. sen är dom borta, nu har jag gjort om det med ett nytt mappnamn.

På nåt skall skall jag väl finna svaret. Detta får bli min doktorsavhandling ala examen B)

Börja istället med att skanna igenom din dator efter virus(eg alla typer av malware).

Om du har ett antivirusprogram med heuristisk sökning, så ställ in så att den heuristiska sökningen är så nogrann som möjligt.

Kolla även din brandvägg ifall den släpper igenom några suspekta program. ;):D

Redigerad av Rune.K
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...