Gå till innehåll

Apple plockar poäng...


e-son

Recommended Posts

Man vill ju inte säga "vad var det jag sa", men... på något sätt blir kritiken mot iPrylarna, och företaget bakom, legitemerad. :angry:

http://www.idg.se/2.1085/1.381328/apple-ertappat-med-att-spara-iphoneanvandare

http://www.idg.se/2.1085/1.381346/allt-du-behover-veta-om-iphones-snokande

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Räcker det inte med Echelon ? <_<

Uppenbarligen inte. Vi lär i framtiden få se många fler liknande komponenter i den övergripande amerikanska strategin, att skaffa sig full kontroll, och total övervakning av jordens befolkning.

Det mest skrämmande är dock att bruntungorna i europas härskarelit hjälper till att nå det målet. :angry:

Vi närmar oss med skrämmande hastighet läget, då ett chip i nacken redan vid födseln framstår som fullt tänkbart.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det faktum att Apple väljer att inte kommentera detta i nuläget, samt bråket med Samsung, gör mig faktiskt ganska sur. För mig har Apples iPhone och iPad varit en välförtjänt framgång. Tidigare har jag bara sett kring mina egna behov och aldrig brytt mig så mycket om andras åsikter kring mitt telefonval. Utbudet är enormt och det finns något för alla. Själv har en iPhone varit mitt bästa val... men nu? Helt ärligt så kan jag i nuläget aldrig välja en iPhone igen om det inte kommer en vettig förklaring från Apple. Och om det stämmer så SKA Apple täppa till denna typen av "avlyssning" för att jag överhuvud taget ska se åt en iPhone igen.

Samtidigt kan jag inte sluta undra om det finns liknande "spårning" i Androidtelefoner? Kan det vara så enkelt att ingen har upptäckt något liknande bland gömda filer i Android, men att det faktiskt finns där? Det är kanske något vi får lära oss att leva med... antingen det eller så får vi börja väsnas högt och ljudligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen inte. Vi lär i framtiden få se många fler liknande komponenter i den övergripande amerikanska strategin, att skaffa sig full kontroll, och total övervakning av jordens befolkning.

Det mest skrämmande är dock att bruntungorna i europas härskarelit hjälper till att nå det målet. :angry:

Vi närmar oss med skrämmande hastighet läget, då ett chip i nacken redan vid födseln framstår som fullt tänkbart.

Är du en fisk som följt med strömmen och köpt en Iphone?

Byt ut den mot en Nokia! Så är du kanske säkrare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du en fisk som följt med strömmen och köpt en Iphone?

Byt ut den mot en Nokia! Så är du kanske säkrare...

Skulle aldrig komma på tanken att köpa en Apple-produkt överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En jobbig utveckling och som vanligt vet ingen vart vi är på väg :o

Vad kom först? Hönan eller ägget eftersom det är Påsk :)

Varför kan man måla ägg men inte en höna?..Ok det finns smink idag och många har fått pippi på detta som en av alla andra trender som samhället genomgår i dess utveckling.

Jag får en känsla av att detta egentligen handlar om något annat, var man än tittar så följer alla & allting denna strömmen just nu rent trendmässigt och man ger avkall för massor av andra värden på bekostnad av den nya tekniken som man tror ska underlätta för oss på vägen mot framtiden. Vad man inte ser tillräckligt seriöst på är bl.a dess konsekvenser.

Överstatlighet & stärkt kontroll är en av dem efterverkningarna :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.idg.se/2.1085/1.381549/sa-haller-android-koll-pa-var-du-ar

I Androids fall kan man inte säga annat än att datan är en ren cachelagring och där inaktuellt innehåll raderas kontinuerligt. Det finns mängder med program och apparater som gör det, tex varneda GPS-enhet av modernare snitt gör samma sak.

I Apples fall verkar det snarare handla om systematisk och permanent insamling av uppgifter, som dessutom synkas över i Itunes. Eftersom Apple har oinskränkt tillgång till Itunes-programmen har Apple således möjlighet att i hemlighet spara dessa data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste du hela artikeln ??? inkl Googles påpekande om en "opt-in" för lokalisering ?

Jag godkänner själv ALLTID att det får ske ! (ingen halmhatt :P )

Men..... att göra som Apple är ju inte bra :angry:

Jo, självklart gjorde jag det. Uppdateringen i artikeln fanns inte när jag länkade tidigare men å andra sidan visste jag att Google kan komma att använda informationen, helt enligt godkännandet när man konfigurerar telefonen. Så... man kan konstatera att Google ber sina användare att godkänna informationsinsamlandet men Apple väljer att sticka huvudet i sanden. Summan av kardemumman är den samma: Eye in the sky

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, självklart gjorde jag det. Uppdateringen i artikeln fanns inte när jag länkade tidigare men å andra sidan visste jag att Google kan komma att använda informationen, helt enligt godkännandet när man konfigurerar telefonen. Så... man kan konstatera att Google ber sina användare att godkänna informationsinsamlandet men Apple väljer att sticka huvudet i sanden. Summan av kardemumman är den samma: Eye in the sky

// Manneman

Ok..........

Hursomhelst så har man lyckats hacka senaste Google Maps inkl Navigation... igen :D Brut verkar ha lagt av så nu är det en ny tråd med kinahacken.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=13037487

Det svenska sunkiga kungliga lantmäteriverket gör att inte Google kan köra det i Sverige eftersom de vill ha en massa pengar för kartadatat.... :unsure:

Maximal "spårning"...... :P:)

EDIT roade mig lite med google Nav.....

oMjeJ.png

Storebror vet var jag är....... :D

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Android kan man välja om man vill att Google ska få sända sån information eller inte.

Det har de senaste dagarna pratats mycket om att Iphone lagrar information var du är hundratals gånger per dag. Information som förs över till datorn när du synkroniserar och på så sätt kan komma i orätta händer. Efter rabaldret uppdagades också att Android sparar information om var du befinner dig. Men nu har Google svarat på den kritiken.

Google menar helt enkelt att du själv som användare får välja om du vill spara den informationen eller inte. Det sker dels när du sätter igång telefonen för första gången, men du kan också stänga av det under inställningar under Plats & Säkerhet där du själv kan välja om du vill låta Google få ta del av din position antingen via trådlösa nätverk eller GPS-satelliter.

Under inställningar--> Plats & Säkerhet. Se bifogat bild.

post-11823-0-32580900-1303629291_thumb.p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det ändå?

Japp... funkar utmärkt.

Här har du huvudtråden om det här hacket:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1007132

Sen får man själv bilda sig en uppfattning om man litar på tråden inkl koden som en kinesisk grupp hackar !!

Varför inte Google släpper Navigation för Sverige är då mycket oklart, jag själv misstänker att Google inte vill betala så mycket som LMV vill ha.....vidare kan tex Garmin ha mopsat... :(

OnTopic så gör du då en massiv "Opt-In" och av med "halmhatten"..... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har fattat det så kan man inte nyttja Googles Maps om man avböjer att låta informationen samlas in...

Jo man kan använda det som en karta men utan positionering.

Sen är det här hacket för Google Maps Navigation.

Man får alltså en fullfjädrad GPS-navigering inkl att man kan ha satellitbilder som karta. Klart läckert, street view har jag inte undersökt om det funkar i Sverige med Navigation, ska kolla det.

En till varning är att det drar massvis med batteri om man tex är ute och åker bil, då bör man ha luren i en laddare !!

En till liten detalj är att man väljer om man ska ut på en promenad och letar efter nåt alternativt om man åker bil.

Men... det blir massvis med positioner som lagras.... men 99.9% av alla har ju "rent mjöl i påsen" så då spelar det ingen roll... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för länken och för all infon...

Har kollat lite runt hela "hacket" och drar slutsatsen att det INTE handlar om "warez" utan ett hack för att aktivera en tjänst som redan är gratis. Alltså är det inte skillnad på det och när vi t ex moddar vårt Windows.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för länken och för all infon...

Har kollat lite runt hela "hacket" och drar slutsatsen att det INTE handlar om "warez" utan ett hack för att aktivera en tjänst som redan är gratis. Alltså är det inte skillnad på det och när vi t ex moddar vårt Windows.

Yup....hacket har också en lång historia hos XDA där en snubbe kallad Brut tidigare fixade appen.

Info (som bakgrund)

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=630887

Han gör ett inlägg i tråden tidigare länkad att han inte har tid med Brut-hacket.

Sen hos XDA så är det då enkelt att se vilka man ev ska lita på mha thanks-metern samt inläggen i en tråd.

OnTopic så vet jag inte om Iphone har nåt liknande där man verkligen får nytta av GPSen..... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...