Gå till innehåll

"Uppackning" Telenor mobilt bredband 16 Mbits


Recommended Posts

Jag har varit behov av ett flyttbart mobilt bredband ett tag inkl att jag med säkerhet kommer att byta till 4G när det finns där jag bor. ADSL är en återvändsgränd eftersom jag bor 2.1 km från telestationen och min synk är cirkus 12 Mbits.

Fastnade för det här:

http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/mobiltbredband-16mbit/index.html

Kollade in Telenors lösning och hade en del frågetecken men helt avgörande var att jag visste att 150m bredvid mitt hus så är Telenors mast plus att grannskapet knappast kör mobilt bredband.

Min alldeles egna mast..... :)

C90SQl.jpg

Paketet anlände snabbt (litet paket :o ):

yYmBml.jpg

Ännu mer paket:

DZ6Jol.jpg

Vilken ynkligt liten router, Huawei D105...... :blink:

5n9BOl.jpg

Ihopsatt med modemet ett Huawei 1820

saayyl.jpg

Snabbt igång och kollade in webgränsnittet via 192.168.1.1

Jag hade trubbel med hastigheten i början men det löste sig via den här inställningen.

MITbRl.jpg

Hastigheten är helt OK och kollade flera gånger via Bredbandskollen.

04Labl.jpg

Håller koll under helgen.... bredbandskollen har en smart funktion där historiken sparas, jag har 14 dagar på mig om jag tycker att tjänsten är värd att betala för.

Testing..... :)

Anm:

Routern en D105 är en lite skum pryl om man kör lite mer kreativ googling..... det verkar bara var ett fåtal länder som kör routern, Sverige, SydAfrika samt Slovakien..... den finns INTE listad hos Huaweidevice.com, diverse inlägg om firmware etc... nu har jag inga problem just nu men lite knepigt är det..... uppköpt av Telenor på någon spotmarknad... ??

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser man vart man har en telenor/telia mast? Kan man se det?

Nope... oftast inte... teknikboden(där all elektronik finns) är helt omärkt vid den här masten.

Jag surrade med några servicesnubbar när jag var ute med hunden så därför visste jag att den här masten är Telenors.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nope... det gör det inte alls....... ;)

Om man inte vet så kan man även fråga supporten för de har totalkoll på alla master via adressen man bor på.

"Min mast" måste hursomhelst vara optimal för en användare..... troligen mest en länkstation mellan områden.

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya abonnemanget plun :)

Det såg ut att stämma här nere i söder i mitt eget närområde (utgick därifrån).

Så deras karta stämmer inte med verkligheten säger dem?

Hursomhelst, gott att de finns leverantörer som låter kunder få köra utan begränsningar varje månad.

Hade gärna sett fram emot Telia hade det samma, sitter just nu med bromsen ilagd t.o.m den förste Maj.

Har bara Telia eller Tele2 & välja mellan om närmaste mast 400m längre bort ska kunna användas.

Nästan som du, ser den röda lampan på kvällarna över trädtopparna :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsatte och undersöka vad Telenor levererat......

Kopplade pinnen direkt till min bärbara och installerade "Stay connect".

Extremt buggig mjukvara som följer med....iaf för Windows 7.

Burken fryser om man försöker ladda ner något.... :angry:

Tebaks med pinnen i routern och laddade sedan ner senaste versionen, 2.1 via Telenors supportsida.

Nu blev det genast mycket bättre hastigheter.... :lol:

"index";"date";"latency";"downspeed";"upspeed";"server";"isp";;;;;

0;30;"april";2011;"07:58";41;15544000;3374000;"Stockholm";"Telenor";"Sverige";"AB"

4;29;"april";2011;"21:00";47;11931000;1205000;"Stockholm";"Telenor";"Sverige";"AB"

5;29;"april";2011;"19:30";75;11383000;211000;"Stockholm";"Telenor";"Sverige";"AB"

6;29;"april";2011;"18:29";85;10085000;659000;"Stockholm";"Telenor";"Sverige";"AB"

7;29;"april";2011;"17:49";50;11030000;934000;"Stockholm";"Telenor";"Sverige";"AB"

8;29;"april";2011;"17:26";68;9314000;1222000;"Stockholm";"Telenor";"Sverige";"AB"

9;29;"april";2011;"17:24";65;7657000;1356000;"Stockholm";"Telenor";"Sverige";"AB"

17;28;"april";2011;"20:28";52;12734000;835000;"Stockholm";"Bredbandsbolaget";"AB";

18;28;"april";2011;"18:48";48;13748000;829000;"Stockholm";"Bredbandsbolaget";"AB";

19;28;"april";2011;"18:10";51;13187000;835000;"Stockholm";"Bredbandsbolaget";"AB";

15,5 Mbits ner och 3,3 Mbits upp..... :)

Får kolla in routergränsnittet om det finns nåt att "pillra" med så genomströmningen blir bättre.

Testing !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser man vart man har en telenor/telia mast? Kan man se det?

Enklaste sättet att finna Operatörer i sin närhet, är att via Mobiltelefonen kolla detta. Kolla manuellt, så ser man alla operatörer som härjar på närmaste sändare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...

Äntligen 4G sedan några dagar och det funkar.......

Huaweiroutern är ersatt med en Dovado Tiny, modemet jag nu kör med är ett Huawei E398.

Pinnen blir varm trots att det inte toktankas här...... Tele2 har ett nytt firmware ute och Telenor följer nog de också.

Snabbt som tusan går det iaf... :)

Bredbandskollen TPTEST

Mätresultat 27 november 2011, 10:14

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

SKICKA 3,7 Mbit/sek

TA EMOT 42,0 Mbit/sek

SVARSTID 31 msek

MÄTSERVER Stockholm

Teknisk information om mätningen

Ett flash-script i användarens webbläsare skickar och tar emot tcp-trafik ifrån någon av TPTEST-mätservrarna. Dessa servrar står utplacerade på någon av Netnods knutpunkter i Stockholm, Malmö, Göteborg och Sundsvall. Läs mer om Bredbandskollen TPTEST och hur mätningen går till på http://www.bredbandskollen.se/

Sen MÅSTE man vara mycket noga med att kolla täckningen om man funderar på en sådan här lösning !!!

Plus att man måste vara tjuskalligt envis mot en operatör om man får trubbel !!

http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/tackningskarta/index.html

--

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...