Gå till innehåll

Dela trådlöst nätverk


Buffy

Recommended Posts

Skulle bli mycket tacksam om någon kunde komma med förslag på vad jag ska göra för att övervinna följande problem:

Har en stationär och en bärbar dator. Nätverket mellan dessa båda fungerar utan problem. Dock har jag nyss flyttat till en ny lägenhet där internetuppkopplingen(comhem) ligger i andra änden mot där jag har datorerna. Så för att slippa dra en kabel genom hela lgh har jag inskaffat en trådlös router. Denna är ansluten(trådlöst) till den stationära datorn och jag kommer åt internet via denna.

Nu till problemet:

När jag vill komma ut på internet med den bärbara fungerar inte detta. Jag har en nätverkskabel kopplad mellan datorerna och när jag väljer att jag vill dela  internetuppkopplingen kommer följande meddelande upp:

"En LAN-anslutning är redan konfigurerad med den IP-adress som krävs för automatisk IP-adressering"

Jag inser att det har något med IP-adresseringen att göra men är tyvärr inte så bevandrad inom detta så jag vore tacksam om någon kunde komma med förslag.

Har inget trådlöst kort i den bärbara, båda körs med XP Home SP2. Routern är en D-link AirPlus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Du har alltså ingen trådlös anslutningsmöjlighet för den bärbara ?

Enklast är att köpa en USB antenn eller PC card instickort från DLink

Då slipper du alla sladdar.

Annars måste du ställa in din staionära burk att den delar anslutningen.

Enklast via hemnätverksguiden under Kontrollpanelen > Nätverksanslutningar.

Angående din router så bör/ska du även uppdatera firmware samt

kryptera trafiken........... ;)

http://www.dlink.se/    > Support    och vilken modell du nu har i rullgardinen.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En LAN-anslutning är redan konfigurerad med den IP-adress som krävs för automatisk IP-adressering"

För att "dela ut" Internet till andra datorer kopplade till huvuddatorn, kräver Windows att Internet-porten får lägga beslag på adressen 192.168.0.1 (en standardadress i Windows för en 'router').

Se till att ingen annan dator i kopplet har denna adressen uppsatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...