Gå till innehåll

Trådlöst i XP x64. IRQ-fel?


Gäst Blund

Recommended Posts

Installerade Windows XP x64 förra veckan på nya datorn. Efter lite strul funkade allt utom trådlösa nätverkskortet (D-Link DWL-G520, för PCI).

Googlade fram snarlika problem (samma kort - samma OS) där man rekommenderades att köra på Netgear-drivisar som bygger på samma teknik (802.11 Super G Atheros, 108 Mbps).

Windows hittar två nya maskinvaruenheter vid uppstart - 2 st Okända Enheter, trots att jag väljer de specifika drivrutinerna från Netgear.

Hur kan jag få Windows att upptäcka kortet som en enda enhet (inte två) och som nätverkskort?

Jag har testat att byta PCI-kortplats, utan bättring.

Tacksam för snabbt svar,

David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Skicka en supportfråga till D-Link  www.dlink.se

Kollade lite och 64bitars OS är ingen höjdare............... :P

Prova att uppdatera en av de som hittas med drivarna du laddat hem.

Dvs högerklick > Uppdatera drivrutiner > "Manuellt" , "peka" på dina nedladdade

drivisar där ?.inf filen ligger, kanske behövs på båda okända enheterna....

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Blund

Tack!

Nej, x64 verkar inte vara nån höjdare med viss maskinvara. Synd eftersom jag annars inte haft några stora problem. Vissa program som inte funkat, men som inte vara helt nödvändiga för mig heller. Ska försöka bli kompis med x64 ändå.

Vågar man hoppas på att Microsoft förbättrar x64 nånting? Eller är det allt krut på Windows Vista nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tror allt krut läggs på Vistan, XP 64 var nog ett misstag av MS typ ME  :P

Hårdvaruleverantörerna har ju också fullt upp med Vistan och för 64bitars ska då

även allting vara signerade drivrutiner......

Har du provat att manuellt köra en uppdatering och prova med dina nedladdade

drivrutiner ?

Eller hoppas på D-Link ?

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Blund
Hej

Jag tror allt krut läggs på Vistan, XP 64 var nog ett misstag av MS typ ME  :P

Hårdvaruleverantörerna har ju också fullt upp med Vistan och för 64bitars ska då

även allting vara signerade drivrutiner......

Har du provat att manuellt köra en uppdatering och prova med dina nedladdade

drivrutiner ?

Eller hoppas på D-Link ?

;)

Jag gav upp. Har suttit med det här problemet ett tag nu och slängde iväg den här posten som ett sista desperata hopp om att någon där ute satt på svaret. Har testat massor av drivrutiner, utan resultat.

I går natt blev det ominstallation (standard XP istället). Dock har jag bara fått igång nätet på tråd än så länge, ironiskt nog. Det verkar faktiskt var något galet med wireless-kortet. :(

Det låter rimligt att jämföra x64 med ME och jag kommer garanterat hålla mig borta från de båda hädanefter.

Och D-Link kommer jag också vara försiktig med att inhandla i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först så ligger ju inte avsaknaden av drivrutiner på Microsofts bord utan tyvärr på tillverkarens :( Skulle vara intressant att höra vad D-Link har att säga om 64-bitars drivrutiner för x64, har du kollat upp det? Att döma av deras hemsida så finns inte XP x64 ens med på deras världskarta... vet inte heller om exempelvis Netgear eller Linksys är bättre vad gäller drivrutiner?

Jag har själv D-Link G520 men och vet att drivrutiner för 32-bitars Vista finns med som standard. Jag gissar också att x64 är glömt av tillverkarna och att fokus ligger på att förse Vista med drivrutiner. Det är dock alltid riktigt riktigt tråkigt att behöva strula med drivrutiner.... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Blund
Först så ligger ju inte avsaknaden av drivrutiner på Microsofts bord utan tyvärr på tillverkarens :( Skulle vara intressant att höra vad D-Link har att säga om 64-bitars drivrutiner för x64, har du kollat upp det? Att döma av deras hemsida så finns inte XP x64 ens med på deras världskarta... vet inte heller om exempelvis Netgear eller Linksys är bättre vad gäller drivrutiner?

Jag har själv D-Link G520 men och vet att drivrutiner för 32-bitars Vista finns med som standard. Jag gissar också att x64 är glömt av tillverkarna och att fokus ligger på att förse Vista med drivrutiner. Det är dock alltid riktigt riktigt tråkigt att behöva strula med drivrutiner.... :(

Yepp, drivrutinskrångel är djävulens påfund. Jag har inte kollat med D-Link hurvida de utvecklar stöd till x64. Orkar inte slänga iväg en välformulerad fråga som jag antagligen inte får svar på ändå, att dömma av hur lite det står på D-Links sida om x64 - ingenting!

Jasså, kommer Vista i separata 32 bitars resp. 64 bitars versioner? Jag trodde alla Vista-distributioner stödde både 32 och 64?

Tänka sig, 6 olika versioner är redan planerade, och med en 64 bitars variant på varje får vi alltså 12 versioner? Oj oj oj...

För övrigt:

- Finns det överhuvudtaget någon som kör XP x64 och är nöjd med det? Jag tycker själv att datorn känns segare nu när jag bytt till standard XP, men lyckligtvis behöver jag inte vara lika orolig för inkompatibilitetsbekymmer.

Mvh,

David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...