Gå till innehåll

Tystare dator


Recommended Posts

Hans intelfläkt i5 (liksom min) går i 1300rpm vilket är rätt varvtal.

Den låter c:a 20db vilket är knappt hörbart.

Att då be han att byta ut intels originalfläkt med kylflens blir rent tjänstefel,

och vilseledande då det inte är den som är boven.

Tokar86a skriver ju själv att han misstänker processorfläkten, så det är ju inte för dig att skriva att det är vilseledande och att det inte är boven i dramat, eller hur :rolleyes:

1300 rpm är inte mycket... där kan man verkligen snacka om att gå i ekonomiläge. Det är nog läge att kolla temperaturen på processorn. Jag har en i7a och min fläkt går på ca 2400 rpm och jag har en temp på ca 40-50 grader oavsett vad jag utsätter datorn för. Med originalfläkten så lät det inte mycket... med min Zahlman låter det nada... den är knäpptyst och går i full fart.

För att ge lite relevans över hela situationen så kan det kanske vara läge att snabba upp fläkten lite för att se om den väsnas mindre. Jag har råkat ut för flera fall där fläkten väsnas mer för att den går i "silent-mode", inte för att fläkten i sig själv låter men att det förekommer vibrationer som kan ge upphov till ett högre brummande ljud.

Hur fäster man den?

Den verkar se bra ut.

Det medföljer en hel uppsättning med fästanordningar till den fläkten. Den passar flera olika socklar så där finns en del olika varianter med i förpackningen. Oftast så är det sk "Snap-on" så du behöver inte lyfta ur moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 60
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Postad (redigerade)

Kan hända. Men jag tycker nästan att datorn låter mindre nu. Man kanske börjar vänja sig vid ljudet. Men jag hör än ett fläktljud ganska skarpt.

Tycker inte jag känner mig vilseled.

Redigerad av tokar86a
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hända. Men jag tycker nästan att datorn låter mindre nu. Man kanske börjar vänja sig vid ljudet. Men jag hör än ett fläktljud ganska skarpt.

Hur dumt det än låter så kan det ju faktiskt vara så att fläkten blir "inkörd" de första dygnen och att vibrationer och ljud minskar... konstigare saker har hänt. Men samtidigt så kan det också vara som du skriver... att du har börjat vänja dig och därmed att det låter mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du påpekade att det nästan låter mindre än tidigare... och det ligger kanske lite i det. Det kan vara så att fläkten behöver "sätta sig" och att ljudet blir mindre med tiden. Jarru påpekar också att det kan vara att en fläkt låter mer tack vare vibrationer inne i lådan...

Har man en hel drös med fläktar (flera chassifläktar, processorfläkt och grafikkortsfläkt) så kan det bli "obalans" i luftflödet som gör att en av dem arbetar hårdare för att kunna hålla rätt varvtal.

Edit: jarru hann före :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har Intels CPU, deras fläktar hörs inte, ren kvalité.

Om den går högt/för fort, så står cpu-speed i bios på scala 10, skall sänkas till 5

Njau.... Intels standardfläktar är bra om de monterats rätt men.... det räcker att de sitter lite snett så låter det illa.

Det brukar vara enkelt att avgöra om man startar med öppet chassi.

Sen stoopar man då enkelt CPU fläkten samt grafikkortsfläkten enkelt med att sätta fingret i centrum på fläkten. (kortvarigt gör man det då för att avgöra ev missljud)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget konstigt ljud. Typ något skramlande eller så. Det är mer att man här att fläktarna surrar.

Ok.... kollade recensionerna via din komplett-länk och det ska vara tyst.....

Är det någon varvtalsstyrning för chassifläktarna ? Om det finns så varvar man då ner dessa och håller samtidigt koll på CPU samt GPU temperaturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det gått så långt att det "skramlar" så är det definitivt läge att byta ut fläkten. :) Det som nämns här handlar om väldigt små vibrationer som räcker för att höja volymen eller ändra karaktären på ljudet till ett mer hörbar/irriterande frekvens.

Jag instämmer med alla tipsen om att väldigt kort fysiskt stoppa fläktarna från att snurra en åt gången för att på så sätt enkelt höra vilken/vilka det är som ger mycket ljud ifrån sig. När man vet vilken kan man gå vidare med lämplig åtgärd för att minska ljudet. Det kan vara allt från att fästa fläkten annorlunda, rengöra den, ändra varvtal, byta ut den till att ljudisolera hela chassit bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.... kollade recensionerna via din komplett-länk och det ska vara tyst.....

Är det någon varvtalsstyrning för chassifläktarna ? Om det finns så varvar man då ner dessa och håller samtidigt koll på CPU samt GPU temperaturen.

Ja det fanns med något sånt. Har annars tänkt om man ska köpa något så man kan se temperaturen tydligare i datorn samt styra fläktarna. Komponenterna verkar ligga runt 45 grader.

Har det gått så långt att det "skramlar" så är det definitivt läge att byta ut fläkten. :) Det som nämns här handlar om väldigt små vibrationer som räcker för att höja volymen eller ändra karaktären på ljudet till ett mer hörbar/irriterande frekvens.

Jag instämmer med alla tipsen om att väldigt kort fysiskt stoppa fläktarna från att snurra en åt gången för att på så sätt enkelt höra vilken/vilka det är som ger mycket ljud ifrån sig. När man vet vilken kan man gå vidare med lämplig åtgärd för att minska ljudet. Det kan vara allt från att fästa fläkten annorlunda, rengöra den, ändra varvtal, byta ut den till att ljudisolera hela chassit bättre.

Om du inte har läst så är alla delar nya jag fick dem i Fredas och chassiet är ljudisolerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja det fanns med något sånt. Har annars tänkt om man ska köpa något så man kan se temperaturen tydligare i datorn samt styra fläktarna. Komponenterna verkar ligga runt 45 grader.

Speccy är enkelt o bra för att se temperaturer. (om tempchipet stöds vilket det borde göra)

http://www.filehippo.com/download_speccy

Sen kan du då klicka på en temperatur så får du ett diagram.

För GPUn kör jag sedan den här widgeten

http://bstdownload.com/reviews/nvidia-gpu-temp-gadget/

Sen är det bara att justera fläktarna mha fläktkontrollen..... kör gärna sedan något "tyngre" spel när du justerar så får du även last på burken.

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Men jag fattade inte direkt hur den fungerade. Sen är det väll inte bra om de går för låga. Sen kan det ju vara cpu fläkten eller nätdelens fläkt som låter mycket. Det sista kan man ju inte göra mycket åt.

Känns ändå som det är något back i chassit nu när man lyssnar utan att ta isär chassit så känns det som ljudet blir tydligare i back.

Redigerad av tokar86a
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Först och främst... det finns inga tysta datorer, såvida man inte själv bygger ett specialbygge med enbart passivt kylda komponenter, men det blir dyrt och inte särskilt väl kylt. Ett "ljudisolerat" chassi kan dämpa ljudet, aldrig eliminera det helt.

Det är också känt att standardkylningen som följer med cpu, oavsett märke, aldrig är särskilt effektiv eller tyst. Dock alltid tillräcklig ur kylningssynpunkt.

Vill man ha en tyst dator, kan man helt enkelt inte köpa standardlösningar utan måste välja dom 2 mest bullrande komponenterna med omsorg... d.v.s nätaggregatet och processorns kylblock/fläkt.

När det gäller PSU, väljer man ett aggregat med passiv kylning, eller om det blir för dyrt, ett med "heatpipes", stor fläkt och rejäl överkapacitet för att den inte skall behöva gå på maxfart.

Passiv kylning till processorn kan man möjligen konstruera om man håller sig till små effektsvaga cpu:er, men det blir som sagt dyrt och inte särskilt effektivt. Här väljer man istället med fördel, vattenkylning eller en rejäl tornkylare, kombinerat med en stor och tystgående kvallitetsfläkt. Då har man gjort vad man kan för att få ner ljudnivån så mycket som möjligt.

Beroende på val av tornkylare och allmän luftgenomströmning i chassit, kan man t.om slippa ifrån kylfläkten helt. Själv kör jag, som exempel, en Intel Core 2 Duo E8500 med en Thermalright Ultra-120 eXtreme, helt fläktlöst... och har en cpu-temp som sällan kliver över 40°C. Med en nyare cpu borde det vara ännu enklare att få bra fläktlös kylning, eftersom dom oftast är energisnålare och därmed inte utvecklar lika mycket värme.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kunde valt en tystare PSU... "heatpipes" brukar dra ner fläkthastigheten rejält, och därmed ljudet.

Vill du göra något konstruktivt åt ljudet, så är en tornkylare eller vattenblock hetaste tipset. Med vatten kan du kombinera radiatorn med en av dom befintliga chassifläktarna. Med torn kanske du inte behöver någon cpu-fläkt... man får testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hända. Men jag tyckte han gav bra råd.

Jo men nu är jag tämligen säker på att det är chassifläktarna som "susar på"..... bara att få "häcken ur vagnen" och kolla i papperen som följde med hur fläktkontrollen ska monteras.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...