Gå till innehåll

Comodo Internet Security


Recommended Posts

Märk väl att PRO-versionen (om man nu funderar på vad som kan tänkas vara fel på gratis-versionen) inte innebär någon förändring i själva CIS-programmet. Enda skillnaden utöver support är TrustConnect - ett program separat från CIS - som kanske är bra i offentliga nätverk, men det behövs inte hemma. Så om man blir osäker över att "Comodo skulle ju vara gratis men här finns ju även en betalversion", så kan man lugnt konstatera att skyddet är lika bra för hemanvändare (eller bredare uttryckt: stationära användare) i båda versionerna.

Det man kanske bör veta om Antivirus-delen i CIS är att den främst innehåller nyare virussignaturer. Vad jag har förstått är det dock liten risk att stöta på gamla virus. Och gör man ändå det, så kan man förhoppningsvis räddas av Defense+. Comodo satsar hårt på att bygga upp signaturdatabasen genom en världsomfattande infrastruktur, där man samlar på sig skadlig kod från alla möjliga håll - dels genom sina team, dels genom ett automatiserat system.

Tanken är även att på sikt inkludera BOClean Antimalware i CIS, vilket kommer att ge en mängd äldre signaturer.

Jag har följt Comodo på nära håll sedan jag blev moderator på forumet i augusti 2007, och mitt förtroende har bara växt. Visst har misstag begåtts med program som kanske släppts tidigare än de borde ha gjort, men idag är i alla fall Comodo Firewall mer stabil och bättre än någonsin. Jag har sett vilken ambition de har, ofta uttryckt genom deras CEO, så jag tror att det bara kommer att blir bättre och bättre - vilket kommer oss slutanvändare till nytta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 839
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Hej LeoniAquila!

Det man kanske bör veta om Antivirus-delen i CIS är att den främst innehåller nyare virussignaturer. Vad jag har förstått är det dock liten risk att stöta på gamla virus.

Hmmm... Det här gör mig lite betänklig.

Ser allt oftare att "gamla virus" dyker upp. Går det inte att fixa så att antivirusdelen även tar tag i dessa och inte enbart nya?

Vet du om ThreatFire är kompatibel med Comodo Internet Security?

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du om ThreatFire är kompatibel med Comodo Internet Security?

Den allmänna uppfattningen på Comodos forum tycks vara att ThreatFire inte behövs om Defense+ i CIS är aktiverat (och helst i Safe Mode). De fungerar olika, men gör ungefär detsamma.

Här är en tråd om ThreatFire på Comodos forum, och med länkar till andra trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jowa!

Tack för svar och för länken (intressant läsning) ;)

Det här => (och helst i Safe Mode) <= får du förklara lite mer ingående.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jowa!

Tack för svar och för länken (intressant läsning) ;)

Det här => (och helst i Safe Mode) <= får du förklara lite mer ingående.

MVH/Malou

Hej Malou!

Det är helt enkelt näst högsta säkerhetsnivån i Defense+. ;)

Nivåerna är:

Paranoid Mode

Safe Mode

Clean PC Mode (standardinställning)

Training Mode

Disabled

Paranoid Mode: This is the highest security level setting and means that Defense+ will monitor and control all executable files apart from those that you have deemed safe. The firewall will not attempt to learn the behavior of any applications - even those applications on the Comodo safe list. and will only use your configuration settings to filter critical system activity. Similarly, the firewall will not automatically create 'Allow' rules for any executables - although you still have the option to treat an application as 'Trusted' at the Defense+ alert. Choosing this option will generate the most amount of Defense+ alerts and is recommended for advanced users that require complete awareness of activity on their system.

Train with Safe Mode: While monitoring critical system activity, Defense+ will automatically learn the activity of executables and applications certified as 'Safe' by Comodo. It will also automatically create 'Allow' rules these activities. For non-certified, unknown, applications, you will receive an alert whenever that application attempts to run. Should you choose, you can add that new application to the safe list by choosing 'Treat this application as a Trusted Application' at the alert. This will instruct the Defense+ not to generate an alert the next time it runs. If your machine is not new or known to be free of malware and other threats as in 'Clean PC Mode' then Train with Safe Mode' is recommended setting for most users   - combining the highest levels of security with an easy-to-manage number of Defense+ alerts.

Clean PC Mode: From the time you set the slider to 'Clean PC Mode', Defense+ will learn the activities of the applications currently installed on the computer while all new executables introduced to the system are monitored and controlled. This patent-pending mode of operation is the recommended option on a new computer or one that the user knows to be clean of malware and other threats. From this point onwards Defense+ will alert the user whenever a new, unrecognized application is being installed. In this mode, the files in 'My Pending Files' are excluded from being considered as clean and are monitored and controlled.

'Installation Mode:  Installer applications and updaters may need to execute other processes in order to run effectively. These are called 'Child Processes'. In 'Paranoid', Train with Safe' and 'Clean PC modes', Defense+ would raise an alert every time these child processes attempted to execute because they have no access rights.  Whilst in one of these 3 modes, Comodo Internet Security Pro will make it easy to install new applications that you trust by offering you the opportunity to temporarily engage 'Installation Mode' - which will temporarily bestow these child processes with the same access rights as the parent process - so allowing the installation to proceed without the usual alerts.

If  you are installing a new, unknown application. Defense+ will alert you with a pop-up notification and, as you want to allow this application to continue installing, you should select 'Treat this application as an Installer or Updater' at the Defense+ alert.  You will subsequently see the following:

Clicking Yes will engage 'Installation Mode' and so grant child processes with the same access rights as the parent process.

This will be followed by the following reminder that you need to switch back to your previous mode:

Training Mode: Defense+ will monitor and learn the activity of any and all executables and create automatic 'Allow' rules until the security level is adjusted. You will not receive any Defense+ alerts in 'Training Mode'. If you choose the 'Training Mode' setting, we advise that you are 100% sure that all applications and executables installed on your computer are safe to run.

Tip: This mode can be used as the “Gaming Mode”. It is handy to use this setting temporarily when you are running an (unknown but trusted) application or Games for the first time. This will suppress all Defense+ alerts while the firewall learns the components of the application that need to run on your machine and automatically create 'Allow' rules for them. Afterwards, you can switch back to 'Train with Safe Mode' mode).

Disabled: Disables Defense+ protection. All executables and applications are allowed to run irrespective of your configuration settings. Comodo strongly advise against this setting unless you are confident that you have an alternative intrusion defense system installed on your computer.

Citerat ur hjälpfilen. Ursäkta att bilderna inte är med… ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jowa!

Ursäkta att bilderna inte är med

Inget att be om ursäkt för  ;)

Tack för informationen samt för pdf manualen. Skall läsa på imorgon. Börjar bli för trött nu  ;D

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Malou!

Det man kanske bör veta om Antivirus-delen i CIS är att den främst innehåller nyare virussignaturer. Vad jag har förstått är det dock liten risk att stöta på gamla virus.

Hmmm... Det här gör mig lite betänklig.

Ser allt oftare att "gamla virus" dyker upp. Går det inte att fixa så att antivirusdelen även tar tag i dessa och inte enbart nya?

Det går att fixa, men det tar lite tid. Det kommer att ske på de vis jag nämnde ovan - genom teamens arbete och det automatiserade virusanalyssystemet, samt integration av BOClean. BOClean tror jag är en viktig del för att få de gamla signaturerna. Vad Comodo vill göra är att få in både programmets teknik (tänkte inte gå in på den här, men det handlar om minnesövervakning i realtid) och programmets signaturer. Jag har föreslagit för Comodo att åtminstone skicka in signaturerna i CIS så snabbt som möjligt, vilket jag tycker borde vara enkelt, och sedan få in BOClean-tekniken när de har fått till koden. Har dock inte fått något svar på mitt förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Har använt mig av AVG's och Zone Alarm's fria versioner, som

jag har ansett vara resurssnåla).

Installerade CIS,,, antalet processer minskade då med 4 st.

Har provkört med IE7 och AVG + ZA och då inte kunnat

använda mig av realtidsskyddet i AVG förutom "Linkscanner".

Det gick helt enkelt inte att "surfa" på ett för mig "snabbt" sätt.

Provade då IE7 och CIS, resultatet blev bättre ("snabbare").

Bästa kombinationen i mitt tycke är Firefox med "addons", i

kombination med CIS's realtidsskydd. CIS fungerar mycket bra

i förebyggande syfte, vilket är avsikten om jag har förstått det rätt.

Gjorde "Eicar.zip" test med CIS. CIS hade vissa problem att

hitta "dessa", om "dessa" var placerade på skrivbordet,

men att "dessa" hittades i C: roten utan problem.

Saknar dock möjligheten att kunna scanna enskilda "hela" mappar.

CIS är i mitt tycke ett mycket bra och resurssnålt "fritt"

AV-BV. ( j*k***t nöjd) ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saknar dock möjligheten att kunna scanna enskilda "hela" mappar.

Hur menar du? Vill jag skanna en enskild mapp eller fil, högerklickar jag på den och väljer Scan with Comodo Antivirus.

Inte på skrivbordet, har alltid vissa mappar där, annars inga problem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte på skrivbordet, har alltid vissa mappar där, annars inga problem :)

Hm, Scan with Comodo Antivirus dyker inte upp vid högerklick på Den här datorn, Mina dokument, Papperskorgen och genvägar, men andra mappar och filer kan skannas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte på skrivbordet, har alltid vissa mappar där, annars inga problem :)

Hm, Scan with Comodo Antivirus dyker inte upp vid högerklick på Den här datorn, Mina dokument, Papperskorgen och genvägar, men andra mappar och filer kan skannas.

Joo,,, lite bagatellartat,,, man måste kunna "klaga" lite... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte på skrivbordet, har alltid vissa mappar där, annars inga problem :)

Hm, Scan with Comodo Antivirus dyker inte upp vid högerklick på Den här datorn, Mina dokument, Papperskorgen och genvägar, men andra mappar och filer kan skannas.

"Mina dokument" kan skannas om man går via Documents and Settings/"Ditt Namn"/, och högerklickar på mappen Mina dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej LeoniAquila!

Tack för svar  ;)

Det går att fixa, men det tar lite tid. Det kommer att ske på de vis jag nämnde ovan - genom teamens arbete och det automatiserade virusanalyssystemet, samt integration av BOClean.

Jag har föreslagit för Comodo att åtminstone skicka in signaturerna i CIS så snabbt som möjligt, vilket jag tycker borde vara enkelt, och sedan få in BOClean-tekniken när de har fått till koden.

Låter mycket bra detta. Och jag håller tummarna för att så blir samt att du får svar på ditt förslag  ;)

Då skall jag bara ha tag på rätt version också  :D

Men det bör väl vara den senaste RC-versionen.

32-bitars:

URL: http://download.comodo.com/cis/download/se...P_Vista_x32.exe

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Mina dokument" kan skannas om man går via Documents and Settings/"Ditt Namn"/, och högerklickar på mappen Mina dokument.

Jo, det speciella med skrivbordet är att Mina dokument, Den här datorn och Papperskorgen endast är en genvägar där. Det går att skanna Papperskorgen också, om man högerklickar på C:RECYCLER. Den här datorn är ju litet knepigare… ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej LeoniAquila!

Tack för svar  ;)

Det går att fixa, men det tar lite tid. Det kommer att ske på de vis jag nämnde ovan - genom teamens arbete och det automatiserade virusanalyssystemet, samt integration av BOClean.

Jag har föreslagit för Comodo att åtminstone skicka in signaturerna i CIS så snabbt som möjligt, vilket jag tycker borde vara enkelt, och sedan få in BOClean-tekniken när de har fått till koden.

Låter mycket bra detta. Och jag håller tummarna för att så blir samt att du får svar på ditt förslag  ;)

Då skall jag bara ha tag på rätt version också  :D

Men det bör väl vara den senaste RC-versionen.

32-bitars:

URL: http://download.comodo.com/cis/download/se...P_Vista_x32.exe

MVH/Malou

Hej! Det där är förra versionen. JoWa har rätt, senaste finns på hans länk eller här:

http://download.comodo.com/cis/download/se...P_Vista_x32.exe

Eller så går du till http://www.personalfirewall.comodo.com/download_cis.html :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha?!?

Är detta någon nackdel så att problem uppstår?

Har i och för sig laddat ner från det sista inlägget som LeoniAquila postade vid den tidpunkten.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu finns här en som är på krigsstigen frustrerande som en hel tjur med illröda utväxande horn i pannan  >:D

Är Comodo verkligen seriösa i sitt agerande?

Vid installationen får jag se att där finns tre st Toolbars bla den ena är Ask Jeeves Toolbar. Bockar bort denna låter de andra vara för jag vill se vad det är för något.

Döm om min förvåning då allt är klart och jag startar webbläsare etc... och får se denna förbenade Ask Jeeves Toolbar i mina webbläsare (FF och IE7).

Mycket osmakligt av Comodo måste jag säga.

Undrar vad mer man blivit påprackad här?

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...