Gå till innehåll

Comodo Internet Security


Recommended Posts

  • Svar 839
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Hej :)

Japp, nu ser det likadant ut som på din bild.... :)

Men Angående inställningar till just brandväggen

finns det inställningar till just alert settings??

ja menar på hur mycket man vill att loggen ska visa?

// Byvander

Ja, öppna CIS, Summary, Network Defense, The Firewall security is set to Safe Mode (om du inte har ändrat!). Klicka på Safe Mode (eller det som står istället), fliken Alert Settings. Du kan ju också i fliken General Settings välja Training Mode medan du lär brandväggen dina program. Sedan bör du ändra till Safe Mode.

Detsamma gäller för Defense+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok... Tack :)

Står på Safe mode nu från början på båda...

Men hur länge på ett ungefär ska ja ha de på Training Mode??

Öppna alla program du ofta använder (och vill ge full tillgång till nätet!) så att brandväggen lär sig dem, och ändra sedan till Safe Mode. ;) Om Defense+, se mitt svar här.

Och en sista fråga, Ska ja ha något annat program som andra hand som typ

Malwarebytes ???

//Byvander

Malwarebytes' Anti-Malware är aldrig fel att ha! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svar JoWa....

Är riktigt nöjd så här långt....

Men en sak bara....

Läste det i ett annat inlägg iofs...

Jo om att Scanningen tar vääääääldigt lång tid på sig....

Kommer det att förbli så eller kommer det förbättras med uppdatering???

  //  Byvander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att du är nöjd med CIS. :)

Den senaste uppdateringen (3.5.55810.432) förbättrade skanningstiden, men fortfarande behövs ytterligare förbättringar, och det kan vi nog vänta oss också. Antivirusdelen i CIS är ju ett nytt program (medan brandväggen är en uppdaterad version av CFP). Min senaste skanning av hela datorn tog 6:23:47. :o Tur att man inte behöver göra en sådan varje dag. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En skanning i veckan verkar vettigt också med CIS. ;)

Comodos forum kan man läsa:

How many times do I need to "Manually Scan" with COMODO Anti Virus?

Since CAV 3 has a strong Engine, A Full Computer Scan Every 2 weeks should be OK. Unless you get infected otherwise!

Jag ser inget stort behov av skanningar om brandväggen och Defense+ konfigureras och används optimalt, och realtidsskanning är aktiverad.

Dessutom har jag fått för mig att det inte är så meningsfullt att skanna manuellt med samma definitioner som realtidsskyddet använder. Därför föredrar jag att skanna med ett annat program. Malwarebytes' Anti-Malware och SuperAntiSpyware är två förslag.

Hur lång tid det tar att skanna med CIS kan man påverka med skannerinställningarna. Jag höjde storleksgränsen, så att filer upp till 999 mb skannades, och valde även att komprimerade filer skulle skannas.

Man kan också välja profilen Critical Areas, eller skapa en egen profil med de enheter/mappar man vill skall skannas.

Uppdatering:

Det citerade inlägget har ersatts med ett nytt:

How many times do I need to do a on-demand scan?

On-Demand scanning is something you do you're self manually, you just click "Scan" basically and the Antivirus will scan your computer. Comodo AntiVirus on-access scanner (real time) is very effective and very very fast, you will hardly notice it on your computer, where it watches every activity in your RAM and Hard Drive. A scan every month should be fine, unless of course you get infected.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än så länge är det lite hemligt hur fort det går för Comodo att bygga upp signaturdatabasen, men jag har sett siffrorna och kan meddela att det går i en fullständigt rasande fart. :o Dessutom har man en speciell metod för att undvika alltför många falska alarm (FP). Detta i kombination med nästa versions nya funktioner - heuristik och ThreatCast (jag kan ha fel men tror att båda dessa skall finnas i nästa version) - kommer att göra CIS ännu mer intressant snart. Förhoppningsvis före årsskiftet!

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än så länge är det lite hemligt hur fort det går för Comodo att bygga upp signaturdatabasen, men jag har sett siffrorna och kan meddela att det går i en fullständigt rasande fart. :o Dessutom har man en speciell metod för att undvika alltför många falska alarm (FP).

Ja, det känns fint varje gång en stor definitionsuppdatering kommer (dagligen). :) Man förstår lätt att det är många elakingar som definieras där. ;) Såg en siffra på Comodos forum om hur många nya defitioner som läggs till varje dag, men jag hemlighåller väl det, jag också. 8)

Detta i kombination med nästa versions nya funktioner - heuristik och ThreatCast (jag kan ha fel men tror att båda dessa skall finnas i nästa version) - kommer att göra CIS ännu mer intressant snart. Förhoppningsvis före årsskiftet!

LA

Jaså, kommer heuristik redan i år? :) Såg att det skulle komma i början av 2009…

Vad jag har förstått, skall minnesbrandväggen ingå i nästa version, och så ThreatCast, som du säger. Det blir en fin julklapp från Comodo. ;) Vet du hur det går med integreringen av BOClean (Anti-Malware) i CIS? Kan vi vänta oss det också i nästa version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, kommer heuristik redan i år? :) Såg att det skulle komma i början av 2009…

Vad jag har förstått, skall minnesbrandväggen ingå i nästa version, och så ThreatCast, som du säger. Det blir en fin julklapp från Comodo. ;) Vet du hur det går med integreringen av BOClean (Anti-Malware) i CIS? Kan vi vänta oss det också i nästa version?

Har du läst att heuristik kommer först 2009 så stämmer det nog, mitt minne sviker mig. :-[

BOClean har jag frågat Comodo om upprepade gånger men får inget svar. ???

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, kommer heuristik redan i år? :) Såg att det skulle komma i början av 2009…

Har du läst att heuristik kommer först 2009 så stämmer det nog, mitt minne sviker mig. :-[

Såg nu uppgifter i inlägg av både Josh och Kyle (på Comodos forum, för er som inte känner till dem ;)) att heuristik troligen skall integreras redan i nästa version. :) Med nästa stora uppdatering bör väl förtydligas. Det kan ju komma någon liten buggfix eller så dessförinnan. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj där ute..!!!

Ville bara säga att matousec.com har blivit uppdaterad...

Kika gärna på länk nedan:

http://www.matousec.com/projects/firewall-...nge/results.php

// Byvander

Några av ”missarna” beror på buggar i CIS, och dessa rättas till med en uppdatering som skall släppas på tisdag (2 december). Ett par andra ”missar” bedöms inte vara någon egentlig säkerhetsbrist.

Läs mer här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några av ”missarna” beror på buggar i CIS, och dessa rättas till med en uppdatering som skall släppas på tisdag (2 december). Ett par andra ”missar” bedöms inte vara någon egentlig säkerhetsbrist.

Läs mer här.

Ibland undrar jag om du är mer på Comodos forum än vad jag är. Har varken hunnit upptäcka Matousec-testet eller tråden du länkar till förrän nu. :-[ ;D

Hur som helst så händer det uppenbarligen mycket med CIS, i positiv riktning, och det händer fort! Nu - Firewall, Defense+, Antivirus. Senare - Memory Firewall, BOClean, ThreatCast, ev. DiskShield (med Time Machine lik den i Apple OS X!) fast om den skall finnas i CIS tror jag inte är säkert. Var skall detta sluta? Det enda jag oroar mig är att all extra teknik skall göra programmet för stort. Hittills har man ju i alla fall lyckats hålla resursanvändningen på en mycket låg nivå, förhoppningsvis fortsätter det så. Och tanken är att använderen skall kunna välja själv vilka komponenter man vill ha, så jag tror att det blir bra.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den skall tydligen komma idag i stället. question?

LA

Japp! Nu är den här: 3.5.57173.439 :)

We have issued an update to upgrade CIS to 3.5.57173.439. The release notes will be refelected in the web site.

What is new?

======

IMPROVED! Virus database updating

FIXED! Defense+ does not prevent process access in memory

FIXED! Defense+ does not properly protect some processes in Windows XP 64

FIXED! Signed executables could not be recognized in 64 bit operating systems

FIXED! AV updates does not work in Windows Vista under certain circumstances

FIXED! Windows security center still reports CIS after uninstallation

FIXED! Cmdagent.exe crashes while being uninstalled in Windows Vista/XP 64

You should be getting the update notifications from your updaters shortly.

Download locations:

32-bit

======

URL: http://download.comodo.com/cis/download/se...P_Vista_x32.exe

Size: 27.2 MB (28,610,824 bytes)

MD5:8cf93027c1152da7775d132b35e51afe

SHA1:13b090c19bc379a6c39e101255c8b7f381ef6ddc

64-bit

======

URL: http://download.comodo.com/cis/download/se...P_Vista_x64.exe

Size: 41.9 MB (43,944,712 bytes)

MD5:6dd3792417b290d2b9da41c64529d9b9

SHA1:54f8d26325ee404958f08b6c33cab7ddbc3d5547

Källa: https://forums.comodo.com/feedbackcommentsa...23759#msg223759

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! En fråga till JoWa! Jag installerade den sista versionen av CIS o allt verkade lugnt o fint men efter att ha först installerat den korrupta program uppdateringen både från java o sen vlc som släppts denna vecka(båda blev problem att avinstallera innan jag kunde få hem deras nya riktiga programuppdateringarna)så tycker jag att CIS börjat fråga mycket mer om du fattar! Rekommenderar du att jag avinstallerar o börjar om eller är det bara att köra vidare??/ Mvh MrO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej MrO!

Om du installerar nya program blir det naturligt nog en del nya frågor att besvara. Hur många beror på vilken säkerhetsnivå du har valt för Firewall och Defense+. Vald säkerhetsnivå ser du på Summary-sidan om du öppnar CIS. Standardinställningarna är Safe Mode (FW) respektive Clean PC Mode (D+). Kolla också om Remember my answer är markerat i Alert-rutan när den dyker upp.

Om du misstänker att något är fel med programmet, gå till Miscellaneous i CIS och tryck på Diagnostics.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej  JoWa! Alltså det är ju inga nya program utan bara uppdateringar som jag gjort men eftersom både Java och Nu även Vlc inatt släppte ut uppdateringar som var korrupta som sen togs tillbaka innan det kom nya så har iallafall jag haft lite problem med dom! men gjorde en diagnostic o den sa att det inte var några problem o säkerhets inställningarna är som du skrev,tack för ditt svar för nu känns det tryggt igen/ Mvh MrO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Comodo Internet Security 3.5 Prevention Tests

Video 1: http://au.youtube.com/watch?v=yVs16zyXSV0

Video 2: http://au.youtube.com/watch?v=-gdIlKPcShE

Se hur Defense+ skyddar systemet, också mot okända hot. :)

Tillägg:

Comodo Internet Security 3.5 Prevention Tests

Recently I tested Comodo Internet Security's Antivirus and Defense+ modules against 8 malicious URL's.  The results were fantastic.  Comodo's Denfense+ (HIPS module) was able to identify and halt malicious files and registry entries from being created.

Below are few pro's and Con's for Comodo Internet Security 3.5

Pro's:

It's Free - You can download Comodo Internet Security here.

Includes - a firewall (one of the best software firewalls), realtime antivirus and an amazing HIPS engine.

Automatic free updates.

Small memory footprint (for me at least).

Con's:

needs a larger list of whitlisted applications.

no heuristics (I believe they are adding this soon).

HIPS and Firewall modules require the user to know if the request is either legit or malicious.  This is not Comodo's fault of course, however they could simplify the users experience and protection by adding (and maintaining) a massive list of whitelisted applications.

http://remove-malware.com/anti-malware-rev...evention-tests/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par kommentarer till ovan nämnda test:

Defense+ (D+) hindrar inte program från att köras, men med hjälp av D+ kan program nekas diverse (alla andra) rättigheter. Ett program som ingenting gör kan därför köras utan att D+ lägger sig i. Att de två processer som Matt (testaren) såg i Aktivitetshanteraren var igång är därför inte alls konstigt.

I testet blockerades program med Block this request, vilket innebar rätt många förfrågningar. Om man vill blockera alla förfrågningar för en viss process, kan man istället välja Treat this application as Isolated Application. Vad som ingår i den blockeringen framgår av bilden.

ZAdPlgSlw.png

För att spärra ett program fullständigt (också för användaren), kan det, som Matt gjorde, läggas till i My Blocked Files. Matt gjorde det genom att i Active Process List välja Terminate & Block. Att de fortfarande var kvar i My Blocked Files efter omstart beror nog på att han inte tryckte på Purge, som rensar listan från obefintliga filer.

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...