Gå till innehåll

Comodo Internet Security


Recommended Posts

Bra inlägg av dig JoWa, upplysande och förklarande. ;)

Lite off topic: om någon har gett sin e-postadress till Comodo, någonstans, någon gång, så kanske ni får e-post nu från Comodo - lite för ofta? Detta har just uppmärksammats på forumet och jag hoppas att det blir utrett.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 839
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Bra inlägg av dig JoWa, upplysande och förklarande. ;)

Tack LA. Du vet ju att jag har funderat på detta tidigare… ;)

Nästa företeelse jag vill förstå är den som visas på bilden, att en process vill exekvera sig själv. Det är nog inget D+-mysterium, utan har nog en annan förklaring, i hur program fungerar. :unsure:

————————————————————————————————————————

Har uppdaterat ett tidigare inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa företeelse jag vill förstå är den som visas på bilden, att en process vill exekvera sig själv.

Det är nog inget D+-mysterium, utan har nog en annan förklaring, i hur program fungerar. ???

Du beskriver våndorna man har med ett HIPS. Många blir nog tvungna att lita på att Comodo

anser att det är en "safe application".

Problemet med malware är ju att det i en del fall exekveras via redan godkända processer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du beskriver våndorna man har med ett HIPS. Många blir nog tvungna att lita på att Comodo anser att det är en "safe application".

Och listan med säkra program kommer att utökas inom kort, för att underlätta för användaren. :)

Problemet med malware är ju att det i en del fall exekveras via redan godkända processer.

En godkänd process (”trusted application”, med alla rättigheter) kan exekvera en skadlig process, men det ger ju inte den skadliga processen några rättigheter, utöver att exekveras.

Och omvänt, om skadlig kod vill utnyttja en godkänd process, hindras det av D+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och listan med säkra program kommer att utökas inom kort, för att underlätta för användaren. :)

Ser lovande ut inkluderat övriga implementeringar. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte minst känns det bra att få CMF integrerat i CIS. Med CMF hade man inte behövt panikpatcha IE7. ;)

"The IE XML Heap Corruption vulnerability was a kind of malware called a buffer overflow. For the last year and a half Comodo has protected millions of users around the world from those attacks by distributing the Comodo Memory Firewall™ for free."

Källa: http://www.comodo.com/news/press_releases/19_12_08.html

SafeSurf går lika bra.

Bilden nedan har jag hämtat från detta inlägg.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen inga problem med inställningarna under Firewall.

Tror däremot att det för många användare kan vara något förvirrande 

med dom tre inställningar :

Define a new trusted network

Alert me to incoming connections

Block all incoming connections

Den användare som mot förmodan läser manualen nogrannt hittar något som kan hjälpa:

"The average home user (using a single computer that is not part of a home LAN)

will find this option the most convenient and secure."

Borde gå att förenkla. Ett säkerhetspaket och dess effektivitet består även av användarens

förståelse av dom olika inställningarna.

Vill gärna att "farbror Yngve" ska kunna använda CIS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett säkerhetspaket och dess effektivitet består även av användarens

förståelse av dom olika inställningarna.

Vill gärna att "farbror Yngve" ska kunna använda CIS.

Håller med om det i stort, men "farbror Yngve" skall överhuvudtaget inte behöva pilla med några inställningar.... han kan för lite!    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inställningarna under Firewall.

Firewall > Stealth Ports Wizard för den som vill finna inställningarna. ;) Redan denna Wizard ger förklaringar till de tre alternativen (se bifogad bild), och dessutom finns What do these settings do?, som länkar till motsvarande del av hjälptexten. :)

Håller med om det i stort, men "farbror Yngve" skall överhuvudtaget inte behöva pilla med några inställningar.... han kan för lite!    ;)

Man behöver inte pilla med en massa inställningar, men för oss som vill, finns det goda möjligheter. :) De inställningar programmet levereras med ger ett gott skydd, samtidigt som de inte besvärar användaren med för många frågor från Defense+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte pilla med en massa inställningar, men för oss som vill, finns det goda möjligheter. :) De inställningar programmet levereras med ger ett gott skydd, samtidigt som de inte besvärar användaren med för många frågor från Defense+.

Jo, JAG känner till det.... men det gör inte "farbror Yngve"! Han är ställd redan på första frågan som poppar upp!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, JAG känner till det....

Det räknade jag med. ;) Ville bara understryka att det inte är svårt att komma igång med CIS!

men det gör inte "farbror Yngve"! Han är ställd redan på första frågan som poppar upp!   ;)

Comodo arbetar vidare med uppgiften att få CIS att passa både farbror Yngve och mäster e-son. ;)

Läs mer här. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De skissar på ett helt nytt, bättre GUI för CIS nu. 8)

Det finns en grupp på forumet som har tillgång till en deltavla där detta diskuteras (moderatorerna har varit inblandade i någon månad nu). Om jag får som jag vill kan det bli en sammanfattningssida där man själv kan välja snabbgenvägar till de funktioner man använder mest i CIS. --!!

Riktlinjer dras upp, förslag och kommentarer ges. Tids nog kommer de att bestämma hur det skall se ut - och först då startar programmeringen så det kan nog dröja ett tag. ::)

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli att citera detta omdöme/denna presentation :D :

Comodo Internet Security (Defense+) - Comodo Internet Security features an impressive set of anti-malware technologies such as:

  • Antivirus
  • Application Firewall
  • HIPS/Behavior Blocker (Defense+)
  • Whitelist of safe applications (reduces popup questions)
  • Multiple operating modes for the paranoid user in you :P

Comodo Internet Security is currently free and is honestly one of the best internet security packages available.

Personally I love Comodo's Defense+ module. Defense+ will alert me if anything changes (such as files being modified or created) in my registry or windows folder (or any other folder I specify).  Essentially this means that NOTHING gets created without my explicit permission! Can you say WOW!!!

Comodo's firewall and Defense+ module are only as good as the user behind them. Answer only one question incorrectly and you could be exposing yourself to a nasty infection. If you're not sure on how to answer a particular firewall or defense+ question then just deny. Once you've denied that possible threat you can do your research and see if it's truly a malicious threat or just something benign.

Källa: http://remove-malware.com/prevention/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har problem med uppdtadeting av up to date med comodo nu..

upptäckte det idag när ja startade datorn och skulle uppdatera.. tog ca 5 min att uppdatera...

sen 6 timmar senare tänkte jag att ja skulle scanna min dator eftersom

ja inte har gjort det på ett bra tag, och då ska den också uppdatera innan

lät den gå i kanske 2-3 min å avbröt den sen å skulle starta om datorn och skulle då se om det

hjälpte...  men fick då upp en felruta och datorn startar ej om...

fick trycka på reset knappen..... 

Och sen när datorn var uppstartad igen så skulle ja göra ett nytt försök...

trycker då på virus scaanner och sen scan my computer....

och så ska den uppdatera...  det tar sina 4-5 min....

(har aldrig gjort det innan)

vad är det för fel??

//  Byvander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag läste en annan tråd att JoWa skrev att CIS skulle släppa en ny version i Beta idag,är detta nåt som erbjuda alla som använder CIS eller vart kommer man över denna annars?? Hittar den inte på deras forum/ MrO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag läste en annan tråd att JoWa skrev att CIS skulle släppa en ny version i Beta idag,är detta nåt som erbjuda alla som använder CIS eller vart kommer man över denna annars?? Hittar den inte på deras forum/ MrO

Hej,

Nja, jag skrev inte att den skulle komma i dag, utan vilken timme som helst, och den timmen får vi tydligen vänta på i ytterligare ett par dagar, enligt denna tråd. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Ok det var väl önske tänkande att vilken timme som helst skulle vara idag då,bara att sitta lugnt i båten o vänta då ;) tack för svaret/ MrO

Jo, jag hade också förhoppningar om att den skulle komma före årsskiftet, men vi får nöja oss med att nästa (beta)version kommer mycket snart. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...