Gå till innehåll

Comodo Internet Security


Recommended Posts

En del av er kanske följer utvecklingen på Comodos forum. Det har talats om CIS (brandvägg+antivirus+mer i framtiden) ett tag nu. Jag tror att vi kan vänta oss en betaversion om några dagar eller kanske vecka. Detta är dock bara en gissning.

Som moderator fick jag igår tillgång till testversionen. Vi som har testat lite grann nu har hittills inte stött på särskilt många problem. Någon fick BSOD, men själv har jag inte stött på en enda rejäl bugg. Och knappt någon liten heller!

CIS fungerar otroligt bra och är löjligt lätt på resurserna. Nu har jag inte full klarhet i vad som ingår i processerna, men de enda processer som körs är de två som brandväggen CFP tidigare hade. Jag antar därmed att antivirus numera ingår i den ena, men försöker just nu reda ut detta med Comodo. Totalt tar processerna just nu 7.5 MB RAM på min dator! Är det en tiodel av Norton? :P

Visst kommer det att ta tid innan antivirusdelen är i topp jämfört med konkurrenterna (brandväggen är dock redan i topp som många av er nog vet), men grundarkitekturen sägs vara riktigt bra och effektiv. Senare skall motorn t.ex. kunna hantera allt som är packat/krypterat.

Detta är bara ett första steg. Men det första steget introducerar det första gratisalternativet i fråga om säkerhetspaket!

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 839
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Det har talats om CIS (brandvägg+antivirus+mer i framtiden) ett tag nu.

Intressant!

Självklart måste den testas när betan kommer.

Bra att du håller oss uppdaterade!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta låter intressant. :)

Med endast två processer igång, som använder 7,5 mb, undrar jag vilka realtidsskydd som ingår?

Hur skiljer sig CIS från Comodo Antivirus + Comodo Firewall?

”+mer i framtiden”, kan det betyda Comodo Anti-Malware?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med endast två processer igång, som använder 7,5 mb, undrar jag vilka realtidsskydd som ingår?

Det undrar jag också. ;) Vi får se när detaljerna läggs på bordet.

Hur skiljer sig CIS från Comodo Antivirus + Comodo Firewall?

”+mer i framtiden”, kan det betyda Comodo Anti-Malware?

Nuvarande Comodo AntiVirus (CAVS 2 Beta) är något helt annat än den del som ingår i CIS, och som även kommer att släppas separat som CAVS 3 Beta. Det har talats om att detta ska ske samtidigt som CIS släpps men jag vet inte.

CIS kan i nuläget ses som CFP med ett mindre tillägg i form av CAVS 3. Gränssnittet är precis som CFP, och än så länge syns spåren av CFP i form av att t.ex. sökvägen för installationen pekar mot ComodoFirewall och hjälpfilen för CIS är nu densamma som för CFP.

Mer i framtiden kan/ska betyda att tekniken från Comodo Antimalware (BOClean) integreras, jag är osäker på vad som gäller i det fallet. Vidare kan vi nog få se Comodo Memory Firewall som en del av CIS. Men redan idag finns ju, med CFP och CIS, ett "toolbar" för webbläsare som skyddar mot BO-attacker - precis som Comodo Memory Firewall.

Det dröjer nog ett tag innan alla nyheter är integrerade och det funkar som det skall, men som sagt, snart får vi första versionen av CFP + ett helt nytt CAVS 3 = CIS 3.5 Beta! :)

Nedan är två bilder som en annan moderator på Comodos forum har tagit.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för denna information. :)

Ja, Comodo Antivirus 3 har det stått om ett tag på Comodos hemsida, så det var snarast 3:an + brandväggen jag tänkte på som jämförelse med CIS. 2:an är tydligen inte riktigt i klass med konkurrenterna.

Ser fram emot fler rapporter allteftersom nya versioner lanseras eller mer information framkommer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LeoniAquila!  kommer CIS Beta att finnas på Svenska? eller är det Engelska som gäller?

det gjodes ju eller görs ju ett translations Tool, är det färdigt till beta släppet?

Har inte följt med i hur det går med översättningar, men jag kan garantera att det bara blir engelska i början. Vet inte riktigt hur länge det dröjer sedan men CIS skiljer sig ju inte så mycket från CFP, så CFP blir nog ett bra riktmärke. När den kommer på svenska bör det inte dröja länge innan även CIS kan finnas på svenska.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

COMODO Internet Security Beta 2

NEW! Quarantine button is added to Realtime alerts and manual scanning results window

NEW! Default remove behavior is changed to default quarantine

FIXED! Memory leak causing CIS to consume high memory while scanning

FIXED! CIS might freeze the computer while virus database is being updated

FIXED! Exclusions do not work

FIXED! CIS crashes reported by the users

FIXED! Window Security Center recognizes CIS after uninstallation

32-Bit Setup

------------

URL:

http://download.comodo.com/cis/download/se...ta_x32_BETA.exe

Size: 21.4 MB (22,475,008 bytes)

64-Bit Setup

------------

URL:

http://download.comodo.com/cis/download/se...ta_x64_BETA.exe

Size: 35.1 MB (36,901,120 bytes)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat ovanstående utan några problem. Än så länge. ;)

Imponerande lättdriven med bara två processer (cmdagent.exe+cfp.exe) på ca 7000kB(!!!)

Brandväggen är "stealth" på samtliga tester jag gjort.

Några enkla test med simulerade trojaner och spyware. Skyddet fungerade till 100%.

Trojan simulator:

http://www.misec.net/trojansimulator/

Spycar (bara med IE):

http://www.spycar.org/Spycar.html

Bara beta2 så det kan ju bara bli bättre ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testar CIS nu, och det verkar ju bra. :)

Jag har dock inte hittat någon ”snabbskanner”, som man annars kommer åt vid högerklick på en fil eller mapp. Snabbskannern vill jag också skall söka igenom filer jag tar emot via Windows Live Messenger automatiskt. Då jag hade avast! startade ashQuick.exe när en fil var mottagen. Hur åstadkommer man det med CIS? I programmappen scanners finns endast .cav-filer, oanvändbara i det nämnda sammanhanget. :unsure:

Det går att schemalägga virussökningar, men jag hittar ingen möjlighet att schemalägga en genomsökning vid uppstart (innan Windows har startat). :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testar CIS nu, och det verkar ju bra. :)

Jag har dock inte hittat någon snabbskanner, som man annars kommer åt vid högerklick på en fil eller mapp. Snabbskannern vill jag också skall söka igenom filer jag tar emot via Windows Live Messenger automatiskt. Då jag hade avast! startade ashQuick.exe när en fil var mottagen. Hur åstadkommer man det med CIS? I programmappen scanners finns endast .cav-filer, oanvändbara i det nämnda sammanhanget. :-

Det går att schemalägga virussökningar, men jag hittar ingen möjlighet att schemalägga en genomsökning vid uppstart (innan Windows har startat). :-

Min vana trogen brukar jag också via högerklick kolla nya prog med snabbskanner. CIS har inte den funktionen. Hoppas det kommer. Däremot agerar realtidsskydet direkt om en smittad fil öppnas. Kollat detta med diverse simulerad ohyra.

Har inte heller sett någon virusgenomsökning när man laddar ner med FF. Menar då funktionen about:config>browser.download.manager.scanWhenDone

Genomsökning vid uppstart görs vid varje (schemaläggning?) uppstart. Hittas via CIS>Antivirus>Scanner Settings>Realtime scanning>Scan memory on start. Ikryssat som grundinställning.

Tycker att realtidsskyddet verkar fungera bra efter att ha testa med allehanda simulerad ohyra.

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min vana trogen brukar jag också via högerklick kolla nya prog med snabbskanner. CIS har inte den funktionen. Hoppas det kommer. Däremot agerar realtidsskydet direkt om en smittad fil öppnas. Kollat detta med diverse simulerad ohyra.

Har inte heller sett någon virusgenomsökning när man laddar ner med FF. Menar då funktionen about:config>browser.download.manager.scanWhenDone

Genomsökning vid uppstart görs vid varje (schemaläggning?) uppstart. Hittas via CIS>Antivirus>Scanner Settings>Realtime scanning>Scan memory on start. Ikryssat som grundinställning.

Tycker att realtidsskyddet verkar fungera bra efter att ha testa med allehanda simulerad ohyra.

:D

Hej bäver!

Tack för ditt svar!

Scan memory on start är aktiverat, men det var inte den funktionen jag menade, utan möjligheten att genomsöka hela datorn, eller valda enheter/mappar innan Windows har startat. Jag brukade använda den funktionen i avast!, eftersom den är effektivare, inte minst för att upptäcka rootkit, som annars aktiveras vid Windows-start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scan memory on start är aktiverat, men det var inte den funktionen jag menade, utan möjligheten att genomsöka hela datorn, eller valda enheter/mappar innan Windows har startat. Jag brukade använda den funktionen i avast!, eftersom den är effektivare, inte minst för att upptäcka rootkit, som annars aktiveras vid Windows-start.

Aha, då förstår jag vad du menar.

Fast egentligen är det ju effektivast att "Scan memory on start". Det är ju där som ohyran är aktivt och kan ställa till med mest skada.

EDIT

En del regler som man gör för FW och D+ får ibland repeteras.

Som sagt bara i nivå beta2. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CIS fungerar otroligt bra och är löjligt lätt på resurserna. Nu har jag inte full klarhet i vad som ingår i processerna, men de enda processer som körs är de två som brandväggen CFP tidigare hade. Jag antar därmed att antivirus numera ingår i den ena, men försöker just nu reda ut detta med Comodo. Totalt tar processerna just nu 7.5 MB RAM på min dator! Är det en tiodel av Norton? :P

Processerna cfp.exe och cmdagent.exe tar väldigt litet minne också i min dator. I detta ögonblick tar de endast 4 072 + 608 kb! Dessutom slipper man processen alg.exe (tjänsten Application Layer Gateway Service). Dock använder cfp.exe och cmdagent.exe betydligt mer minne direkt efter uppstart och någon minut framåt.

Märkte även att cmdagent.exe belastade CPU rätt mycket medan SmartDefrag analyserade min systemdisk, och analysen tog väldigt lång tid (men defragmentering/optimering gick fort).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processerna cfp.exe och cmdagent.exe tar väldigt litet minne också i min dator. I detta ögonblick tar de endast 4 072 + 608 kb! Dessutom slipper man processen alg.exe (tjänsten Application Layer Gateway Service). Dock använder cfp.exe och cmdagent.exe betydligt mer minne direkt efter uppstart och någon minut framåt.

Märkte även att cmdagent.exe belastade CPU rätt mycket medan SmartDefrag analyserade min systemdisk, och analysen tog väldigt lång tid (men defragmentering/optimering gick fort).

Det där med defragmentering låter bekant, har läst på forumet att antivirus-delen av CIS slöade ner. Hoppas att det fixas på sikt även om det inte känns som den mest kritiska buggen.

Högerklick-scanning känns som en självklar funktion, jag är övertygad om att det kommer snart!

Till sist kan jag nämna att man siktar på att komma ur beta-stadiet i oktober. Vi får se om de lyckas. :)

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis testat CIS med simulerade keyloggers och rootkits. Detektion med 100%.  :o

Imponerande till skillnad från dom betalprog jag testat.

CIS lättdrivet, lättförståeligt,suverän detektionsgrad och dessutom gratis. Bättre än så kan man inte tänka sig!  ;D

Ser fram emot en färdig version, med snabbskanner. ;)

Sällar mig tilll skaran! Registrerat mig till Comodos forum. Hoppas att kunna bidraga med något! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du om det kommer någon mer beta-version dessförinnan?

Det vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig om det blir en RC-version efter nuvarande beta, innan den första "stabila" versionen släpps.

Sällar mig tilll skaran! Registrerat mig till Comodos forum. Hoppas att kunna bidraga med något! ;)

Trevligt, låt mig då som moderator där välkomna dig. ;)

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, den fungerar fint, men detta som bilden visar är besynnerligt. Har stått så flera gånger. question?

Aha, ja det var någon på Comodos forum som hade samma sak. 1970 även där. Problemet är alltså känt så det borde bli löst så småningom.

Inga andra problem?

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...