Gå till innehåll

Comodo Internet Security


Recommended Posts

Hej igen!

Nu har de ilsket röda hornen i pannan försvunnit och den frustrerande tjuren har lagt sig till ro igen  :D :D

Har nu fått bort Ask Jeeves Toolbar samt de övriga Toolbaren så nu är allt lugnt och fridfullt igen.

Det var inte mycket väsen denna Comodo Internet Security gjorde av sig. Sköter sig mycket snällt i bakgrunden.

Även antivirusscanningen märktes det inte så mycket av och snabb var den också.

Hela paketet tar inte någon kraft av datorn verkar det som.

Defense+ har jag satt till Safe Mode (hoppas det var rätt).

Genomsökning (antivirus) är schemalagd och fungerar alldeles utmärkt.

Nu återstår resterande om nu något mer behöver ställas in.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 839
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Är lite fundersam över vad du valde och om något inte stämmer, dvs. varför du fick Ask Jeeves Toolbar. ???

Nåväl, något annat skall de inte ha prackat på dig. Valde du även SafeSurf? Minns inte riktigt om den finns kvar som val vid installationen, trots att jag installerade CIS för en vecka sedan. :-[

Safe Mode är en förhållandevis säker nivå, men om du är övertygad om att datorn är ren från skräp så blir inlärningen för Defense+ tystare med Clean PC Mode. Det kan nog bli fler popup-rutor med Safe Mode än med Clean PC Mode!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej LeoniAquila!

Är lite fundersam över vad du valde och om något inte stämmer, dvs. varför du fick Ask Jeeves Toolbar.

Det fanns tre stycken ibockade rutor bla då Ask Jeewes Toolbar. Bockade bort den för den vill jag under inga omständigheter ha.

Då installation m.m var klart och jag startade upp webbläsarna (FF och IE7) för att kontrollera så fanns då Ask Jeewes Toolbar där  ??? ???

Det jag blev frustrerad över (hornen växte ut i pannan etc...) var att Ask Jeewes Toolbar installerades trots att jag tog bort bocken under installationen av Comodo Internet Security. Detta retade upp mig därav mitt inlägg ang detta.

Vill även göra övriga användare uppmärksammad på dessa Toolbares då i första hand Ask Jeewes Toolbar som inte är lämplig att ha installerad i datorn då den har en förmåga att tjattra med allt och alla runt om på Internet.

Den åkte ut med en rasande fart  >:D

Ni på Comodo bör ta och titta över varför den installerades trots att bocken togs bort. Då man bockar bort den då skall den INTE installeras.

Valde du även SafeSurf?

De två andra ibockade rutorna var Comodors egen Toolbar samt då SafeSurf dessa bockar lät jag medvetet vara kvar för jag ville se vad det var för något.

Men även dessa är avinstallerade numera då jag inte gillar Toolbares.

Safe Mode är en förhållandevis säker nivå, men om du är övertygad om att datorn är ren från skräp så blir inlärningen för Defense+ tystare med Clean PC Mode. Det kan nog bli fler popup-rutor med Safe Mode än med Clean PC Mode!

Ok här följde jag Jowas tips och satte Defense+ på Safe Mode  ;)

Och självklart är jag övertygad om att min dator är ren från allehanda otyg (fattas bara).

För övrigt är jag nöjd med Comodo Internet Security. Mer än vad jag trodde från början (var ganska så skeptisk).

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är endast en ”toolbar”, Comodo/Ask. Vill man ha SafeSurf, åker man på Ask-skräpet. ;)

De andra två alternativen är Ask.com som standardsökmotor, och som startsida.

Softpedia har en not om detta:

The software is trying to install COMODO SafeSurf Toolbar, is trying to change your default homepage and search engine. However you can uncheck this at installation.

SafeSurf fungerar dock utan någon toolbar alls, så toolbaren kan avinstalleras men SafeSurf behållas. Tre filer i C:ProgramCOMODOSafeSurf bör du i så fall ha: cssconfg.exe (installerare), cssupdat.exe (uppdaterare), cssurf.exe (SafeSurf). Har för mig att det som standard autostartar, men kan förstås även startas manuellt.

Någon av RC-versionerna installerade jag med SafeSurf. Ville också se vad det är. ;) Behöll SafeSurf, men slängde ut toolbaren. ;)

fovcojoRE.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jowa!

Titta noga i nedladdningsrutan.

Tittade mycket noga och inget av det du uppger syntes till  ;)

Men detta är oviktigt huvudsaken är att Comodo Internet Security blev nerladdat/installerat från rätt ställe.

Tre filer i C:ProgramCOMODOSafeSurf bör du i så fall ha: cssconfg.exe (installerare), cssupdat.exe (uppdaterare), cssurf.exe (SafeSurf).

SafeSurf och dess tre filer stämmer alldeles utmärkt finns att hitta även här hos mig  ;)

SafeSurf fungerar dock utan någon toolbar alls, så toolbaren kan avinstalleras men SafeSurf behållas.
Det är endast en toolbar, Comodo/Ask. Vill man ha SafeSurf, åker man på Ask-skräpet. Wink

De andra två alternativen är Ask.com som standardsökmotor, och som startsida.

Aha nu gick det upp ett litet ljus här  :D

Så det var därför jag fick med det förbenade Ask-junket  >:D Det förklarar ju saken och reder ut det hela till varför jag fick med den.

Men i vilket fall så är allt fixat och klart. Och SafeSurf finns med (den behöll jag).

Måste även tillägga att jag blev glatt överraskad ang Comodo Internet Security. De har lyckats mycket bra med att göra den mer användarvänlig/lätt att förstå även för en lekman  ;)

En klart stor skillnad mot tidigare Comodo Firewall version tre som det var sådant trubbel med (för min del).

*********************************************************************************

Det jag är lite undrande över är.

Var hittar jag vilken RC-version jag har?

Om där kommer en ny RC-version skall då denna avinstalleras och den nya installeras?

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag är lite undrande över är.

Var hittar jag vilken RC-version jag har?

Om där kommer en ny RC-version skall då denna avinstalleras och den nya installeras?

MVH/Malou

Hej Malou!

Du har ingen RC! ;)

Backar man till sidan 3 i denna tråd, finner man denna versionshistorik:

September 11, 2008, 08:30:04 PM: 3.5.50676.393 (beta 1)

September 19, 2008, 08:15:55 PM: 3.5.51259.400 (beta 2)

October 04, 2008, 12:01:17 AM: 3.5.52396.411 (beta 3)

October 08, 2008, 11:31:56 PM: 3.5.52764.414 (RC 1)

October 18, 2008, 01:57:31 AM: 3.5.53518.419 (RC 2)

October 23, 2008, 08:52:58 PM: 3.5.53896.424

October 29, 2008,  01:10:37 PM: 3.5.54375.427

Den version du har, 3.5.54375.427, betraktas som ”stabil”. Det återstår dock en hel del utveckling, så vi har både förbättringar och ytterligare funktioner att se fram emot. ;D

Programmet uppdateras med den inbyggda uppdateraren. 3.5.53896.424 uppdaterades så fint till 3.5.54375.427 hos mig. :) Gå till fliken Miscellaneous, Check for updates för att kolla. Där finns också en About-knapp, som visar programmets och virusdatabasens version.

Har man en beta- eller RC-version, bör man avinstallera den och göra en ny installation av senaste CIS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jowa!

Har man en beta- eller RC-version, bör man avinstallera den och göra en ny installation av senaste CIS.

Du har ingen RC!

Där ser man vad man hänger med i svängarna här :D

Den version du har, 3.5.54375.427

Gjorde en kontroll för säkerhets skull och versionsnumret stämmer bra.

Såg lite tidigare idag att Comodo kom upp med en uppdateringsbubbla så det var väl den uppdateringen som kom då eller så var det till själva virusdatabasen.

Tack för hjälpen

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg lite tidigare idag att Comodo kom upp med en uppdateringsbubbla så det var väl den uppdateringen som kom då eller så var det till själva virusdatabasen.

Bubblan, som kan stängas av om man vill, meddelar att databasen är uppdaterad. Om en ny programversion finns, dyker det upp en ikon jämte den ordinarie CIS-ikonen i meddelandefältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bubblan, som kan stängas av om man vill, meddelar att databasen är uppdaterad.

Nej den vill jag ha kvar  ;) ;) Då var det databasen som updaterades då.

Om en ny programversion finns, dyker det upp en ikon jämte den ordinarie CIS-ikonen i meddelandefältet.

Tackar för informationen då vet jag även detta.

Känner mig som en nybörjare (igen) för vilken gång i ordningen vet jag inte då det gäller nya program/skyddsprogram  :D

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte heller att de skickar med ett toolbar som villkor för SafeSurf, men som redan framkommit, det kan tas bort och då har man SafeSurf kvar.

SS är vad jag har förstått en tillfällig lösning tills man har lyckats integrera Comodo Memory Firewall fullt ut i CIS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nu ett test av Comodo Internet Security på Remove-Malware.com. :)

Gå till http://remove-malware.com/ eller direkt till http://au.youtube.com/mrizos för att se videorna.

Comodo Internet Security Review 3.5

Posted by malwarekilla

November 6, 2008

Ok, a lot of people have been waiting for this review and here it is!!!  I give you.....Comodo Internet Security 3.5!  An absolutely "AWESOME" anti-everything product at an amazing price tag of $0.00!!!

Watch the Comodo Internet Security Review Now!

Some of the features that really mattered to me were:

    * fully functional firewall.

    * amazing antivirus that actually removes rogues, viruses, trojans, adware and just about everything else under the malware umbrella.

    * realtime monitoring of ports and system processes.

    * the ability to manage ports and system processes in realtime (kill and block any process)

    * free automatic updates

    * light weight

    * amazing support community

    * OMG...this thing is free!

Hat's off to the Comodo Team for giving all of us such a great anti-malware product!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att balansera upp alla positiva omdömen (>:D) finns även detta test i PC Magazine:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,23338...2129TX1K0000530

Där gick det inte lika bra. Anställda på Comodo var dock snabba med att (internt) kritisera testet, då testaren inte använde programmet på rätt sätt. Har inte satt mig in i de detaljerna men jag tror t.ex. att han stängde av en nyckelfunktion som Defense+ i lägen då han inte borde ha gjort det. Hade han använt default-inställningarna så hade resultatet blivit bättre.

Det krävs nog fler tester för att verkligen se vad CIS går för. Å ena sidan är jag själv nöjd mycket nöjd, men å andra sidan exponeras jag i princip aldrig för skadlig kod då jag är så otroligt noga med mina vanor och rutiner.

LA

ps. Threatcast är under utveckling, har funnits i en betaversion av CFP ett tag nu. Skall på sikt in de program som har Defense+. 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att balansera upp alla positiva omdömen (>:D) finns även detta test i PC Magazine:

Hehe, balans behövs alltid. ;)

Det överraskar mig inte så mycket att de uppfattar CIS så olika. Vilket resultat man uppnår med CIS beror nog mycket på användaren. Matt (på Remove-Malware.com) är rutinerad datorrensare, och vet hur han skall få ut det mesta av ett verktyg, är mitt intryck. Att använda Defense+ för att avsluta och blockera skadliga processer är kanske inte jätteavancerat, men jag tror inte att de flesta vanliga användare skulle komma på att göra så, och de vet troligen heller inte vilka processer som är skadliga.

Detta förfarande hade kanske varit till hjälp vid PC Magazines test, om nu dessa hot var aktiva processer:

The real-time protection on one test system kept reporting the same threats over and over but couldn't manage to quarantine them. The full scan couldn't remove them, either.

Å andra sidan kan jag tycka att Defense+ borde avsluta och blockera alla processer, som enligt virusdatabasens definitioner är skadliga, automatiskt, så att antivirusdelen kunde ta bort dessa hot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att balansera upp alla positiva omdömen (>:D) finns även detta test i PC Magazine:

Hehe, balans behövs alltid. ;)

Det överraskar mig inte så mycket att de uppfattar CIS så olika. Vilket resultat man uppnår med CIS beror nog mycket på användaren. Matt (på Remove-Malware.com) är rutinerad datorrensare, och vet hur han skall få ut det mesta av ett verktyg, är mitt intryck. Att använda Defense+ för att avsluta och blockera skadliga provesser är kanske inte jätteavancerat, men jag tror inte att de flesta vanliga användare skulle komma på att göra så, och de vet troligen heller inte vilka processer som är skadliga.

Detta förfarande hade kanske varit till hjälp vid PC Magazines test, om nu dessa hot var aktiva processer:

The real-time protection on one test system kept reporting the same threats over and over but couldn't manage to quarantine them. The full scan couldn't remove them, either.

Å andra sidan kan jag tycka att Defense+ borde avsluta och blockera alla processer, som enligt virusdatabasens definitioner är skadliga, automatiskt, så att antivirusdelen kunde ta bort dessa hot.

Håller med dig i allt du skriver. Det sista låter som en bra idé - jag sätter gärna upp den på Comodos Wishlist med referens till dig. ;)

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ps. Threatcast är nog inte så långt borta. 8)

https://forums.comodo.com/anti_virusmalware...14713#msg214713

För er som undrar vad Threatcast (TC) är, här följer en mycket kort beskrivning:

Om man får en popup från Defense+ och är osäker på hur man skall svara, så skall TC visa statistik över hur andra användare har svarat i just detta fall. Alla dessa svar registreras hos Comodo*. Detta skall ge en fingervisning om det rekommenderade svaret - utöver den beskrivning som ändå alltid ges av rutan i Defense+. Att svaren sedan kan baseras på såväl erfarna som oerfarna användares svar, ja, det får man vara medveten om. Tiden får nog utvisa vilken tillförlitlighet som kan ges av TC.

*Jag vet inte hur/var, men de har gång på gång sagt att de är noga med personlig integritet, så det är nog ingen Google-registrering det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som vill testa hur väl CIS skyddar systemet, finns Comodo Firewall Test Suite, som består av 34 test.

Klicka på Block this request för varje fråga som ställs under testet!

Om CIS är inställt på Proactive Security, och såväl brandvägg som Defense+ på Safe Mode, bör resultatet bli 340/340.

Här kan testprogrammet hämtas: http://www.testmypcsecurity.com/securityte...test_suite.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som vill testa hur väl CIS skyddar systemet, finns Comodo Firewall Test Suite, som består av 34 test.

Klicka på Block this request för varje fråga som ställs under testet!

Om CIS är inställt på Proactive Security, och såväl brandvägg som Defense+ på Safe Mode, bör resultatet bli 340/340.

Här kan testprogrammet hämtas: http://www.testmypcsecurity.com/securityte...test_suite.html

Japp, bra sätt att se så att allt fungerar som det skall. ;)

En användare körde samma test på motsvarande paket (brandvägg + antivirus) från avast!, Avira, Kaspersky 7, Kaspersky 8 och Norton 2009. Det gick inte lika bra där. Om användaren tillåter kan jag bifoga resultaten här. Tills vidare finns de i detta inlägg (nedladdningsbar endast för inloggade användare).

Vän av objektivitet (är vi inte alla det? :D) kan ju säga att testet väl är skräddarsytt för CIS. Jag tror dock att det även speglar vad skadliga program kan försöka ta sig till. I så fall får man säga att CIS spöar konkurrenterna (givet att testet i fråga nu har utförts på ett korrekt sätt, med rätt inställningar i de konkurrerande programmen). Det känns dock inte förvånande eftersom det handlar om prevention snarare än detection. Just där har Comodo hittills satsat mest med sin Firewall och Defense+. När det gäller rena antivirustester går det säkert sämre för Comodo. Vilket tur då att man kan skydda sin dator på fler sätt än med bara ett traditionellt antivirusprogram. ;)

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En användare körde samma test på motsvarande paket (brandvägg + antivirus) från avast!, Avira, Kaspersky 7, Kaspersky 8 och Norton 2009. Det gick inte lika bra där. Om användaren tillåter kan jag bifoga resultaten här. Tills vidare finns de i detta inlägg (nedladdningsbar endast för inloggade användare).

Resultatet kan sammanfattas sålunda:

avast!: 100/340

Avira: 110/340

Bit Defender: 120/340

CIS: 340/340

Kaspersky 7: 180/340

Kaspersky 8: 100/340

Norton IS 2009: 140/340

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det behöver vi ju inte göra någon hemlighet av. ;)

Som jag var inne på i mitt förra inlägg är det hursomhelst viktigt att ha klart för sig hur ett test går till och vilka inställningar som används. I nuläget vet vi ingenting om hur testaren har konfigurerat programmen, så de kanske kan få bättre resultat. Men som jag också var inne på - Comodo har de facto hittills satsat hårdast på att skydda från intrång genom beteende- och policyanalys (Defense+). Jag tror att det är en bra väg att gå eftersom det skyddar även mot okända hot som inte finns på antivirusprogrammens svarta lista. Men så är jag väl också lite partisk. :-[

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som vill testa hur väl CIS skyddar systemet, finns Comodo Firewall Test Suite, som består av 34 test.

Klicka på Block this request för varje fråga som ställs under testet!

Tänkte jag skulle ge mig på och köra detta testet men blev konfunderad då man skall ladda ner testet och det är en zippfil och därefter extrahera filerna.

Men vilken av filerna skall man klicka på för att kunna köra testet?

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...