Gå till innehåll

Dator till tv [LÖST]


carjoh

Recommended Posts

Hej!

För en tid sedan installerade vi nytt grafikkort med hdmi anslutning för att kunna se film via datorn på tv:n. Allt var frid och fröjd, fick hjälp här hur att installera det nya kortet och ta bort det gamla. Kopplade hdmi-kablen till förstärkaren och allt har fungerat kanon ända tills i helgen. :o Det blir ingen bild på tv:n fast förstärkaren står i " rätt" läge, dvs samma läge som tidigare fungerat. När jag tittar i kontrollpanelen och under ljud så visar det under ATI HDMI Output - Ej inkopplad.

När jag drar mig till minnes har just det med "ej inkopplat" visats en - två gånger innan, men det löste sig själv när jag strtade om datorn.

Vad har hänt? Vad ska jag göra?

När vi installerat grafikkortet var vi så glada, och förvånade, över att det gick utan problem och att det fungerade direkt. Men det varade ju bara ett halv år - nu står man här med ett stort frågetecken igen???

Datorn är en Dell Inspiron 545 med W7 Home Premium 32 bitar, pentium Dual Core 2,60Ghz, 3072 MB Ram, det nya grafikkortet är ett Asus EAH 5450.

TACK på förhand för tips och handledning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kanske har någon inställning för hur bilden ska skickas ut på grafikkortets olika portar blivit ändrad så att bilden bara går ut på den port som är kopplad till datorns monitor. Det finns lite olika sätt att lösa det på och jag vet inte hur ni brukat ha det på men t.ex kan man ställa det i "klon-läge" för att samma bild ska gå ut på båda utgångarna.

Högerklicka på skrivbordet och välj skärmupplösning (tror jag det heter på svenska) där bör du kunna lista ut om något står fel.

EDIT: Men det första du ska göra är att kolla så kablarna sitter i ordentligt överallt. Ni kanske har en busig katt eller något? :)

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

Ja kablarna är kollade, datorn är omstartat ( flera gånger), tyvärr verkar det inte vara så enkelt. Ska kolla det andra du tipsade om, men vi har liksom inte ändrat något- Jag har ju tittat i en del andra trådar och försökt hitta lösningen men jag kan inte se vad som skulle vara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog inget vanligt men jag har varit med om att inställningen "nollställts" tillsynes av sig själv så värt att kolla i alla fall då det är lätt gjort.

Och ni har inte gjort någonting alls med datorn i samband med att det slutade fungera? Inte uppdaterat windows, drivrutiner eller något program som har med filmuppspelningen att göra? Uppgraderat datorn? Bytt förstärkare eller TV? Ingen som städat bakom förstärkaren och råkat dra ut HDMI kabeln och satt tillbaks den där den TRODDE den hörde hemma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget är nytt, det är inte ändrat bland kablar ( dock är de kontrollerade ändå), windows är uppdaterat enligt windows update om det kan ha betydelse.

Frågan är ju bara vad ska jag göra???

Länken ska jag kolla också, men allt har ju fungerat problemfritt innan...

Kan det ha med grafikkortet att göra? Men sedan så är ju datorn UA, inga problem där.

suck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara att Windows Update har kladdat till det för dig. Har du koll på vilka uppdateringar som gjorts? Är det så att WU har uppdaterat grafikkortet eller någon drivrutin som är knuten till det så är det troligen det som ställt till det. Likaså kan det kanske vara TV´n som uppdaterats (som bildskärm då). Det hände för mig när jag kopplade in en dator till min hemmabio. Som "Allmän PnP Bildskärm funkade det fint... men som Samsung (TV) så fick jag ändra några inställningar i Tv-menyn för att få allt att funka.

Gå in i enhetshanteraren och kolla egenskaperna för TV (skärm) och även grafikkort... där finns "återställ tidigare drivrutin". Kanske fungerar? Skulle nog prova att göra det för grafikkortet i första hand.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ingen lösning på problemet utan mer att betrakta som en nödlösning:

Har liknande problem med min laptop och när hdmi inte vill så kopplar jag med vga-kontakt i stället. Fungerar alltid men nackdelen är att man får ha en extra kabel till ljudet via hörlursutgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej!

Fick 10 minuter ikväll med detta. provade att återställa grafikkortt till tidigare drivrutin, men det hjälpte inte. På bildskärm finns inte möjligheten att återställa.....

Redigerad av carjoh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag uppdaterat grafikkortet och kunde komma åt Ati catalyst control center, vilket inte ville öppna igår när jag tittade på det. Kunde sedan in i kontrollpanelen och bildskärmar/skärmupplösning, och JA DET FUNGERAR IGEN!!

Ja ska inte analysera för mycket, men problemet är löst iallafdall. Hade också nytta av guiden som p079mbw länkade till!

TACK för hjälpen allihop!

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...