Gå till innehåll

Fixar inte trådlöst nätverk...


Recommended Posts

Hur ska jag få ordning på mitt nätverk?

Min stationära dator, fortsättningsvis kallad datorn, är en HP Pavilion 8670 med Pentium-III-processor på 667 MHz, utrustad med Windows XP pro + Service-pack 2. Jag har i datorn ett nätverkskort, HP EN1207D-TX PCI 10/100 Fast Ethernet Adapter. Till det har jag kopplat en router, DI-624 Air Plus Xtreme G 2.4GHz Wireless Router. I min bärbara dator som är en Dell Inspiron 9300 med Pentiumprocessor på 2 GHz, utrustad med Windows XP Home + Servicepack 2, nedan kallad laptop, har jag ett nätverkskort, Broadcom 440x 10/100 Integrated Controller. I laptopen finns också ett trådlöst nätverkskort, Intel® PRO/Wireless 2200 BG Network Connection. I fönstret Nätverksanslutningar på laptopen finns förutom de båda nätverkskorten nåt som kallas "1394-anslutning", 1394 Net Adapter (osäker på om detta är hård- eller mjukvara...).

På routern finns 4 LAN-portar, den första av dem har jag kopplat till nätverkskortet i datorn. På routern finns också en WAN-port som enligt instruktionerna till routern ska anslutas till ett kabel- eller DSL-modem. Eftersom jag bara har ett vanligt 56k-modem i datorn har jag inte anslutit WAN-porten nånstans.

I fönstret Nätverksanslutningar på datorn finns en "fjärranslutning" för uppkoppling till Internet via Agere Win Modem (COM3). Där finns också en "Internet-gateway" som jag förmodar är routern. Till sist finns där även nätverkskortet.

I fönstret Nätverksplatser på datorn finns "Lokalt nätverk", därunder finns D-Link Router. Klickar jag till vänster i fönstret på "Visa datorer i arbetsgruppen" kommer både datorn och laptopen upp. Klickar jag då på laptopen får jag upp ett felmeddelande: "Inspiron är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp. Nätverkssökvägen kan inte hittas."

I fönstret Mina Nätverksplatser på laptopen under rubriken "Lokalt nätverk" finns D-Link Router. För jag markören över ikonen för D-Link Router kommer en liten gul ruta upp: "Enhet som är tillgänglig i nätverket". När jag till vänster i detta fönster klickar på "Visa datorer i arbetsgruppen" kommer efter ett tag ett felmeddelande upp: "Hemma är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp. Listan över servrar i den här arbetsgruppen är för tillfället inte tillgänglig."

Jag har konfigurerat ett hemnätverk och skapat ett trådlöst nätverk. Jag har varje gång använt namnet Hemma som namn på nätverket.

Sen finns det en massa inställningsfönster med alternativ i det oändliga. Jag ger mig inte in på att beskriva alla inställningar, det är nog bättre att nån som är bevandrad i detta ämne ställer de rätta frågorna, så svarar jag efterhand. Tänk om det skulle gå att få nätverket att funka! Med hopp om snart svar.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om brandväggarna i datorerna stääler till det för dig. Vad använder du för brandvägg ... XP´s egen eller någon annan ?? Testa att stänga av den på båda datorerna och starta om allt så löser det sig nog.

Glöm inte heller att dela ut de mapparna som du vill komma åt på respektive dator (högerklicka på mappen du vill dela och dela ut).

Får du detta att funak så är det bara att slå på den brandvägg i taget och ställa in åtkomst för ditt nätverk. Dessa inställningar är olika för olika brandväggar.

Hoppas det klarnade lite :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, det hjälpte inte. Brandväggen var redan avstängd på laptopen, på den stationära stängde jag av och startade sedan om båda datorerna, men ingen skillnad. Jag har ett antal delade mappar på båda datorerna.

En fundering: När man väljer Guiden skapa trådlöst nätverk, ska man spara nätverksinställningarna på ett usb-minne, som sedan 1) skall sättas in i den trådlösa basstationen, 2) sättas in i varje annan dator som skall läggas till i nätverket, 3) sättas in i den dator man kör guiden på igen.

Det finns ingenstans att sätta in usb-minnet i på min trådlösa basstation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja om från början .... Kör guiden på den stationära datorn. Spara på diskett eller ett usb minne och kör guiden på den bärbara datorn.

Uppdatera router programvaran i dlinken oxå till den senaste. Uppdatering hittar du på deras hemsida.

Starta om ALLT till sist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja om från början .... Kör guiden på den stationära datorn. Spara på diskett eller ett usb minne och kör guiden på den bärbara datorn.

Uppdatera router programvaran i dlinken oxå till den senaste. Uppdatering hittar du på deras hemsida.

Starta om ALLT till sist.

Disketten kan man skippa, egentligen.

Bara att man kommer ihåg namnet på grupp (i mitt fall döpte jag den till HEM)

Sedan resp dators namn, Sedan ska man kolla efter guden man köt på bägge datorerna om man har dhcp aktiverat, tror det kommer i guiden.

Det tar ca. 2 minuter på varje dator. Logiskt sett så började jag med datorn som är ansluten med sladd i routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fortfarande i stort sett dött. Ibland kan jag se laptopen i den stationära men den går inte att "öppna". D-Linken har jag uppdaterat. DHCP är aktiverat på bägge datorerna (under Tcp/ip). Nån sa att XP Pro och XP Home kan ha problem med kommunikationen... Fler tips mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du någon annan brandvägg mer än den inbyggda i Windows?

Det kan behövas ställas in på att tillåta datorerna att se varandra i en (extern brandvägg)

Jag använder Norton Internet Security och där måste man gå in på inställningarna för att öppna upp för andra datorer i nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Gå in på nätverksanslutningar, högerklicka på den trådlösa nätverksanslutningen och välj egenskaper. Kolla vilka protokoll som är installerade, e.x. Internet Protocol (TCP/IP).

Om du kör trådlöst behöver du installera flera protokoll. Gör så här, välj rutan installera, vidare protokoll. Jag har själv valt att installera alla befintliga protokollen bl.a. NWLink IPX/SPX/NetBIOS Compatible Transport Protocol. Gör likadant på båda datorerna så ska du se att nätverket kommer igång. Kom ihåg att dela ut filer och skrivare.

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...