Gå till innehåll

Köp av extern hårdisk


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej

Jag har tänkt åka o titta på externa hårddiskar imorgon, på ca 500GB-1Tb.Jag vill ha en som inte är långsam vid nedladdning(har massor med bilder (idag över 7.000) o kommande filmer t.ex) och helst också med både usb kabel o ström kabel.

Jag har tänkt ha den externa till mest som säkerhet, ifall jag strular med datorn och även kunna hämta filer då o då, från den externa.

Har en Acer Aspire 5732Z win7 x 64.

Vad bör jag tänka på?

Konkrettips på en extern hårddisk!Märken

Såg denna annons,på Medimarkt, kan detta vara nåt för mej? Buffalo HD-PC500U"/ BK-EU. 2.5"extern hårddisk 500GB. max dataöverföringshastighet:480Mb/s

Såg en till : Vebatim Extern USB 3.0 HDD (kompatibel med USB 2,0) Hög överföringshasyighet. Levereras med Nero BACKITUP4 Essentiels för backup och återställning. Även återställning av hela windowsinstallaationen. Levereras med nätdel.Både 1TB och 2 TB Detta på Kjell &Co

Detta sa mej inte så mycket, nån som vet.

Jag blev lite avskräckt, då jag läste om andras problem med externa diskar som lägger av :(

Tack!

Redigerad av lutra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får jag önska dig Lycka Till & hoppas du hittar en bra lämplig disk :)

Svårt & säga vad som är bäst just nu, många diskfabrikat är ju ganska likvärdiga och kanske inte så mycket som skiljer då konkurrensen gäller för alla.

Några saker som jag själv skulle tänka på om jag själv befann mig i läget att skaffa disk blir som följer...

Skulle vilja välja så jag får flera identiska diskar att använda framförallt för kunna klona hela diskar att köra som backuplösning vid systemfel.

Kan även fungera bra för stationära datorer om man vill köra Raid med flera diskar som speglar varandra (lika storlek mellan diskarna betyder så lite svinn & förlust som möjligt på varje HD's lagringskapacitet)

Sedan kan ju såklart trådlösa externa diskar fungera praktiskt och diskar med hög läs & skrivhastighet som datagenomströmning vara intressant också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har tänkt åka o titta på externa hårddiskar imorgon, på ca 500GB-1Tb.Jag vill ha en som inte är långsam vid nedladdning(har massor med bilder (idag över 7.000) o kommande filmer t.ex) och helst också med både usb kabel o ström kabel.

Jag har tänkt ha den externa till mest som säkerhet, ifall jag strular med datorn och även kunna hämta filer då o då, från den externa.

Har en Acer Aspire 5732Z win7 x 64.

Vad bör jag tänka på?

Konkrettips på en extern hårddisk!Märken

Såg denna annons,på Medimarkt, kan detta vara nåt för mej? Buffalo HD-PC500U"/ BK-EU. 2.5"extern hårddisk 500GB. max dataöverföringshastighet:480Mb/s

Såg en till : Vebatim Extern USB 3.0 HDD (kompatibel med USB 2,0) Hög överföringshasyighet. Levereras med Nero BACKITUP4 Essentiels för backup och återställning. Även återställning av hela windowsinstallaationen. Levereras med nätdel.Både 1TB och 2 TB Detta på Kjell &Co

Detta sa mej inte så mycket, nån som vet.

Jag blev lite avskräckt, då jag läste om andras problem med externa diskar som lägger av :(

Tack!

Vad har din dator för USB-gränssnitt, version 2 eller 3?

Version 2 med 480 Mbit/s är ju inte särskilt snabbt jämfört med vad en hårddisk klarar av.

Externa 0,5-1 TB hårddiskar med strömförsörjning från elnätet och med den högre rotationshastigheten:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s72095998&o=tillv_pop&cols=#rparams=l=s72096025

Externa hårddiskar verkar gå sönder fortare än interna, kanske för att de blir varmare eller hanteras ovarsammare. Alla viktiga filer behöver man ha på minst 2 ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt ha den externa till mest som säkerhet

Då skall du undvika alla "externa färdiga" på eletronikvaruhusen.

Man får helt enkelt köpa en stabil "lös" disk, ej helst över 500MB - och en separat case.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har bara goda erfarenheter av externa håddiskar, samt Kingstons USB-minnen.

Mina externa diskar:

En Freecom Classic Mobile2.5 köpt 2005 eller 2006 USB -2

My Passport Essentials En köpt 2008 och en köpt 2011, den sista med USB -3.

Ingen av dessa, har än så länge krånglat på något vis.

De externa diskarna, är köpta på Elgiganten, när det var extrapris.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla snälla, ska ha alla tips vid åtanke :D

Cecilia; Vet ej hur jag hittar gränssnittet för usb, men om jag köper en usb ver3.0 kompatibel med usb 2.0, så är jag kanske garderad? Tack för länken till prisjakt :)

Min hårddisk kommer inte att vandra runt, så ev. krascher pga oförsiktighet kommer nog inte att ske :) Det skulle isf vara pga min bristande kunskap...

Tack än en gång!

Ha en skön sommar! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har bara goda erfarenheter av externa håddiskar.. <cut>

Mina externa diskar:

<cut>

Ja Olle, det är "dina diskar".

Svårt att göra en statistisk vetenskapligt underbygd avhandling på dina tre diskar.

(Äldre externa diskar har högre kvalité än dagens..)..

Men EN extern disk duger inte som "säker backup". Man kan få högre kvalité genom att välja "bättre".

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia; Vet ej hur jag hittar gränssnittet för usb, men om jag köper en usb ver3.0 kompatibel med usb 2.0, så är jag kanske garderad? Tack för länken till prisjakt :)

Visst kommer en hårddisk med USB 3 att fungera i din dator. Men USB 2 är inte lika snabbt, jag tänker på att du ville ha en snabb hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis har man backupp på backuppen. Ska lägga upp lite backupp på SkyDrive, någon som har erfarenhet av gratistjänsten?

Telia erbjuder nu obegränsad backup för 29kr.. första 6 mån gratis.

Funderar starkt att köpa den tjänsten, är lite trött på diskar.

http://www.telia.se/privat/bredband/tillval/tjanster/saker-lagring/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...