Gå till innehåll

Firefox krashar


Dennis86

Recommended Posts

Är det någon som har nån ide varför min firefox krashar? Det händer så gott som dagligen, ibland flera gånger om dagen, när jag haft den igång i nån timme. Det hände inte när jag uppdaterade till 4.0 utan kom för ca 1 månad sen. Att uppdatera till 5.0 hjälpte i ca 1 vecka men nu krashar den igen. Jag har 4 GB RAM och tycker inte att FF drar så mycket minne vid själva krashen. Detta börjar bli riktigt irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte testa Google Chrome, den kraschar aldrig och den är betydligt bättre på bökiga och tunga sidor än exempelvis IE8 för dom som fortfarande använder XP. I Windows 7 funkar IE9 utomordentligt och likaså Google Chrome. Jag har aldrig fattat vitsen med Firefoxen, jag har provar den, men mer har det inte blivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har nån ide varför min firefox krashar? Det händer så gott som dagligen, ibland flera gånger om dagen, när jag haft den igång i nån timme. Det hände inte när jag uppdaterade till 4.0 utan kom för ca 1 månad sen. Att uppdatera till 5.0 hjälpte i ca 1 vecka men nu krashar den igen. Jag har 4 GB RAM och tycker inte att FF drar så mycket minne vid själva krashen. Detta börjar bli riktigt irriterande.

Oftast är det något tillägg som gör att det kraschar. Gå igenom vad du har för tillägg, teman och insticksprogram och avinstallera eller inaktivera dem du inte behöver (Firefox - Verktyg - Tillägg).

Du kan också pröva hur Firefox fungerar utan några tillägg alls och det gör du så här:

Start - Alla Program - Mozilla Firefox - Mozilla Firefox (felsäkert läge)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inne på samma linje som Cecilia. Alltså att det är något tillägg som strular till det.

Själv har jag över 30 tillägg och har inga problem med kraschar.

Du har ju en hel del RAM i datorn så det borde inte vara problemet. Själv har jag bara 2GB men inga problem.

Om du inte har tillägget Memory Fox installerat kunde du ju testa det. Det gör faktiskt att FF inte tar lika mycket minne som utan.

Visserligen tar det lite minne också, men inte mer än ca. 600kB. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något tillägg som inte är riktigt kompatibelt med version 5? Normalt ska inkompatibla tillägg inaktiveras vid uppdatering av FF. Det finns ju tillägg med vilket man kan kringgå detta, men om du inte har det så är det väl osannolikt att skulle vara problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har nu kört firefox i safe mode utan några add-ons aktiverade. Detta hjälpte inte utan den kraschade som vanligt efter mellan 2-3h användning. Tycker detta är mycket konstigt. Alla insticksmoduler såsom flash o java etc är senaste versionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har uppgraderat från tidigare versioner kan det ju vara bra att avinstallera Firefox och, efter en omstart av datorn, installera det på nytt utifall att det skulle ligga kvar något gammalt.

En annan sak att testa är om det är något fel i den profil som du använder i Firefox och det gör du genom att skapa en ny profil med hjälp av Profile Manager och sedan använda den:

http://support.mozilla.com/sv-SE/kb/Hantera%20profiler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...