Gå till innehåll

XP-dator tar 3 min efter start innan nätverk fungerar


eklov

Recommended Posts

Hej, man får vänta tills ikonen för nätverk dyker upp nere till höger innan man kan gå ut på internet efter att datorn startats.

Går jag till Kontrollpanelen och väljer Nätverk där blir det timglas tills ikonen för nätverk dyker upp nere till höger.

Alltid denna väntan i ca 3 minuter! Dessutom dyker bifogad bild upp lite då och då och jag får klicka på "Försök igen" för att återupprätta kontakten!

Någon som har en lösning?

post-4477-0-19399300-1310381543_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är ansluten med nätverkssladd till ett adsl-modem.

Telia är internet provider.

Datorn är enda dator i hemmet.

Jag har märkt att just denna dator kräver denna tid, då jag haft den hemma hos mig.

Den är köpt begagnad av privatperson och nyformaterad med XP pro installerat.

Mina övriga datorer är snabba, därför frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för dator?

Ibland när man använder "väntläge" kan man bli tilldelad en ny ip-adress och då hittar inte datorn ut på internet innan den har uppdaterat sig, vilket kan ta en stund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte laddat ner några drivrutiner. Datorn var färdiginstallerad med drivrutiner och allt. I enhetshanteraren finns inga varningstecken och internet går snabbt och bra, men om man varit passiv ett tag kommer ibland det bifogade meddelandet upp. Då klickar jag "Försök igen" och då fungerar det, men jag är inte van från andra datorer att det ska hända eller vara 3 minuters väntetid vid start innan nätverk kan nås. Datorn är en HP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...