Gå till innehåll

insert boot media in selected boot device and press a key


tWitchh

Recommended Posts

Behöver lite snabbt hjälp, direkt när jag startar min dator så kommer det upp, insert boot media in selected boot device and press a key något sånt, och har ingen aning vad jag ska göra, för när jag klickar på f2 när jag vill komma in på bios osv. så händer det inget, snälla hjälp, aldrig hänt såhär, så fattar inget

uppskattar med snabba svar :) någon expert lär ju finnas :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycks vara fel på MBR, men om du inte kommer in i BIOS är det värre. :blink:

Har du testat med att "trycka in" en Xp-skiva ?

CMOS batteriet kanske ?

:unsure:

xp skiva det händer inget kommer bara till reboot and select proper boot device, men hur ska jag göra elle, hmm den dog bara när jag satt vid den men har nytt modekort och nättagg kan det va hårdisken ? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara hårddisken som gått sönder. Du kan ju börja med att ta ut och sätta tillbaks hårddisken utifall att det skulle vara något glapp i kontakten. Det går också att flytta över hårddisken till en annan dator som extra-disk, eventuellt kan en adapter behövas, för att se om den går att läsa i den datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara hårddisken som gått sönder. Du kan ju börja med att ta ut och sätta tillbaks hårddisken utifall att det skulle vara något glapp i kontakten. Det går också att flytta över hårddisken till en annan dator som extra-disk, eventuellt kan en adapter behövas, för att se om den går att läsa i den datorn.

aa jag testade dra in och ut men blev ingen skillnad, så kanske ska skaffa en ny hårddisk :) ? fattar vrf inte det blir såhär för :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla hårddiskar går sönder för eller senare, tyvärr. Men det är ju inte säkert att det är hårddisken som är trasig för det kan också vara något på moderkortet som gått sönder, särskilt om du inte kan komma in i BIOS men har kunnat det förut med samma tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...testa att dra ur strömkabeln till datorn, sedan håll inne startknappen minst 5 sekunder, gör detta 2 gånger, sen i med strömkabeln och testa att starta. Är f ö hårddisken rätt installerad på nya moderkortet? Tror inte den gått sönder utan det är nått med inkopplingen på ny moderkortet helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har du manualen kvar till moderkortet? Man kan "nollställa" COMOS med att plocka bort en bygel(jumper) på moderkortet (all ström ska va AV), sen trycka på START (med ström PÅ), sätta tillbaka bygeln(ström AV) (vet ej va du har för moderkort) och testa att starta igen...men som du beskriver verkar det som en felkoppling någonstans då du inte ens kan boota till meny för BIOS.

Redigerad av PCfreak
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

xp skiva det händer inget kommer bara till reboot and select proper boot device, men hur ska jag göra elle, hmm den dog bara när jag satt vid den men har nytt modekort och nättagg kan det va hårdisken ? :)

Har du bytt moderkortet och nätdelen efter den stänges av oförklarligt?

I så fall är det säkert inget fel på hårddisken utan att du helt enkelt måste installera om Windows för att den skall starta på den ny hårdvarukonfigurationen.

Kan vara så enkelt att Windows är installerat med hårddisken i IDE (kompatibelt) läge, och att den nu är inställd i BIOS på SATA-läge, för att kunna ha en cd skiva som

"boot-media" måste den vara bränd/tryckt på så sätt att den har en boot sektor (vilket de flesta inte har) samt att Cd-läsaren måste vara inställd att avsökas före hårddisken i uppstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så jag har fixat det tills bios grejjen nu, fick hjälp av en kompis men nu hittar den inte min hårddisk där, det står not detected elle ngt någon som vet hur jag kan göra :o eller äre bara felkoppling ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om bios inte identifierar hårddisken (om det står på auto) så öppna upp datorn och lyssna om du kan höra att hårddisken startar, gör den inte det så är den nog tyvärr gången ur världen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...