Gå till innehåll

Inbyggd kortläsare [LÖST]


Recommended Posts

konstigt.. våran kamera vill inte heller visa per automatik direkt utan där måste jag plocka ut minneskortet och stoppa i en läsare som tar stora minnen eftersom minnet är på 4gb som iof inte är stort i sig.

Möjligtvis kanske det finns nyare drivrutiner till kortläsaren..

vilken läsare är det frågan om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åter igen... det är AUTOPLAY/Autoimport av kort i minneskortläsaren som inte fungerar. Allt annat fungerar som det ska.

Enklast som jag ser det eftersom något uppenbarligen hakat upp sig - testa en reparation av Win eller blås om helt och hållet. Det är en smaksak hur mkt jobb man vill lägga ner på det men om det vore jätteviktigt för mig t ex så skulle jag blåst om burken helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åter igen... det är AUTOPLAY/Autoimport av kort i minneskortläsaren som inte fungerar. Allt annat fungerar som det ska.

I mitt fall, är det kortläsaren som inte stöder minneskortet fullt ut. Jag kan importera etc men inte automatiskt.

Byter jag kortläsare fungerar det som tänkt, därav min undran om vilken läsare och storlek på minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man 4Gb och uppåt så har man nått som kallas SDHC och då brukar oftast äldre datorer, gps, bilstereo ge denna symtom,för att kringå detta skall man använda 2GB kort som ej har SDHC, alternativ extern kortläsare.

Prova att sätta i ett 2gb Kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma oavsett vilket kort det är... har testat med ett gammalt 64mb kort, ett 1gb samt ett 4gb. Alla med samma resultat, ingen autostart.

Det verkar vara ett hopplöst fall detta. Dessutom har frugan vant sig vid att importera via Live Photo gallery. Som jag tidigare nämt så tror jag problemet ligger där. När Photogallery väl startar så kommer genast alternativet att importera upp.

Sätter ärendet som löst och tackar för alla förslag. Kommer någon på något så tveka inte att hojta.

//Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manne, även om det inte skulle lösa ditt problem.. men skulle det kanske inte kunna underlätta för (hustrun tror jag det vara va?) om du kanske stoppade in en autorun.inf på kortet som automatiskt startar Live Photo gallery?

(förutsatt då att det oftast göra på endast samma dator, alt datorer där sökvägen till programmet är densamma)

Om det nu går att få Windows att "autoköra" saker länge eller om det är helt blockerat av säkerhetskäl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manne, även om det inte skulle lösa ditt problem.. men skulle det kanske inte kunna underlätta för (hustrun tror jag det vara va?) om du kanske stoppade in en autorun.inf på kortet som automatiskt startar Live Photo gallery?

(förutsatt då att det oftast göra på endast samma dator, alt datorer där sökvägen till programmet är densamma)

Om det nu går att få Windows att "autoköra" saker länge eller om det är helt blockerat av säkerhetskäl?

Jo, tanken har slagit mig... men jag hade sån tur denna gången när jag hörde henne säga "-Nu börjar jag få kläm på detta" :lol:

Det faktum att frun har lärt sig något nytt vid datorn är ju helt lysande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite kuriosainfo bara.. Det är många som har/har haft problem med Live Photo gallery och några har löst sina problem genom att sätta "Autoplay" till "Fråga varje gång" för just bilder. då frågar windows istället för att Lpg lägger beslag på bilden och då har importen fungerat.

I många fall har det hjälpt att ominstallera Lpg från katalogen Windows\Installer, och då h-klickat på .msi filen samt valt installera, då har det löst sig.

Men det var som sagt tidigare, de har förhoppningsvis åtgärdat de felen med nuvarande utgåva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu fått mailsvar från HP-support. En BIOS-uppgradering skulle ordna problemet, tillsammans med andra småsaker jag egentligen själv har löst med små "patentare". Problemet är att fruns dator har ursprungs BIOS på sin och den är lösenordsskyddad sedan inköp. Naturligtvis visste ingen på jobbet något om dessa lösenord (personalköp av uttjänade laptops). Svarade detta i mailet och fick ett telefonnummer att ringa supporten. Det har ju tagits upp i tid och otid på forum hur man nollställer lösenord inbrända i EROM. Med ett program från HP kunde dom generera ett Master-lösen som gjorde att jag kunde komma in och nollställa lösenordet. Tror jag stötte på en extra glad supporttekniker, för jag hade räknat med några hundralappar i kostnad... inte en spänn.

Datorn är nu BIOS-uppdaterad från version F11 till F18, drivrutinerna för bl a kortläsaren är ominstallerade och NU funkar det.

Så ärendet är verkligen löst

Tack för alla förslag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp... och det fina är att jag fick permanenta lösningar på andra buggar också, som jag gått omkring med annan mjukvara. Nu fungerar touchknapparna på panelen, som t ex volymen osv.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...