Gå till innehåll

Nätverkskortet fungerar inte!


trubbelNr1

Recommended Posts

Hej!

Min dator har ganska många fel men ett fel som stör mig mest är att nätverkskortet verkar ha hängt upp sig eller bara slutat fungera. en dag så råkade ja komma åt wifi "spaken" på sidan till "off", och sen när ja drog den till "on" igen så stog de fortfarande att den va på "off"! Det blir liksom ingen skillnad på "on" eller "off". När ja drar den till on kommer det upp på skärmen att ja har stängt av wifi och samma sak när jag drar den till off. Jag är inte så kunnig på datorer så är mycket tacksam för hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak att kontrollera är att det trådlösa nätverkskortet är aktiverat i Windows. I sökfältet i startmenyn kan du skriva ncpa.cpl och trycka Enter. Kontrollera där att det trådlösa nätverkskortet inte är aktiverat. Ibland kan man också behöva högerklicka ettt trådlöst nätverkskort för att inaktivera det och sedan på nytt aktivera det för att det ska komma igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tala om vilken tillverkare och modell det är på din dator, operativsystem ram etc är också viktig info så kan vi börja bena ur din dator.. :)

Och du, välkommen till forumet :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämta programmet med en fungerande dator, lägg på usb-minne/-hårddisk, installera och kör i den trasiga datorn. Gå till Fil, Spara som textfil. Lägg textfilen på usb-minnet/-hårddisken. Bifoga den i ditt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, Har du bluetooth och wireless i samma av/på knapp på sidan?

Om du har det, kontrollera på din indikeringspanel (framsidan vid locköppningen i mitten, tryck försiktigt på knappen så att den öppnas), är bara lan eller båda två eller bara bluetooth aktiverat när sidoknappen är i läge på?

För att få rätt inställning kan du trycka på Fn + F2 upprepade gånger till rätt status, dvs LAN eller LAN/bluetooth är inkopplat.

Om du inte har som ovan beskrivet,

Aktivera på sidoknappen (på), ändra med Fn + F2 till rätt läge.

När det är rätt enl ovan, kan du kontrollera om du har några markeringar i enhetshanteraren på nätverkskorten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Sammanfattning

Operativsystem

MS Windows Vista Home Premium 32-bit SP2

CPU

Intel Core Duo T2250 @ 1.73GHz 43 °C

Yonah 65nm Teknologi

RAM

2,00 GB Singel-Kanal DDR2 @ 332MHz (5-5-5-15)

Moderkort

ASUSTeK Computer Inc. F5R (Socket 478) 51 °C

Grafik

Allmän PnP-bildskärm (1280x800@60Hz)

ATI video (ASUStek Computer Inc)

Hårddiskar

117GB Hitachi Hitachi HTS542512K9SA00 ATA Device (SATA) 47 °C

Optiska Enheter

HL-DT-ST DVDRAM GSA-T20N ATA Device

NG6725L RCQ090F SCSI CdRom Device

Ljud

Realtek High Definition Audio

Operativsystem

MS Windows Vista Home Premium 32-bit SP2

Installationsdatum: 29 November 2007, 16:41

Serienummer: 8XPM9-....

Windows Säkerhetscenter

Användarkontokontroll (AKK) Aktiverad

Meddelandegrad 3 - Always Notify

Brandvägg Aktiverad

Windows Update

Automatisk Uppdatering Ladda ned automatiskt och installera vid en vald schemalagd tidpunkt

Schemalägg Frekvens Varje dag

Schemalägg Tid 11 eftermiddag

Windows Defender

Windows Defender Avaktiverad

Antivirus

Antivirus Aktiverad

Företagsnamn Microsoft

Visa namn Microsoft Security Essentials

Produktversion 2.0.657.0

Tidszon

Redigerad av Andreas Stenhall
Tagit bort information om produkts serienummer/produktnyckel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venoms: nej vid spaken så ser jag bara wifi märket men inget av dom är på ser ja, det händer ingenting när ja trycker på fn+f2

En dum fråga kanske...

Du håller nere Fn-knappen när du trycker på f2???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Får jag fråga varför du inte installerar sp3?

Hursomhelst, din av/på knapp måste vara i läge på vär du sedan aktiverar eller ominstallerar nätverkskortet.

Möjligtvis, om du har problem med bluetooth också så behöver du ominstallera eller uppdatera drivrutiner till moderkortet / chipset etc.

Hämta ner alla drivrutiner de har på den sidan jag länkade till och installera om hårdvaran en efter en. Gör en omstart mellan varje installation.

Antagligen skulle sp3 hjälpa lite på traven också.

Edit:

Du måste installera Wireless consol driver före du installerar drivrutinen för wireless.

Wireless consol hittar du under utils

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl ingen SP3 till Vista?

Då läste jag fel.. det kanske var planerat etc.. ursäkta den dåliga reserchen iaf.

Det var i samband med sökandet av drivrutiner etc som jag såg det. Jag kanske mixade med xp, mest troligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...